Volvo V50 1.6 D Edition II (2007)

autoreview

Volvo V50 1.6 D Edition II (2007)

Signalement

UitvoeringV50 1.6 D Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 20.000km in deze Volvo eindelijk een review van mijn kant. Gelijk ook dit moment omdat de auto vandaag bij de garage stond voor de eerste beurt.

De keuze voor de V50 was voor mij eenvoudig. Ik wil graag het mooie met het functionele combineren. Enerzijds wil ik mijn duikspullen en hond (St. Bernard) eenvoudig kwijt kunnen in mijn auto, anderzijds wil ik een auto die emotie bij mij op roept. Ik heb de V50 altijd al een prachtige verschijning gevonden, maar paste nooit in mijn lease budget. Oké, er zijn ruimere auto’s op de markt zoals de Skoda Octavia, maar daar ging mijn hart nou niet sneller van kloppen. Ondanks het feit dat de auto gewoon goed in elkaar zit en een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft. Uiteindelijk kwam een goed aangekleede Octavia qua prijs al aardig in de buurt van de V50. Voornamelijk omdat de Octavia zonder radio/cd geleverd wordt, de laadvloer niet vlak is (kost extra), je praktisch verplicht bent om metallic lak te kiezen (gewoon zwart hadden ze niet) etc.

Op het moment dat ik een nieuwe lease-auto uit mocht kiezen kwam precies de V50 MY08 uit. Dat was dus een perfecte timing.

De V50 moest het dus worden; Ik kon kiezen voor de 2.0D kaal, of een luxe aangekleede 1.6D. Aangezien ik 75% van de tijd toch in de file sta koos ik voor de laatste. Na wat wikken en wegen werd de configuratie als volgt. V50 1.6D Edition II met de Diamond Cut velgen. Als extra optie heb ik het alarm en dakrails erop laten
schroeven, evenals de rubber kofferbakmat. De laatste is echt een uitkomst met de duikspullen en de hond. Je haalt ’m er zo uit, even afspoelen, drogen en terug in de kofferbak. Fantastisch!

Na de 1e ervaring was ik direct verliefd. Zodra je plaats neemt in de leren fauteuils (nee, geen stoelen) wil je er bijna niet meer uit. De zitpositie is aan alle kanten instelbaar en alle knoppen zijn eenvoudig te bereiken/bedienen. Ook het High Performance audio systeem is werkelijk geweldig. Wat een sound. De subwoofer lijkt mij een overbodige accessoire, tenzij je over de weg wilt stuiteren met een ENORME bas. De cruise control en climate control werken beide zeer goed en precies.
Wat mij tevens goed bevalt is het standaard bagagenet/honderek die aan de rugleuning van de achterbank hangt. Nadeel hiervan is wel dat de achterbank niet in delen neerklapbaar is, tenzij je het net volledig demonteert.
Wat mij erg tegenvalt is de kwaliteit van het kliksysteem van de bagagerolhoes. Blijkbaar was er geen budget meer om een mooi afgewerkt klik-/haaksysteem te ontwikkelen. Nu is deze van plastic en is niet echt eenvoudig vast/los te haken. Altijd even pielen. Misschien heb ik wel een motorieke stoornis, maar echt handig vind ik het niet.

Tot nu toe bevalt de 1.6D mij prima. Hij loopt erg soepel, is vlot en het koppel is voldoende. Verwacht echter geen fenomenale trekkracht en na de 150km/h gaat de rek er snel uit. Maar daar had ik deze motor ook niet voor gekozen.

Het verbruik van deze auto is zeer goed. Gemiddeld kom ik uit op 5,8-6,2 L/100km. Met dagelijks file- en stadsverkeer ben ik daar erg tevreden over. Zodra je echter gaat ’jakkeren’ en boven de 130 gaat rijden loopt het verbruik snel op. Klein minpuntje vind ik de ’kleine’ tank van 52L. Hadden ze maar die 60L tank van de D5 in deze auto gehangen of de 62L tank uit de T5.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn V50 en is het iedere dag nog steeds een genot om in te rijden.

PROBLEMEN

Problemen:
Vanaf ongeveer 15.000km begint de bestuurdersstoel in bochten te kraken dat het een lieve lust is. Tevens hoor je bij het starten en stationair toerental de v-snaar fluiten (echter nog niet hinderlijk). Bij de 20.000km beurt is de v-snaar vervangen en het kraken van de stoel opgelost met een kloddertje vet.

Update 07-07-08: Het piepje in de motor was na het vervangen van de v-snaar toch nog niet opgelost. Twee dagen voor mijn vakantie is de auto weer naar de garage geweest. De auto heeft er weer twee dagen gestaan (precies op tijd klaar dus). Ditmaal zijn de distributieriem en spanrollen vervangen. Het piepgeluid is nu wel weg. Direct 3500km mee gereden op vakantie, geen problemen meer ondervonden.

Verder heb ik 1x gehad dat ik de portieren niet ontgrendeld kreeg met de afstandsbediening. Ik heb de deur open gekregen met het reservesleuteltje dat in de a.b. verwerkt zit. Uiteraard ging bij het openen van het portier direct het alarm af. De a.b. in het contactslot en het contact aan zetten zorgde ervoor dat het alarm uit ging. Hierna werkte de a.b. weer als vanouds en heb dit niet meer meegemaakt.

Update 20-08-2008 | 30.000km
Nog altijd probleemloos. Piepgeluid lijkt definitief verdwenen. Ook van krakende stoelen geen last meer. Wel lijkt de leren bekleding er snel ’geleefd’ uit te zien. Er is al duidelijk verschil te zien tussen berijdersstoel, passagiersstoel en achterbank.

Update 10-07-2009 | 60.800km
Auto heeft net weer een grote beurt gehad. Geen bijzonderheden. Ben inmiddels wel aan mijn 3e set ruitenwissers toe... Deze lijken dus 20.000km mee te gaan en gaan dan enorm "strepen" trekken tijdens het zwabberen. Misschien een normale levensduur, maar het is mij eigenlijk nooit eerder opgevallen.

Het leer op de bestuurdersstoel voelt aan de zijkant van het zitvlak wel dunner aan en is glad, maar volgens mij is het alleen soepel geworden en het houdt zich verder goed.

Zag na mijn eerste beurt (20k) dat de dealer een bus olie in de auto had gelegd, maar deze ligt nog altijd onaangebroken onder de "vloer" in de bagageruimte. Ondanks stevig doorrijden en regelmatig in bergachtig gebied gereden te hebben.

Het eerder genoemde "afstandsbedieningprobleem" heb ik nogmaals meegemaakt... vreemd verschijnsel. Portieren reageren dan gewoon totaal niet op de a.b.. Sleutel uit de a.b. halen, deur openen (=alarm), sleutel in het contactslot, contact aanzetten (=alarm uit) en klaar is kees. De a.b. doet het dan meteen weer.

Nog altijd rij ik met een brede smile in deze auto. Heerlijke soepele motor, maar als het binnen het leasebudget past wordt de volgende toch wel een 2.0D.

Update 80.000km beurt

  • 80.000 km

Vandaag weer bij de dealer voor de 80.000km beurt. Toevallig gisteren een eerste "probleem" geconstateerd. Na het krabben van de ruiten de motor gestart en direct de melding "anti-skid service vereist" en de boodschap dat het dstc uigeschakeld was. Deze melding heeft de auto de hele dag volgehouden. Ook na meerdere malen het contact uit te doen en opnieuw te starten. Vandaag was er natuurlijk niets meer aan de hand en de hele melding niet meer gezien... dat heb ik weer... De computer is inmiddels uitgelezen door de dealer. Geen idee wat er precies aan informatie geconstateerd is, maar de computer heeft een software upgrade gekregen. Nu maar hopen dat de melding weg blijft...
Onlangs zijn onder garantie de Diamond Cut velgen vervangen. De coating van de velgen begon te bladderen. Overigens ook dankzij de geweldige service van Svala Hillegom! Zij gaven aan er een case van te willen maken om de velgen onder garantie te laten vervangen.
Verder kom ik op de vraag van de receptionist "zijn er verder nog bijzonderheden" (gelukkig) niet verder dan het vervangen van de batterij in de afstandsbediening.
Het leer van de voorstoel houdt zich overigens nog steeds goed. Blijkbaar dus gewoon soepel en niet versleten.

Update 100.000km beurt

  • 100.000 km

Vandaag tijd voor de 100.000km beurt en de eerste apk. Ik had dit keer twee punten die nagekeken moesten worden.

- de airco werkt niet meer.
- de lendesteun van de bestuurderstoel is defect.

Alleen het probleem met de airco is opgelost door het vervangen van de condensor. Verder heeft de hele airco een onderhoudsbeurt gehad.

De lendesteun kan niet gerepareerd worden. Omdat alles in de stoel weggewerkt is kunnen ze daar niet bij.

Verder kwamen er uit de apk geen bijzonderheden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.