Volvo V50 1.6 D Edition I (2007)

autoreview

Volvo V50 1.6 D Edition I (2007)

Signalement

UitvoeringV50 1.6 D Edition I
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In april mocht ik een nieuwe lease wagen uitzoeken, na ruim 3,5 jaar in een Ford Mondeo Wagon te hebben gereden.
Vanwege mijn 1.91m lengte, breed geschouderde postuur en bijna 50.000 km per jaar is criteria nummer 1 bij de keuze van een auto de stoel en als tweede de motor. En vanwege 2 kinderen moest het bij voorkeur een stationwagon zijn.
Na wat speuren op de leaselijst had ik een aantal auto’s uitgezocht om eens nader aan een test te onderwerpen.
De Toyota Avensis luna Wagon 136pk, Toyotoa Verso luna 136pk, Peugot 407SW 1.6d Premium, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 tdi en de Volvo V50 1.6d Edition I, allen dus een diesel uitvoering. Nee, geen Ford meer want daar had ik de afgelopen jaren alleen maar trammelant mee gehad.

De beide toyota’s vielen snel af. De stoelen zijn voor japanners. Veel te klein, standaard geen lendesteun en amper instelbaar. Daarbij kwam nog dat ik in de Avensis met mn hoofd tegen het dak zat. Wel snelle en stille dieselmotoren.

De 407SW kon ik alleen met 1.6d leasen en dat bleek voor de peus met zijn gewicht van 1500 kg wel wat weinig vond ik. Verder een onpraktische auto met veel te weinig binnenruimte. Wel mooie vormgeving en goeie franse stoelen. Dit werd hem dus ook niet, mede gezien het feit dat ik 5x per jaar naar Oostenrijk rij over de deutsche autobahn en je dan toch wel wat wil opschieten.

Uiteindelijk bleven de Octavia en de V50 over. De standaard stoelen van de Octavia zijn wel wat klein, voor een meerprijs van € 500,- krijg je aardige sportstoelen. Helaas standaard geen radio, kost ook € 500,-, metallic lak € 650,- enzovoort, dan loopt de leaseprijs aan opties snel op. Maar ja, wel 140 pk.

Toen maar eens de V50, alleen dacht ik van weer die 1.6d motor 110pk (zelfde als in de 407).
Wat een verschil met de 407. De motor in de V50 pakt veel beter op en is veel feller dan in de 407. Hoeft dan ook 175 kilo minder mee te zeulen.
Dat bleek laatst ook toen ik even van de dealer een V50 1.8 benzine mee kreeg. Die haalt het toch echt niet bij een 1.6d.
Uiteindelijk rij ik dus, sinds eind juli, in een V50 1.6d 110pk Edition I.

Ja, en de stoelen van de Volvo zijn echt fenomenaal. Aan alle kanten in te stellen, lendesteun voor bestuurder en passagier, hoogte verstelbare zitting onafhankelijk van de rugleuning, kortom fantastische stoelen. De ruimte is wel even wennen ten opzichte van de Mondeo. Voorin zit je overigens wel als een vorst. Koffer van de V50 is mee te leven. En de 2 kindjes hebben op zich genoeg ruimte op de achterbank.

Toen maar eens even van de zomer proberen op de Autobahn naar Oostenrijk. Dan blijkt er niks mis te zijn met de 1.6d in Volvo. Gaat gewoon 200 km/h op de teller en kan je uren aan een stuk op je dooie akkertje 160-170 km/h rijden. Het motortje is opvallend stil en op zich krachtig genoeg. Alleen in zijn 5 mis je wel een beetje de spreekwoordelijke duw in je rug.

Het rijgenot van de Volvo is in een woord fantastisch. Dan merk je dat deze auto op echt een hoger niveau staat dan een toyota, peugot of skoda.
De wegligging is uitstekend, de luxe van binnen is geweldig. De Edition I uitvoering heeft alles wat je wilt hebben. Prachtige bekleding, Cruise control, radio-cd, gescheiden climate control (ja, mijn wederhelft heeft het altijd koud en ik altijd warm in de auto), automatische dimmende binnenspiegel (geweldige uitvinding), automatische ruitenwisser (handig en leuk maar niet noodzakelijk), lichtmetalen velgen en standaard in de kleur zwart verkrijgbaar zonder meerprijs.

Eens een Volvo altijd een Volvo, daar ga ik nu ook in geloven !

PROBLEMEN

Weinig problemen, alleen het rubber van het linker achterportier lekt. Dit wordt vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.