Volvo V40 Cross Country D2 Momentum (2013)

autoreview

Volvo V40 Cross Country D2 Momentum (2013)

Signalement

UitvoeringV40 Cross Country D2 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf3.500 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De auto ophalen

  • 3.500 km

De keuze
In juni 2011 hadden wij een Volvo XC90 aangeschaft vanwege het zit- en rijcomfort van deze SUV, in combinatie met de D5 was dit een goede en comfortabele reisauto. Dit was nodig aangezien we regelmatig naar Nederland en Griekenland rijden. Eind 2012 werd duidelijk dat ik meer en meer met de auto naar het werk zou gaan en vanwege het brandstofverbruik moesten we gaan kijken naar een kleiner en zuiniger model. Vanaf de presentatie vond ik de V40 Cross Country een mooie auto, een proefrit gemaakt en besloten de auto te kopen. Het betreft een demonstratiemodel in Momentum trim met de volgende opties: achteruitrijcamera, navigatie, telefoon en 17" Dark Larenta velgen. De motor betreft een D2. Op zich een lichte motor voor Zwitserland, maar voor dagelijks verkeer heb je niet meer vermogen nodig (daarbij was verbruik prioriteit nr 1). Alleen wanneer je met 4 personen de bergen ingaat merk je dat de auto aan vermogen tekort schiet. Dit is tot dusver niet gebeurd. De auto is afgeleverd met 10 jaar gratis onderhoud en 5 jaar volledige garantie. Dit is overigens normaal in Zwitserland, naar mijn mening is dit ingevoerd om import vanuit EU te verminderen en klanten in Zwitserland te laten kopen.

De eerste km

  • 20.000 km

In het begin was het even wennen zowel in positieve als negatieve zin. De XC90 is een auto van formaat in alle richtingen en vergeleken daarbij zit je relatief laag in de V40 CC, de zetels in de V40 zijn steviger maar bieden goed comfort (beter dan de XC90). Brandstofverbruik is uiteraard beter in de V40. Met de XC90 kwam ik niet verder dan 1:11 maar dat weet je bij aanschaf. De V40 is wat dat betreft veel zuiniger maar haalt niet het niveau wat Volvo belooft, logisch en dat is hier op het forum al besproken. Het verbuik ligt rond de 1:21. Dagelijk woon- werkverkeer is 130km waarvan 80% op de snelweg. Qua afwerking ligt de V40 CC zeer dicht tegen de Duitse 3 aan, de materialen zijn van goede kwaliteit en alles zit goed in elkaar. Geen kraakjes of piepjes te horen en dat was in de XC90 wel anders. De V40 is voorzien van een 6 versnelling handbak welke zich zeer direct laat bedienen. Niets dan lof over het schakelen! Ook de airco, navigatie en telefoon zijn van goede kwaliteit en zeer precies. Men heeft niet door dat je vanuit de auto belt. De eerste 20000km zijn voorbij, de eerste service is gedaan zonder kosten en tot dusver geen problemen.

Op naar 40000

  • 40.000 km

In juli is het dan zover, de 40000km is gehaald en de auto gaat voor een beurt naar de garage om zeker te zijn van een vakantie zonder problemen. Afgezien van de normale onderhoudswerkzaamheden kan er niets worden gevonden aan de auto! Goed nieuws dus. Het verbruik blijft stabiel rond 1:21. Minpunt aan de auto is de relatief kleine brandstoftank, er gaat niet meer dan 43 liter in. Hiermee redden we het net tot aan midden Nederland :-)
In 2014 hebben we de auto meegenomen naar Griekenland, dat wil zeggen rijden naar Ancona, de ferry naar Patras en dan verder met de auto. Ook bij deze hoge temperaturen blijft de auto normaal werken, de airco houdt de auto koel en het comfort is van hoog niveau ondanks het soms zeer slechte wegdek in Griekenland. Op naar de 60000km

60000 km en een klein probleempje

  • 60.000 km

- "Goedemiddag meneer, u wilt een afspraak maken voor een beurt? De vorige beurt is in juli 2014 gedaan dus u kunt pas weer in juli 2015 terecht voor een nieuwe gratis service beurt"
- "Maar de auto heeft inmiddels 60 000km op de teller en heeft een service beurt nodig"
- "Ohw, u rijdt wel erg veel...."

Blijkbaar zijn het aantal kms welke ik afleg bovengemiddeld voor Zwitsere rijders. In ieder geval in 6 maanden zijn er 20000km bijgekomen dus weer tijd voor een beurt. Dit keer was er wel iets op de auto aan te merken, sinds enkele weken bleef de koppeling haken. Dat wil zeggen dat het pedaal niet volledig terugkeerde naar de ruststand, dat moest met de voet gebeuren. Lastig, maar het levert geen problemen op qua rijden. Een ander probleem is een resonantie tijdens het rijden welke voortkomt uit het dashboard, het is niet te achterhalen waar het vandaan komt. Gedurende de service beurt is de koppeling gemaakt, ze hebben een veertje vervangen onder het pedaal. Sindsdien is het probleem weg.

Ook na 60000km blijft dit een comfortabele reisauto, zuinig en kwalitatief van hoog niveau.

Vaarwel Volvo

  • 65.000 km

De auto heeft inmiddels 65000km gelopen en het is tijd afscheid te nemen. Niets dan lof over deze auto, de motor is zuinig genoeg, voldoende vermogen voor Zwitserland dus zeker ook voor Nederland. De auto is kwalitatief van hoog niveau en heeft mij in deze 2 jaar nooit laten staan. De diverse opties zoals genoemd werken zeer goed, direct en zonder vertraging. Het enige minpunt voor ons voor de lagere zit tijdens lange ritten. De stoelen zitten goed, bieden voldoende steun maar we merkten dat we de hoge zit van de XC90 misten. Wij zijn dus op zoek gegaan naar een dergelijke auto en hebben proefritten gemaakt in de X5, Range Rover Sport, RX450h en ML 350 Bluetec. De nieuwe XC90 was nog niet te zien. De keuze is gevallen op de ML 350 Executive Bluetec en deze auto wordt rond 25 april afgeleverd. Uiteraard volgt dan een nieuwe review.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.