AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V40 D2 Nordic+ (2016) #3

autoreview

Volvo V40 D2 Nordic+ (2016)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Nordic+
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf66.300 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

40,000km in een D2 automaat

  • 105.000 km

Ik zag dat er relatief weinig reviews zijn over de V40 D2 met automaat. Daarom een kort verhaal van mijn ervaringen na ongeveer 40.000 km in deze auto. Het was mijn 2e V40, na eerst een D4 te hebben gereden. Ik wilde graag iets meer comfort in druk verkeer, dus een automaat. Naar verschillende opties gezocht en opnieuw bij een V40 uitgekomen omdat ik tevreden was over de vorige auto en omdat het aanbod van relatief vlotte (of vlot te maken) diesels met automaat beperkt was in dit segment (en ik wil i.v.m. ervaringen met VAG-dealers absoluut geen Audi/VW/Skoda/Seat rijden als particulier).

Comfort
Ontzettend comfortabele stoelen (volleder, verwarmd). Nooit klachten na langer ritten. Gewoon een heerlijke auto voor de lange afstanden. Een paar dingen die beter kunnen:
-Geluidsniveau (afrolgeluiden + motor, zie ook stuk over de automaat). Ik vond de D4 stiller. Op lagere snelheden hoor je de motor ook goed (combinatie lage toeren, laag gevraagd vermogen).
-Veercomfort: de auto is relatief straf gedempt, maar schraapt bij drempels dan weer relatief snel over de grond (ook vrij laag). Er is een bepaald compromis gezocht wat op de snelweg vrij goed werkt, maar op minder glad asfalt, in de stad/woonwijk en met verkeersdrempels minder prettig. De auto is het liefst op de buitenweg of snelweg en komt dan het beste tot zijn recht.
Verder zat in dit model het premium audio systeem. Prima geluid. De rest van het infotainmentsysteem nauwelijks gebruikt: een moderne telefoon navigeert vrijwel altijd beter.
Een heel groot pluspunt op deze auto: de combinatie van de Volvo-app met de standkachel. Nooit meer ramen krabben en nooit in een koude auto stappen. Bovendien: nauwelijks effect op het verbruik.

Ruimte
Gezien de buitenmaten is er binnenin gewoon weinig ruimte. Voorin zit je overigens uitstekend, maar als je veel langer bent dan 1,80m wordt het achter de bestuurder erg krap. Ik zit voornamelijk alleen in de auto en dan maakt dat uiteraard niet uit.
Ga je met wat meer mensen met wat bagage op pad, dan houdt het niet over. Komt vaak uit op max. 2 passagiers en een deel van de bank plat, zeker als je een volwaardig reservewiel achterin hebt liggen. Kortom: moeten er regelmatig veel mensen of spullen mee, koop iets anders.

Kosten
Verbruik
Gedurende het bezig van de auto was het gemiddelde gebruik (Spritmonitor) een zeer nette 1:20,5. Negatieve uitschieters zijn 1:16,5, positief 1:22,5. Stadsverkeer is dramatisch voor het verbruik (relatief zware auto), op de snelweg is het verbruik redelijk laag. Het zou wel lager kunnen zijn als de verzetten van de automaat langer waren: deze laat de motor relatief veel toeren draaien. De verzetten van de handbak zijn vreemd genoeg een stuk langer.
Let wel: dit verbruik is voornamelijk neergezet bij een limiet van 100 km/h (meestal zo'n 105-110 op de GPS gereden) en met zo'n 70-80% snelwegkilometers. Rijd je 120-130 (GPS) kan je rekenen op ca. 1:18-19. De D4 was bij die snelheden zuiniger (mogelijk ook weer door de veel lagere toeren/langere verzetten). Met de D4 heb ik over 65.000km gemiddeld bijna 1:20 gereden en dat was ten tijde van de 120/130 limieten op de snelweg, met waar mogelijk ook de vmax aangehouden.

Onderhoud
Tijdens onderhoud in het geheel geen bijzonderheden gehad. De auto heeft zijn beurten gekregen bij een universele garage. Kosten ca. 250-350 euro per beurt, m.n. door de dure olie.
Verder alleen ruitenwissers vervangen, wielen gewisseld, vloeistoffen aangevuld. Geen olieverbruik.

Prestaties
Op zich presteert het standaard 2.0 blok best redelijk, maar komende uit een D4 voelt alles toch wat traag aan - zeker omdat die motor (voor een diesel) ook graag toeren maakt. Het gedrag van de automaat helpt daar niet per se bij, want die gaat vrij snel op zoek naar de toeren in plaats van het koppel te gebruiken. Terwijl de motor hoog in de toeren niet heel veel te bieden heeft (behalve lawaai). Liefst rijd je tussen de 1500 en 2500 toeren, dan is de motor soepel en vlot.
Deze motor is gelukkig vrij makkelijk te chippen naar ca. 170pk/370 nm waardoor het geheel nog vlotter en soepeler wordt. Helaas blijft de automaat wel zoeken naar de toeren, waardoor gedoseerd gas geven raadzaam is. Handmatig schakelen met de automaat kan helpen, maar daar koop je geen automaat voor. Hoe dan ook, de auto is op deze manier snel zat.

Rijgedrag
De auto rijdt in het algemeen erg fijn, goed stuurgevoel. Je merkt in snellere bochten wel dat de auto relatief zwaar is. Ik heb de auto altijd gereden op 205/55/16 banden i.v.m. comfort en verbruik, maar denk dat iets bredere banden het onderstuur waarschijnlijk iets zouden verminderen. Waarschijnlijk lever je daar wel wat comfort voor in.

Kortom, een erg prettige metgezel. I.v.m. fors minder kilometers door meer thuiswerken en het (voorlopig) minieme prijsverschil tussen benzine en diesel ingeruild voor een Corolla Hybrid. Door de hoge occasionprijzen nauwelijks 1000 euro op afgeschreven in 2 jaar tijd (maar de aangekochte auto was natuurlijk ook duur).
Wel gekeken bij Volvo, maar geen interessante alternatieven voor de V40 beschikbaar. Allemaal of te groot, of te zwaar, of te onzuinig, of te duur. Plug-in klinkt leuk maar als je niet makkelijk voor de deur kan laden en de meeste reizen langer zijn dan elektrisch bereik schiet je er weinig mee op.

Wie weet in de toekomst weer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren