Volvo V40 T2 Polar+ (2019)

autoreview

Volvo V40 T2 Polar+ (2019)

Signalement

UitvoeringV40 T2 Polar+
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V40 Polar+ (2019) T2, 122PK Geartronic

Volvo V40 Polar+ 2019, T2 Geartonic

Om te beginnen een korte introductie betreft mijn (relatief) korte rijervaring en hoe deze tot stand is gekomen tot vandaag de dag.

Voel je gerust om door te scrollen naar mijn daadwerkelijke ervaring met de Volvo V40. Echter, gezien mijn korte rijervaring, lijkt mij onderstaand essentieel (en wel zo eerlijk) in deze review.

Momenteel ben ik 28 jaar en ben ik sinds januari 2017 in het bezit van mijn rijbewijs. Voor deze tijd heb ik mijzelf als de "eeuwige student" mogen profileren en was een auto meer een utopie dan de realiteit.

Het is 2015 en ik heb een serieus gesprek betreffende de voortgang en uitkomst van mijn opleiding. Dit gepaard met het innerlijke verlangen toch iets van mijn leven te maken, sla ik een andere richting in. Inmiddels ben ik het OV, met name de NS (breek me de bek niet open..) , helemaal beu en wil ik toch eens financieel en reistechnisch onafhankelijk zijn. Een ferme inspanning later is dit dan eindelijk zover, in maart 2016 mag ik mijn bachelor in ontvangst nemen.

Een korte tijd later kom ik via een detacheerder bij mijn huidige werkgever in dienst. Tegelijkertijd ben ik begonnen met mijn rijlessen en behaald ik mijn rijbewijs in januari 2017. Gezien de arbeidsvoorwaarden van het detacheringbureau kom ik in aanmerking voor een leaseauto: Toyato Aygo, bouwjaar 2016. EINDELIJK verlost van de (openbare) ellende dat zich vervoer mag noemen. Gezien mijn werkgever zich ruim 60km van mijn woonplaats bevind (1 uur en 45 min OV /50 min auto) is dit meer een must, dan luxe.

Na ruim 2 maanden te mogen genieten, van een al dan niet rammelende en pruttelende , vrijheid betreft mijn vervoer, moet ik de Aygo inleveren door overname van mijn werkgever. In der tijd was een leaseauto niet bespreekbaar in mijn functie en dus moest ik op zoek naar een vervanger: VW Polo 1.2 TDI Executive Plus. Een erg fijne, rijk uitgeruste auto. Wat een verschil met de Aygo. Zuinig en prima comfort.

Het is september 2018 en door een functiewijziging maak ik nu wel aanspraak op een leaseauto (C-segment). Voor mij was dit een gedane zaak en zonder twijfel ingezet op de Volvo V40. Al sinds de presentatie van dit model, en sinds de ommeslag die Volvo heeft gemaakt in het design, ben ik fan. De combinatie van dit design (smaakafhankelijk) en het comfort/veiligheid maken een Volvo de auto voor mij. Na akkoord op de configuratie (eind november 2018) was het wachten daar, 7 januari 2019 zal deze geleverd worden, dit i.v.m. het niet op kenteken zetten in december.

Ervoor kreeg ik een stilstaande Renault Clio Estate Tcd (bouwjaar 2014), als voorloopauto, met ruim 200k op de teller. Een prima tijdelijke auto, maar zeker niet wat ik wilde. Redelijk ruim, maar er ratelde en kreunde van alles. Dit mede middels de km's maar waarschijnlijk grotendeels toe te wijden aan de bouwkwaliteit. Een drempel nemen was dan ook vreselijk en meerdere malen leek de auto door tweeën te breken. Verder was het interieur vreselijk smakeloos en goedkoop. De overmatige Chrome strips, maakte dit des te erger en tevens vreselijk om mee te rijden. Bij een goede zon van achteren werd ik verblind door mijn dashboard.. Al met al niet geweldig. Tevens was het infotainmentsysteem dramatisch, gedateerd en werkte niet fijn. Maar goed, dit was gelukkig van korte duur.

Daar kwam de Volvo V40.

De configruatie:
- Volvo V40 Polar+;
- T2, 122 PK, Geartronic;
- Osmium Grey Metallic;
- Markeb 16" velgen;
- Vasa leder Charcoal/Charcoal;
- Exterior Styling kit, Dark Grey matt, incl. dubbele eindpijpen.

Het is 7 januari 2019, eindelijk is de dag daar. Ik begeef me richting de dealer aan het einde van mijn werkdag. Na wat gepraat over de specifieke, mag ik mij richting de auto begeven, nu nog ingepakt in een onthullingsdoek en aangeduid met mijn naam op een zuil (de verkoper mag ook wat lol beleven). Snel dat doek eraf en gaan, althans dat dacht ik, maar de werknemer van de dag had de afstandsbediening van de roldeur meegenomen, dus ik moest nog even 45 minuten geduld hebben. Geen probleem, mijn dag kon niet meer stuk. Wat een mooie auto in Metallic Osmium Grey.

Ondertussen 8000km verder, wat zijn de ervaringen. Over het algemeen helemaal top!

Positieve ervaringen:
- Comfort: de stoelen zijn (zoals bij menigeen bekend) fenomenaal. Ik ben 187 en beslist niet de kleinste en de stoelen zitten geweldig. Ik kan uren rijden zonder ook maar enigszins last te krijgen. De instelbare lenden- en onderbeensteunen zijn top. Zou niet anders willen;
- Interieur: ondanks dat menigeen denkt, en wat misschien ook wel is, dat het interieur, met de velen knoppen en een kleiner scherm (geen touch), gedateerd is, vind ik het top. Het oogt gewoon goed en toch ook luxe. Het infotainmentsysteem werkt zoals 't hoort, is makkelijk bedienbaar, middels knoppen op de middenconsole e.o. het stuur. De navigatie is overzichtelijk en geeft duidelijke aanwijzigingen. Verder zijn de gebruikte materialen van hoge kwaliteit, hier en daar wat hard plastic, maar mooi uitgevoerd en afgewerkt. Een groot deel is tevens uitgerust in zacht plastic met een reliëf. Al met al oogt en voelt het allemaal puik aan. Het Vasa lederen interieur maakt het helemaal af en maakt de auto des te meer premium. Soepel docht stevig leer dat erg prettig aanvoelt.
- Design: hoewel dit uiteraard smaakafhankelijk is  ben ik helemaal weg van de looks van de V40, en van het huidige design van Volvo in het algemeen. De grill is erg mooi vormgegeven en zeker een verbetering op zijn voorganger (facelift). De Thor headlights passen hier mooi bij en fungeren tevens als richtingaanwijzer, iets wat de look ten goede komt naar mijn idee. Ik kan het ook niet laten om even achterom te kijken wanneer ik bij de auto wegloop, het uitzicht stelt nooit teleur. Zeker geen overbodige luxe. Een auto hoort nou eenmaal een glimlach op je gezicht te toveren!
- Vermogen: ik rijdt de T2 variant met een 122pk/220Nm, 6 traps Geartronic. Uiteraard geen monster van een blok, maar verrassend vlot. Dit in vergelijking met de Polo 1.2 TDI en de Renault Clio welke ik hiervoor gereden heb. De auto is voldoende rap om in te halen en schakelt over het algemeen soepel. Bij hoge snelheden ondervind ik geen storende ruis e.o. trillingen. De auto blijft comfortabel rijden. Wel lijkt de Geartronic soms moeite te hebben bij het rap acceleren vanuit stilstand. Als je het gaspedaal flink indrukt maakt hij flink wat toeren (logisch), maar blijft hij even hangen in het beschikbare vermogen. Wanneer je het pedaal even laat vieren en vervolgens verder acceleert gaat dit beter. Dit is wel mijn eerste automaat dus heb geen vergelijkingsmateriaal.
- Geluidssysteem: ondanks dat deze de standaard uitrusting betreft gezien het audiosysteem, bevalt deze prima. Helder geluid, ook bij hoger volume en geen overmatige bass.
- Volvo app: weergave van de auto ten opzichte van huidige locatie, technische gegevens en rittenregistratie. Tevens kan je je agenda koppelen en worden adressen ingelezen in je navigatie. Allemaal niet noodzakelijk, maar een fijne bijkomstigheid.
- Wegligging: de auto ligt redelijk laag bij de weg maar geeft toch een prima blikveld tijdens 't rijden. De bochten kan je met overtuiging strak insturen bij een rappe snelheid, zonder een stressmomentje te veroorzaken. Het stuur geeft voldoende feedback en de auto rijdt altijd in een strakke lijn. Tevens is de vering goed afgesteld naar mijn mening en kan je menig drempel overwinnen zonder trilling, gekraak of de angst dat je zodadelijk over twee auto's beschikt. Erg fijn rijcomfort.

Minpunten:
- Erg lage instap: door het sportieve model en de aflopende lijsten is de instap aan de kleine kant en is een buiging van het hoofd noodzakelijk om in de auto te komen. Ikzelf vind dit niet een deal-breaker gezien mijn leeftijd en het feit dat de auto gewoon erg goed oogt. Hetzelfde geld voor de ruimte in de kofferbak en de achterbank. Je kan prima mensen vervoeren, maar als je een paar personen met mijn lengte (1.87) meeneemt laat de ruimte te wensen over. Ook dit voor mij geen probleem gezien ik vrijwel altijd alleen rijdt. Dit wist ik ook bij het maken van de keuze.
- Verbruik: de fabrieksopgave geeft een gemiddeld verbruik van 1:19 aan bij afwisselend stads en snelweg verkeer. Dit haal ik bij lange na niet. Het verbruik daalt met minimale stapjes in de tijd. Maar ik blijf toch hangen op 7.3 liter/100km. Dit zal deels te maken hebben met het sportieve rijgedrag. Ter indicatie ik rijdt om en nabij 15km in de bewoonde omgeving, 40 km snelweg en 60 km op 80/100 wegen met hier en daar een stoplicht. Dit zou beter moeten kunnen lijkt me.
- heb nu al een tijdje een melding van lage bandenspanning, terwijl mijn banden juist op druk zijn. Waarschijnlijk een afwijking in de sensor, binnenkort maar even langs de dealer. Verder niet spannend.

Al met al een erg fijne auto, precies naar mijn verwachtingen: comfort, looks en een fijne wegligging. Ik heb niets te klagen hier en zal hopelijk nog vele fijne en veilige kilometers maken!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.