Volvo S80 2.4 D5 Elite (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 2.4 D5 Elite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 253.000 km |
KM-stand laatst | 750 km |
Wis en waarachtig, een Volvo S80!
- 750 km
Toen de Volvo op ons pad kwam, hadden we al vele wagens versleten. Een Opel Senator, Ford Grenada, maar ook een Volkswagen Passat en een Toyota Picnic hadden de revue al gepasseerd. In die lange lijst van auto's prijkt ook een Volvo S40. Dat was misschien wel de fijnste auto die we tot nu toe hebben gehad: de ideale combinatie van degelijkheid en luxe. Toen onze 2005'er Kia Sorento er mee uitscheed in verband met een geknapte distributieriem (de bittere ironie is dat ik op weg was om die te laten vervangen) was het eerste waar we naar op zoek gingen natuurlijk een Volvo.
Daar onze dochter op topniveau paardrijdt, moest de auto veel kunnen trekken; 1600 kg is zelfs aan de krappe kant. Ook moest de auto een diesel zijn, gezien de kilometers die we maken (denk aan zo'n 40.000 per jaar). Ook moest de nieuwe auto een normaal verbruik hebben. In verband met het praktische aspect ging onze voorkeur in de eerste instantie uit naar een V70. We maakten een testritje met een Limited Edition (top-of-the-bill uitvoering) uit '10, en waren direct verkocht. De auto was dat echter niet, in verband met de prijs van maar liefst €24.000,-. Hoe fijn die V70 ook mag zijn, vierentwintigduizend pietermannen is toch wel heel erg veel voor een gebruiksvoorwerp.
We zochten dus verder, en kwamen gezien de fors lagere prijs al gauw uit bij de vorige generatie sedans. Ons oog viel op deze prachtige, goudachtig gekleurde (zie foto, in het echt is de kleur mooier) S80. De auto voldeed aan al onze eisen en mocht ruim voldoende trekken, namelijk 1800 kg. Ik kon - naast de kleinere kofferbak - eigenlijk maar een paar verschillen opmerken: de S80 heeft een wat minder flashy navigatiesysteem, een SIM-kaart gebaseerde autotelefoon, meer beenruimte achterin, een hogere kilometerstand en vooral: een véél lagere prijs. We zijn tot de aanschaf overgegaan en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Het leer, de houtinleg, de hemelbekleding... alles is perfect afgewerkt. De S80 voelt qua binnenruimte en luxe zeker aan als een wagen uit het topsegment. De snufjes als de autotelefoon en het navigatiesysteem mogen dan wel gedateerd zijn, ze werken nog uitstekend en ik (bij de autotelefoon vooral mijn vrouw) maak er dan ook gretig gebruik van. Zo'n dual SIM-kaart geval erin en bellen met die banaan! Het navigatiesysteem heeft een verouderde kaart, maar wijst ons goed de weg en is zeker na een update nog perfect bruikbaar. Ook het onderstel lijkt perfect afgesteld: je zweeft over het asfalt en alle oneffenheden worden feilloos uit het wegdek gefilterd. Toch lever je niet in op prestaties. De machtige D5-motor kan met zijn 163 paardenkrachten uitstekend met het verkeer meekomen. De geluidsisolatie is echter ruimschoots in orde; bij het optrekken hoor je hem welliswaar goed, maar eenmaal op toeren is de Volvo nauwelijks hoorbaar. Waar ik nog wel het meest blij van word is het verbruik: 1 : 15 is prima haalbaar, en dan hoef je je niet eens in te houden! De S80 verdient zeker weten de Fijnste Auto tot Nu Toe-award, laten we hopen dat dat zo blijft.
Updates volgen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.