Volvo V50 1.8 Sport (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V50 1.8 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
Eerste ervaring
- 134.000 km
Na een Golf GTI, Alfa 147, en een paar Clio's vond ik het in deze levensfase (ja kids) tijd voor een station. En als je dan toch een station koopt, dan maar een echte, dus een Volvo. Eisen: lage kilometerstand, dealeronderhouden, 1.8 of 2l, max. 10.000. Na een paar v50's bekeken te hebben kwamen we op deze. Een prachtig exemplaar, onderhouden door een dealer en specialist hier in Den Haag, en voor een prikkie! 8.000, waar anderen in deze staat rustig 10.000 kostten.
We hebben hem nu bijna een jaar en ik moet zeggen, hij rijdt aanzienlijk lekkerder dan alle andere auto's die ik heb gehad. De Alfa reedt sportiever en daardoor leuker, maar de andere auto's vond ik altijd minder rijden dan deze. Zijn ook wel auto's van een andere prijsklasse.
Pluspunten:
- De ruimte (ondanks reviews): Ik heb de bagageafdekunit in de schuur gezet en vind daardoor de kofferruimte ruim voldoende.
- Comfort: Hij rijdt echt heerlijk, na ritjes van 200km kom ik meer uitgerust uit de de auto dan ik erin ging.
- Afwerking: niets piept of kraakt, je merkt dat dit echt kwaliteit is. En overal is over nagedacht. Het tikje van de alarmverlichting gaat bijvoorbeeld uit als je het contact uitzet, wat geniaal!
Minpunten:
- Verbruik: ik vind dat ie wel een slokje lust. Eerlijk is eerlijk, we rijden momenteel veel stadskilometers, maar bij gecombineerd met de snelweg is 1 op 11 wel zo'n beetje gemiddeld.
Onderhoud:
Dit eerste jaar hebben we wel meer dingetjes gehad dan ik hoopte.
- Vlak nadat ik hem kocht zat ik in de auto wat te onderzoeken wat hij allemaal kon, waarbij ik de melding "accuspanning laag" kreeg. De verkoper verzekerde me aan de telefoon dat Volvo's dit signaal altijd vrij snel geven als je te lang zonder draaiende motor gebruik maakt van elektrische elementen enzo. Hem geloven bleek naïef, want 3 maanden later liet ie me op een prachtige zomerdag staan. De accu die erin zat, leek overigens wel oud. Zelf erin gezet: kosten 80 euro.
- Gescheurde inlaatslang: bij het choken zakte het toerental vaak weg bij het gas geven. Ook vond ik de auto soms hokkerig rijden. Volgens het internet zat het bij die signalen in het gasklephuis, maar het bleek bij mij een gescheurde inlaatslang. 120 verder was ik weer op weg.
- Kapotte spanrol: laatst gilde de auto enorm bij het starten, typisch multiriemgeluid. Het geluid ebte echter niet weg na het wegrijden. Het bleek een kapotte spanrol te zijn. Reparatie helaas hier uit moeten laten voeren door de lokale Bosch garage. Hij probeerde me nog te naaien met een multiriemset a 200 euro, kon echt niet goedkoper. Toen ik hem erop aansprak dat de lokale automaterialengroothandel dezelfde set voor 70 euro verkocht, vond ie toch ineens een setje van 100 euro. Die ziet mij niet meer terug. Uiteindelijke kosten €230,-.
Dus na het eerste jaar toch wel een paar dingetjes. Hopelijk is het nu weer even klaar, want ik hoopte toch wel een betrouwbare auto te kopen bij die km-stand, dat onderhoud en het merk. Doordat ik 2000 minder betaald heb dan ik verwachtte, zijn deze paarhonderd euro geen drama. Verder wel heel blij met de auto.
In mei keuring en onderhoud, (hopelijk in juli) een rit door Italië. Daarna volgt nog een review.
Eerste beurt en Rit door Italië
- 141.000 km
De eerste APK en onderhoud in mei gehad. Er was niets bijzonders aan de hand, alleen twee nieuwe all-season banden erop. Er zaten achter nog 8 jaar oude michelins op die aan het uitdrogen waren. Weg ermee, oude rommel.
Daarna in juli ermee op vakantie gegaan naar Italië. Dakkoffer erop, kofferbak rammend vol en gaan. Dan merk je dat de auto toch wel het lekkerst gaat op de snelweg hoor. Verbruik viel erg mee, ondanks de dakkoffer. En zoals eerder geschreven zit ie echt heerlijk. Hij heeft over de hele weg niet merkbaar olie verbruikt, dus alles top!
Eigenlijk dus niets bijzonders en lekker doorrijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V50 1.6 Handgeschakeld | Navigatie | Cruise control | High Performance Sound |
- 2009
- 183.152 km

Volvo V50 2.0 D3 Summum | Automaat | 5 cilinder | 100% Dealer onderhouden | Keyless Entry + Start | Leder | Memory | Parkeersensoren | Bi-Xenon |
- 2011
- 301.922 km

Volvo V50 2.4 D5 Edition II | Origineel NL | Schuif-/kanteldak | Leder | Airco | Cruise Control | Radio |
- 2009
- 369.013 km