Volvo S80 2.4 D5 Summum (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S80 2.4 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 108.400 km |
KM-stand laatst | 108.400 km |
Volvo S80 D5 Premium (import)
- 108.400 km
Lopend over de parkeerplaats van een tweede hands autodealer stond tussen 150 auto's de Volvo S80 D5. De auto viel direct op, zijn leeftijd een kleine zes jaar maar een uiterlijk van een nieuwe.
Her en der wel een paar kleine plekjes maar niet noemenswaardig of opvallend, geen steenslag op de motorkap en flinke gebruikerssporen.
Onderzoek leerde dat (mijn) Volvo bij onze oosterburen vandaan komt, op een trailertje is deze van duitse bodem naar nederland getransporteerd voor een tweede leven.
Altijd redelijk sportieve auto's bereden is dit nu sinds een maand mijn zweedse steun en toe verlaat. Deze auto heeft alles behalve sportief, 5 bak automaat, electrische stoelen, stoelverwarming en niet te vergeten een boterzachte vering.
Los van het "oude lullen" uiterlijk (lees statige heren uiterlijk) valt deze auto niet snel op en dat is prima te noemen. Het comfort van zijn duitse concurrenten zoals de merc 'S en de Bee 5-serie.
Het interieur is behoorlijk opgeleukt en de vorige eigenaar heeft volgens mij de gehele accessoires lijst besteld wat ik natuurlijk niet erg vind, sterker nog, bedankt vorige eigenaar, ik heb er een hoop plezier van.
Alles werkt perfect voor een tweede hands auto, er is werkelijk niets aan te merken dan alleen het wennen aan de leren fauteuils die gladder zijn als gestoffeerde stoelen.
Het rijden in de S80 is een genot, de vering is zacht en erg comfortabel ingesteld, de auto voelt zwaar aan bij het insturen van de bocht maar eenmaal in het midden van de bocht voelt de auto stabiel en vertrouwd aan.
Snelle hobbels nemen is in deze auto er niet bij, de bumpstop (lees einde van de veerweg) komt sneller als je denkt, alle hobbels moet je nemen alsof je de koningin achterin hebt zitten die aan haar glaasje port zit te nippen.
De 163 pk in combinatie met de 5 traps automaat is vlot genoeg om de vijftienhonderd-vijf-en-zeventig kilo zware zweedse unit vooruit te trekken, toch bij het passeren van een auto houdt het niet over. de acceleratie die ik uit het handje heb gemeten komt overeen met de getallen op autoweek.nl, t kost 10,9 sec van je leven om naar 100 per uur te komen. De topsnelheid in de boekjes
van 210 per uur heb ik niet gehaald.
Wat vooral opvalt is dat de 5 cilinder een geweldig geluid maakt maar wel veel toeren draait voor een diesel. Ik mis echt de 6de versnelling op de snelweg. 120 per uur levert een 2300 toeren op teller en 400 toeren meer geeft 140 km/h.
het verbruik is op de snelweg bij normaal gebruik en je houdend aan de maximale snelheden zuinig te noemen, tussen de 5,9 en 6,3 liter per 100 km is makkelijk haalbaar.
in de stad lust een slokje meer, varierend tussen de 7,5 en 8,8 liter per 100km.
De auto is sinds een week gechipped door een officiele volvo tuner. resultaat 226pk en 440nm. na het chippen is direct de versnellingbak olie en de motorolie vervangen. het resultaat is dat de auto veel makkelijker rijdt, de accelaratie naar 100 per uur gaat je twee seconden sneller af, de top snelheid van 216km/h gaat makkelijk af. (216 op de tomtom)
het verbruik bij normaal gebruik is 0,2 a 0,3 liter per 100km afgenomen, ga je "trappen" dan zal je dieselmeter ook sneller dalen als normaal met 163pk.
conclusie, zeer comfortabel en alles behalve sportief, is er op deze auto niet veel aan merken. Ik mis de 6de versnelling in de automaat en de standaard 163pk is voldoende om lekker te rijden zonder extra ooeemmfff...
De chiptuning van firma Rica zorgt voor een serieuze metamorfose, ze zijn duurder dan de vele chiptune bedrijven maar worden officieel gesupport door Volvo. Officiele uitleesapparatuur van volvo kunnen ze naast de chiptuning ook je boordcomputer naar de laatste versie brengen (bijv. automaten programma).
Ik ben tevreden met de s80, het blok is goed, de auto comfortabel en geen gebreken....1 nadeeltje, 380 euro wegenbelasting per kwartaal, maar je krijgt veel auto voor een lage aanschafprijs, kortom, top auto voor een top prijs.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.