Volvo V40 T2 Nordic+ (2016) #2

autoreview

Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)
Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)Volvo V40 T2 Nordic+ (2016)

Signalement

UitvoeringV40 T2 Nordic+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf90.306 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektocht

  • 90.306 km

Ik zal beginnen bij het begin.

Ik had een Volvo XC70 Ocean Race uit 2005 met de 2.5T en 260.000km op de teller. Ik vond het een heerlijke auto om mee te rijden, maar aangezien ik dik 100 km per dag maak voor woon-werkverkeer en met een verbruik van 1:10 als ik achter een vrachtwagen reed, werd het mij toch te duur. Dus ging ik op zoek naar een
vervanger.

Ik had de volgende atuo's uitgekozen als mogelijke vervangers: Mazda 2, Mazda 3, Toyota Auris, Toyota Yaris en Volvo V40. Een proefrit gemaak met een Mazda 2, opzicht een fijne auto om mee te rijden, echt super zuinig, maar ik weet niet of het aan de auto lag waar ik mee gereden heb of aan alle Mazda 2's, maar ik hoorde een hoog-tonig geluid uit de tellers komen dus die viel af. Toen naar een Mazda 3 wezen kijken en proefrit rijden, ik vind ze prachtige auto's en ik ben Mazda fan. De auto reed heel fijn, maar de afwerking vond ik wat goedkoop aanvoelen voor het geld. Ik was natuurijk Volvo kwaliteit gewend. Dus de Mazda 3 viel af. Daarna naar een Toyota Auris wezen kijken. Ook een degelijke zuinige en goed voelende auto, maar ook daar weer wat gevonden waardoor die af viel. Als je de bestuurders dicht maakte, klonk de deur wel heel blikkerig. Uiteindelijk geen proefrit gemaakt met een Yaris omdat ik net daarvoor een proefrit maakte met een V40 die ik uiteindelijk kocht.

Na dat ik naar die Auris was wezen kijken vond ik een mooie rode Volvo V40 die aan al mijn eisen en wensen voldeed. Stiekem wilde ik weer een Volvo omdat het mij ontzettend beviel kwa rijcomfort. Mijn oog viel dus op een Volvo V40 T2 Nordic+ in "Flamenco Red" uit 2016. Deze had net 90.000km gelopen, had de 2.0L van Volvo (eis), stoelverwarming (eis), is handgeschakeld (eis) en had bluetooth (eis). Extra bonussen was dat die o.a. voorruitverwarming, standkachel, geboorde remmen voor en achter, spiegelverwarming en On Call had.
De auto stond in Tilburg bij een oude Saab dealer. Ik heb een afspraak gemaakt om naar de auto te komen kijken en om een proefrit meet te maken. Tijdens de proefrit merkte dat ik de auto lekker vond rijden, hij was stil, comfortabel en leek redelijk zuinig. Ook viel mij op dat het aanvoelde alsof die meer dan de 122pk dat een T2 zou moeten hebben had. De verkoper vertelde toen ook dat hij vermoedde dat de auto gekieteld was. De auto kreeg een beurt volgens boekje, ik kreeg een lakstift om de steenslag plekjes te kunnen bijkleuren, ze hebben de missende wielmoer dopjes er op gedaan en een volle tank. Ik kon de auto op de volgende week ophalen.

Zo gezegd, zo gedaan. De auto de week erop opgehaald en met een grote glimlach naar huis gereden.

7.500 km update

  • 97.796 km

De eerste update!

Inmiddels heb ik bijna 7.500 km met de Volvo gemaakt. Dus ik vond het tijd voor een kleine update. Wat zijn tot nu toe mijn bevindingen, wat vind ik fijn en wat vind ik minder fijn.

Allereerst de pluspunten. Wat een heerlijke auto! De week na het ophalen direct mee op vakantie gegaan naar de grens tussen Luxemburg en Frankrijk. De auto heeft het super netjes
gedaan, in een paar dagen 2000 km gemaakt. Airco was koud ook al was het 30+ graden buiten, was lekker in de bochtjes en had geen enkele moeite met de wegen die af en toe wel beter konden. We hebben gemiddeld 1:16 gereden grotendeels 120 km/uur, maar ook vaak 100 km/uur maar dan op en neer door de bergen. Woon-werk verkeer met cruise op 105 km/uur haal ik ongeveer 1:17.
De LED koplampen met bochtverlichting zijn heel handig in de donkere bochtige wegen, er komt veel licht vanaf. Ook kan ik wat kouder is met de app de standkachel aan zetten zodat het lekker warm is in de auto voor ik naar mijn werk ga. Ik moet ook zeggen dat de voorruitverwarming wel fijn is als het vochtig en fris is buiten. Zoal ik net ook al aangaf is de auto erg comfortabel op slecht wegdek en met de ergonomische stoelen kun je uren achter elkaar zitten zonder dat je last krijgt van je rug.

Maar er zijn natuurlijk ook wat dingetjes die tegenvallen of wat beter konden (in mijn ogen). Allereerst had ik de geluidsisolatie iets beter verwacht, vooral op wat ruwere oppervlaktes kan het een beetje dreunen in de auto. Mijn XC70 was iets stiller, maar is een heel stuk stiller dan andere auto's waarin ik heb gereden. Voorruitverwarming is heel handig als je raam beslagen is, maar in het donker zie je veel meer glinsteringen van andere auto's en straatverlichting. Verder vind ik dat af en toe kleine scherpe oneffenheden iets te veel aan de carrosserie worden doorgegeven (had mijn XC70 ook last van). Maar zoals ik al zeg, af en toe. Ook staat mijn stuur een beetje scheef, maar dat heeft verder niks met de V40 als model te maken.
Nog wat kleine irritatie puntjes om in het achterhoofd de houden, kofferbak ruimte is vrij beperkt, al helemaal als je de dubbele vloer neemt. Om achterin in te stappen moeten langere mensen of mensen met een lange torso zichzelf een klein beetje dubbel vouwen. Ondanks dat het een Volvo is uit de Ford periode gaat de verlichting niet aan als je de auto ontgrendelt. Ook niet als het donker is. Als allerlaatste wil ik even melden dat je af en toe wel merkt dat het infotainment iets gedateerd is.

Over het algemeen dik tevreden over de auto. Ja het stukje over de dingetjes die ik minder vind is iets groter maar het zijn vooral kleine irritaties. In mijn ogen niks schrikbarend. Ik zou de auto zeker aan iemand anders aanraden!

15.000 km en 1e beurt

  • 106.197 km

2e update!

Ik heb inmiddels de 15.000 km gemaakt met de Volvo, dus was het tijd voor een beurt. Ik heb besloten om het onderhoudsinterval van Volvo van 30.000 km te halveren. Het voelt niet goed aan om zo lang tussen de oliebeurten in te wachten. Bovendien ben ik van plan om lang van deze auto te gaan genieten dus af een toe een extra oliebeurt is niet verkeerd. De (kleine) beurt heb ik laten doen bij de Volvo dealer in Helmond. Heel goed geholpen daar en al mijn vragen werden goed beantwoord en mijn auto werd gewassen ook! Duurde wel iets langer dan verwacht, uiteindelijk 2,5 uur gewacht. Volgende keer denk ik dat ik een leenauto neem, vooral omdat het dan een grote beurt is waarbij o.a. ook de bougies vervangen moeten worden.
Net voor de beurt heb ik tevens preventief een "carbon build-up cleaning" gedaan. Ik heb nergens last van maar omdat deze auto directe injectie heeft is carbon build-up een product eigenschap en iets om in het achterhoofd te houden.

In de tussentijd heb ik inmiddels een afneembare trekhaak er onder laten zetten. Een van Brink en is hetzelfde als de Thule trekhaak van Volvo. Dat houdt in dat de kogel mooi in het voorgevormd vakje achterin de kofferbak past. Dat heb ik laten doen bij Trekhaakcentrum en ik ben heel goed geholpen. Ik kwam binnen 1 week achter dat verlichtingsmodule (Jaeger) een rare storing had die niet erg was maar wel irritant. Namelijk dat elke keer dat de auto ontgrendeld wordt, gaat de achteruitrijlicht van de aanhanger aan (komt blijkbaar vaker voor met die module). Dat gemeld en was snel verholpen door de achteruitrijlicht direct door te verbinden. Een tijdje later kwam ik er achter wanneer de auto uit stond met de alarmlichten aan, na een aantal seconden de alarmlichten van de aanhanger uit gingen en na 20 seconden weer aan voor een aantal seconden en dan weer uit. Dit vond ik wel erg! Ook weer gemeld bij Trekhaakcentrum, zij hebben weer contact opgenomen bij de leverancier en na uitzoekwerk hebben ze het probleem opgelost. De verlichtingsmodule kreeg een of een andere storing bij het communiceren met de CANBUS van de auto. Ik ben wel van plan om in te toekomst een Volvo module in te laten bouwen, ik vind het toch fijner als de parkeersensoren automatisch uit gaan als de aanhanger gekoppeld is en dat ik op het dashboard kan zien of de verlichting van de aanhanger stuk is.

Verder heb ik in November een setje winterbanden gehaald en er onder gezet. Naast dat geen bijzonderheden. Ik ben nog steeds erg tevreden met de auto!

30,000 km, vakantie en 2e beurt

  • 120.000 km

Inmiddels de 30.000 km met de auto gemaakt. Niet zo lang geleden al een update gedaan, maar ik dacht ik doe even een update na dat ik op vakantie ben geweest en de 2e beurt.

We zijn met 4 man naar Zweden en Denemarken geweest eind april/begin mei, iets meer dan 3.000 km afgelegd. Gemiddeld 1:15,8 km/l verbruikt, vind ik best netjes! De reis was erg prettig dankzij de Volvo, je werd niet snel moe en de stoelen zaten prima. Alles paste er (net) in, 4 reistassen, 4 jassen, 2 koeltassen, 4 extra paar schoenen en 2 dozen met cadeau's voor de familie waar we op bezoek gingen. De vering heeft de ruwe wegen van Zweden en Denemarken goed opgevangen, wel vond ik zoals eerder vermeld dat je het ruwere wegdek best wel hoort in de auto.

Verder heeft de Volvo gisteren een grote beurt gehad Ik moest wel even slikken van het bedrag, €700 voor een grote beurt! Wel zijn de bougies vervangen samen met de luchtfilter en interieurfilter.

Vooralsnog erg tevreden met de auto, ik hoop nog veel kilometers mee te mogen maken!

60.000km update, bijna panne?

  • 150.000 km

Het is weer een poosje geleden dat ik hier een update heb gemaakt, dus hierbij de 60.000km update.

Wat is er allemaal gebeurd het afgelopen jaar:
- Ik heb 2 keer onderhoud aan de auto laten uitvoeren. (bij 135.000km en 150.000km)
- 1e keer APK laten doen door mij.
- Weer een vakantie met de auto gemaakt.
- Bijna pech met de auto.

Sinds mijn vorige update tot februari dit jaar eigenlijk weinig bijzonderheden te vermelden. Auto deed het prima en ik was nog steeds erg tevreden mee. Maar op een koude Februari ochtend was het zover. Ik had de standkachel net uitgezet ik stap in de Volvo, ik druk op start en het valt mij op dat de auto erg moeilijk start. Het ronddraaien wat die doet tijdens het starten is veel langzamer dan normaal. Ook krijg ik de melding dat mijn meedraaiende koplampen het niet doen en mijn stoelverwarming doet het niet. Heel vreemd allemaal. Ik dacht dat zal iets met de temperatuur te maken hebben, dat ik hem een paar dagen niet had gebruikt en de standkachel bij elkaar het probleem was. Na mijn werk terug naar huis startte hij ook normaal dus verder niks mee gedaan. De dag erop had ik de standkachel aangezet en na 10 minuten kreeg ik een melding dat omdat de accuspanning te laag was, was de standkachel uitgeschakeld. Ook deze keer weer storing met koplampen en stoelverwarming. Die middag na mijn werk langs de dealer gereden en ja hoor, de start accu was aan het einde van zijn levensduur. Duur grapje om die te laten vervangen maar ik wil toch elke dag op mijn werk komen.

Maandje later met de Volvo richting Lyon en omstreken geweest voor een weekje weg. 1500km probleemloos en comfortabel gemaakt. Ook in de bergen 130km/h gereden zonder dat de auto moeite voor moest doen. Ook niet op 2km hoogte. Ik vind het nog steeds een erg prettige reisauto. Gemiddeld 1:16,8 gereden ondanks de bergen en het harder dan normaal rijden, dus daar ben ik erg tevreden mee.

In Mei zat ik bijna op de 150.000km dus was het weer tijd voor een beurt. Ik zag dat de APK ook bijna verlopen was dus gelijk erbij laten doen. Helaas is naar boven gekomen dat 1 band op 1,5mm zat, dus APK afkeur, en de andere 3 net boven het minimum. Ze hebben toen alle 4 de banden vervangen voor dezelfde als die er onder zaten. Ik heb met deze set banden (Vredestein ULTRAC) ongeveer 40.000km mee gereden. Ik had iets meer kilometers verwacht van de banden aangezien ik niet agressief rij. Achteraf had ik de Continetal EcoContact willen uitproberen maar opzicht was ik wel tevreden over de Vredesteins.

Dus in het kort nog steeds niks bijzonders met de auto en alsnog erg tevreden. Een paar onverwachte uitgaven moeten maken, maar alleen van slijtage onderdelen (soort van).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.