Volvo S80 2.4 170pk Momentum Graphite (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 2.4 170pk Momentum Graphite |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Schöner Wohnen
- 72.850 km
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk hebben we 'm dan toch gevonden: een prachtige Volvo S80 2.4 170 pk (automaat, Momentum Graphite uitvoering), modeljaar 2006, met betrekkelijk weinig kilometers (t.w. 69.000) op de klok.
Na bijna 3 jaren zoeken, en met diverse motortypes en uitvoeringen gereden te hebben, viel ons oog (nov. 2010) op een zilvergrijze S80 uit de voorraad van een leasemaatschappij in Almere. Beelden op internet toonden een (ex-lease) auto die precies voldeed aan onze wensen: laatste uitvoering van het 1e type S80, 5cylinder 170 pk. motor, automaat, lage kilometerstand, leer, full options, Volvodealer onderhouden, géén trekhaak, nette kleur en scherp geprijsd.
We hebben de laatste uitvoering, die met het chroom, van het 1e type S80 altijd erg mooi gevonden. Omdat dit type al vanaf 1998 op de markt is, schatten we in dat onze auto (bouwjaar sept. 2005) geheel vrij is van eventuele kinderziektes of fabrieksfouten.
Eindelijk troffen we nu ook eens een 170 pk. versie met automatische versnellingsbak maar zonder trekhaak. De S80 wordt veel gebruikt als caravantrekker, zo hebben we gemerkt, en daar zijn we niet zo'n liefhebber van.
De 140 pk. versie hebben we tijdens proefritten ervaren als te tam; de S80 komt best wel vooruit maar het duurt toch allemaal wel even. Deze versie moet je vooral met een handbak nemen. We waren het er al snel over eens dat het een S80 met automaat moest worden; dit rijdt net even soepeler en smeuïger dan een versie met een handbak. We hebben nog even getwijfeld over de aanschaf van een 6cylinderversie, maar de 5cylinderversie had toch onze voorkeur, omdat we daar zelf erg goede ervaringen (Volvo 850/ S70) mee hebben. De 170 pk. versie is eigenlijk precies goed en geeft net dat beetje emotie dat de 140 pk. motor mist. Daarbij kennen we de 5cylindermotoren van Volvo als zeer betrouwbare kilometervreters.
De S80 is gekocht zonder garantie, zonder verse APK en zonder afleverbeurt. Dan hadden we zo'n € 2000,- extra moeten aftikken en dat vonden we gewoon onzin. Er zat namelijk nog een geldige APK op. Ook had de wagen in maart 2010 nog een onderhoudsbeurt bij de Volvodealer gehad. Uit het onderhoudsboekje viel af te lezen dat de wagen ruim op tijd zijn beurten heeft gekregen. In plaats van om de 20.000 of 30.000, dit kan ook, ging de S80 standaard om de 15.000 km. naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. De verkoper verzekerde ons dat de auto geen schadeverleden kende. Om ons over de streep te trekken bood hij ons nog een nieuw setje achterbanden en een reinigingsbeurt aan. De aflevering van de wagen verliep buitengewoon keurig en correct. Men had de auto aan de achterzijde, tot onze aangename verrassing, voorzien van dure Michelinbanden (Primacy). Een Volvodealer rekent zo'n 25% meer voor een vergelijkbare wagen.
De S80 die we nu bezitten is van het laatste modeljaar. Zijn opvolger, het nieuwe type, zou in 2007 geïntroduceerd worden. Daarom heeft Volvo van het 1e model nog speciale uitloopmodellen, full options/ zeer complete uitvoeringen, op de markt gebracht. Onze S80 beschikt daarom over Black Chrome (donkergrijze) details in het interieur en aan de buitenkant (donkergrijze lichtmetalen Phoenix-velgen). Binnen zitten we op tamelijk lichte cremekleurige lederen bekleding en kijken we uit op een matzwart dashboard. Verder gaat vrijwel alles elektrisch, kunnen de spiegels elektrisch ingeklapt worden, kunnen de hoofdsteunen achter elektrisch neergeklapt worden, zit er een regensensor op de ruitewissers, gaat de binnenspiegel automatisch op de antiverblindingsstand, beschikken we over waterafstotend en dubbel glas, een ingebouwde telefoon met stuurwielbediening, airbags rondom, idem rolgordijnen, etc. etc. Als we deze gordijnen in gebruik hebben, verdraaien er heel wat voorbijgangers hun nek om te kijken of Maxima toevallig op de achterbank zit.
Ten opzichte van de meest complete en duurste uitvoering, de Summum Graphite, 'missen' we nu alleen het open dak (in de toekomst kans op lekkages?), xenonverlichting (hoge reparatiekosten?), een ingebouwd navigatiesysteem (kans op verouderde kaarten) en een elektrisch bedienbare rechtervoorstoel.
Behalve de aanschaf van, naar we hopen stillere, voorbanden (t.w. Pirelli Cinturato P7/ € 250,- i.p.v. Michelins) en het verwijderen van een paar parkeerbutsen (€ 75,-) hebben we nog geen onkosten gehad. Omdat we beschikken over een Volvocard hebben we de auto een gratis winterinspectie kunnen geven bij de officiële dealer. Op versleten ruitewisserbladen na (nieuwe kosten € 60,-) en een opmerking over speling op de stuurinrichting, dit zal bij de eerstvolgende beurt aangepakt worden, komen er geen onrustbarende zaken aan het licht.
Sinds de aanschaf hebben we bijna 4000 km. met de wagen gereden. De S80 rijdt met gemak, in alle comfort en in alle rust!, 180 op de autobahn. Je zou hierbij bijna in slaap vallen. De top van de 170 pk. versie ligt zo rond de 215 km/u. De wagen komt vrij afstandelijk over in het gebruik; hij heeft niet dat opzwepende/ emotionele waarover een Volvo 850 of een S/V70 beschikt. Het verbruik van de S80 is met 1 op 11/12 gemiddeld best keurig.
De S80 biedt voldoende zitruimte voor 4 volwassenen. De voorstoelen zitten echt perfect en zijn uitgebreid verstelbaar. De achterbank zit wat diep en laag. Een oudere Volvo S70 vind ik net wat beter zitten daar.
Het enige waaraan we ons zo af toe irriteren zijn trillingen in het stuurwiel. Naar alle waarschijnlijkheid ligt dit aan de voorbanden, die moeten nog maar eens (uit)gebalanceerd worden. Ook merk ik weer dat Volvo voor wat betreft afrolcomfort en onderstelgeluiden een voorbeeld kan nemen aan Mercedes; dit merk heeft dat toch wat beter, wat geraffineerder, voor elkaar. Zo nu en dan zijn er geluiden aan de voorzijde waarneembaar als we rijden over oneffenheden. Het zullen vast wel weer de spoorstangetjes zijn. We herkennen dit ook van andere Volvo's.
Afijn: inmiddels is duidelijk dat deze S80 de komende 10 jaren, we rijden toch maar zo'n 10.000 km. per jaar, in de familie blijft.
Update
- 78.100 km
In verband met roest op de lasnaden ter hoogte van de achterbumper en de kofferklep hebben we beroep gedaan op de carosseriegarantie. Een auto van amper 5 jaren hoeft toch nog niet te roesten? Een en ander is door de Volvodealer, uiteindelijk en na enig aandringen, in behandeling genomen en verholpen.
Bij 75.500 km. heeft de auto een beurt bij de dealer ondergaan. Naast het vervangen van de (dure) olie, de bougies en de gebruikelijke filters hoefde er niets extra's gedaan te worden. De prijs van de beurt bedroeg € 630,-.
De S80 bevalt ons erg goed. Inmiddels zijn we er in thuis geraakt en hebben we er onze draai in gevonden. Van binnen ervaar ik de wagen soms alsof ik in een treincoupé zit: de rij/-windgeluiden zijn minimaal, de ruimte daarentegen, ook achterin, maximaal.
De voorbanden (van Pirelli) laten zich wat nadrukkelijk horen op ZOAB. De onderstelgeluiden houden zich nu gelukkig binnen de perken en zijn niet meer opvallend. Je kunt wat mekkeren over afwerkingsdetails. Het gebruikte kunststof is niet overal even mooi en van de gewenste kwaliteit. De S80 is vooral een auto om mee op reis te gaan. De kilometers vliegen zonder veel drama en zonder veel moeite voorbij. Het gemiddeld verbruik van de auto bedraagt 1 op 12,5. In Duitsland tikken we geregeld de 170 aan. Dit gaat met het grootste gemak. De teller is de 78.000 kilometer inmiddels gepasseerd.
Afgekeurd!?
- 84.500 km
De S80 is inmiddels voorzien van een extra verf-/laklaag. De wagen is compleet overgespoten en voorzien van een paar nieuwe, origineel Volvo, onderdelen.
Wat is er gebeurd? Een medewerker van een aannemingsbedrijf katapulteert met een borstelmachine honderden splitsteentjes tegen de wagen. In een paar tellen tijd is de auto door de lomperik voorzien van een slijtagebeeld dat past bij een veel oudere auto. Incluis beschadigingen aan de ruiten en de velgen. Gelukkig zijn er veel getuigen van dit voorval. De verzekering werkt mee en de auto wordt al snel, met de nodige zorg/ liefde, opgebouwd. Het schadebedrijf laat nog even weten dat de wagen aan alle, ook de niet zichtbare, kanten in complete nieuwstaat verkeerd en niet eerder schade heeft gehad. Ook heeft het bedrijf enkele minieme deuksporen (standaard: op het achterportier van slingerende damestassen) 'meegenomen'. De S80 verkeert nu dan ook in nieuwstaat. Voor wie het weten wil: het schadebedrag bedraagt ruim € 5000,-.
Bij 79.000 km. brengen we de auto voor de APKkeuring naar de Volvodealer. De wagen wordt op vrijdagochtend ingeleverd. In de middag volgt een telefoontje: "Meneer, de auto is afgekeurd". We denken dat we door de medewerker in de maling worden genomen. Dit hebben we nog nooit bij onze auto's meegemaakt. En toch; de auto is op de besturing/stuurinrichting afgekeurd. Natuurlijk zijn we verbaasd. De auto heeft pas nog een onderhoudsbeurt (75.000 km.) gehad. Toen ontvingen we na afloop nog een rapportje waarin stond welke punten men zoal gecontroleerd heeft en waaruit blijkt dat de stuurinrichting, evenals veel andere punten, in orde is bevonden. Zo'n rapportje heeft dus geen enkele waarde begrijpen we nu.
We melden nog even dat men al tijdens de winterinspectie een en ander had opgemerkt en dat was afgesproken dat men dit bij de eerstvolgende beurt in orde zou maken.
Kennelijk heeft men dit dan toch niet gedaan. Ondanks de, naar we nu vinden, zeer hoge rekening van de beurt. Omdat de auto is afgekeurd, en men het onderdeel op voorraad heeft, geven we de dealer toestemming om een en ander (incluis uitlijning van de wielen) in orde te maken. Aan het eind van de middag volgt een belletje dat de auto klaar is. Tijdens de rit naar huis wordt duidelijk dat het stuur behoorlijk scheef staat. Verdorie; zo hebben we de wagen tot echt niet ingeleverd! De wagen was toch uitgelijnd?
Een belletje naar de dealer levert op dat het op zaterdag niet mogelijk is om dit te verhelpen. Bovendien is de apparatuur kapot. Is de wagen nu wel of niet uitgelijnd? Verdorie; wil je net op maandag met de auto naar de Alpen. We balen enorm van de situatie en dienen een klacht in bij de dealer. Desalniettemin maken we een vervolgafspraak.
Na een weekje vakantie ga je op maandagochtend, volgens afspraak, naar de dealer. Wat zullen we nu weer beleven? Pardon? De afspraak is niet bij u bekend en ook niet terug te vinden? Het moet nu toch echt niet gekker worden!
Weer een week later wordt de boel (uit)eindelijk in orde gemaakt. Inmiddels lijkt iedereen wel op de hoogte van de interne blunders. De leiding meldt nog dat men ons kortingsvouchers zal toezenden die we kunnen gebruiken voor een volgende beurt.
De rekening van deze (APK)operatie bedraagt uiteindelijk bijna € 300,- en is daarmee, gelukkig!, lager dan men ons eerder (t.w. meer dan € 500,-) had voorgesteld.
Op het moment van schrijven zijn we al weer een paar maanden verder en hebben we net een kortingsbon van € 35,- euro van de dealer ontvangen. U begrijpt natuurlijk wel wat we intussen besloten hebben.
De S80 stuurt en rijdt door alle aandacht wel merkbaar strakker. Als nieuw eigenlijk. De laatste weken is 'ie een paar maal gebruikt voor ééndagstrips naar de steden Berlijn en Potsdam. De wagen is gewoon gemaakt voor het snel en comfortabel afleggen van lange afstanden. Het rijden met een snelheid van 200 km/u op de teller, hebben we nu ook eens beleefd, stelt in deze wagen gewoon niets voor. Ook vinden we het verbruik van deze grote auto, die ook nog eens is voorzien van een automaat, met 1 op 12,5 gemiddeld gewoon keurig. Passagiers en bestuurder komen veilig en uitgerust aan op hun bestemming.
Het enige wat ons totnutoe negatief opvalt, zijn zichtbare sporen van slijtage van het lichtkleurige leer. Vooral de bestuurdersstoel heeft hier last van. Dit hadden we zo snel nog niet verwacht. Ook kraakt de armsteun tussen de voorstoelen, zoals bij praktisch alle Volvo's trouwens, door het gebruik van goedkoop ogende plastics.
Nu we deze wagen ruim 1 jaar in ons bezit hebben en 15.000 kilometer verder zijn, willen we best kwijt: de S80 van Volvo is gewoon een heerlijke auto en een prima aankoop gebleken.
Still going strong
- 88.500 km
Hierbij even een aanvulling op deze review. In de laatste maanden hebben we 2 maal onverwacht de dealer moeten bezoeken. 1 keer na een melding van een te laag olieniveau in de motor. De melding verdween niet na het snel bijvullen met olie en vonden we daarom reden genoeg om even een dealer aan te doen. Daar (op een zaterdagmiddag even na 3en) bij Arendsen in Doetinchem werden we vriendelijk ontvangen en is de wagen op de brug gezet en gecontroleerd (en gereset) door een monteur. Gelukkig kon de terugweg weer zonder problemen worden hervat. Verbruikt het blok nou olie of heeft onze eigen dealer gewoon te weinig olie in het blok gedaan bij de beurt? We zullen dit wel even in de gaten houden. Een kapot lampje uit de koplamp is gratis door de dealer vervangen (met dank aan de Volvocard).
Omdat het leer van de bestuurderstoel slijtagesporen toont, overwegen we de zijwang te laten bijspuiten. Verder vinden we het opvallend dat de antracietgrijze Phoenixvelgen aan de voorzijde steeds lichter van kleur lijken te worden. Ook neemt het aantal knispergeluiden in het interieur, helaas, toe. Dit doet een beetje afbreuk aan de algehele kwaliteitsbeleving. Misschien kunnen we dit oplossen met siliconenspray. De auto wordt incidenteel en alleen voor lange ritten door ons gebruikt.
Een ton op de teller
- 100.000 km
Inmiddels is de kilometerteller de 100.000 gepasseerd. Auto gaat elk jaar trouw naar de dealer voor een beurt (en voor de Volvo Card). Wordt alleen voor lange ritten door ons gebruikt. Weinig nieuws te melden. Beetje saaie auto daarom ook. In de afgelopen tijd één keer de hulp van de ANWB ingeroepen, omdat het benzineklepje, tank was bijna leeg, niet meer wilde openen. Dat lukt wel met enig geweld en via een voorziening achter de bekleding van de kofferbakwand. Oorzaak blijkt een kapot motortje. Kosten ruim € 120,-. De 100.000 beurt (incl. APK) bedroeg € 350,- (olie v.v., filter en update software). Deze S80 is een echte mannen auto. Doet gewoon goed wat 'ie doen moet en houdt zich verder gedeisd.
Still going strong
- 105.000 km
Inmiddels is de kilometertellerstand de 105.000 gepasseerd. De S80 bevalt ons prima, doet gewoon goed wat 'ie moet doen. Ook confronteert 'ie ons niet met onverwachte (on)kosten. Onopvallend goed eigenlijk is deze auto.
De 5cylinders laten zich nu misschien wat meer horen, zeker als je wat meer doorhaalt, maar een probleem vinden we dat eigenlijk niet. Integendeel zelfs. Af en toe wat meer gas doet wonderen voor de motor en de katalysator: (schoon)branden moeten die.
Gisteren nog is de distributieriem, preventief, vervangen en heeft de wagen een APK ondergaan. Geen opmerkingen of aandachtspunten. Rekening van de operatie bedroeg € 434,-. Bij de Volvodealer. Kan 'ie weer 10 jaren of 180.000 km. mee. Stiekem denken we nog wel eens aan de aankoop van een gebruikte en modernere S80 4.4 met V8 motor, maar waarom zouden we onze S80 nu wegdoen? Eigenlijk bestaat daarvoor totaal geen reden. En dus rijden we gewoon verder.
Ingeruild!
- 108.000 km
En toch hebben we 'm van de hand gedaan.
De S80 is met 108.000 kilometers ingeruild voor een V70 2.5T Summum (incluis AWD en Four-C systeem), waar we hoge verwachtingen van hebben. Ook van de Volvo-dealer in Noord-Brabant.
In de voorruit van de S80 zat een flinke pit. De verkoper kletste hiermee de inruilprijs omlaag, omdat ze er bij verkoop een nieuwe ruit in zouden moeten zetten. Natuurlijk (...). Ook was het volgens hem een maar moeilijk te verkopen, want niet meer zo coulant, model. Uiteraard (...).
De S80 is binnen 2 weken verkocht, werd aangeprezen als 'in nieuwstaat verkerend'.
Een andere verkoper vertelde ons nog terloops dat de wagen zonder nieuwe voorruit op de weg is gezet. Staat jullie netjes!
De kopers van de S80, uit de omgeving van Stadskanaal?, kwamen er bij thuiskomst achter dat er een lelijke pit in de voorruit zat. Of ze voor ruitschade verzekerd waren? Dan zou de verkoper hun wel de eigen bijdrage betalen. Yes!
Hopelijk bevindt zich onze S80 zich nu weer in de handen van echte liefhebbers. Geniet er maar van. Wees er alsjeblieft zuinig op!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S80 2.5T Summum 2004 Schuif/ kanteldak | Climate control | Cruise control | Lederen bekleding | Stoelverwarming | Elektrisch verstelbare stoelen | Elektrische ramen + spiegels | Lichtmetaal | Centrale vergrendeling op afstand
- 2004
- 272.590 km

Volvo S80 2.5 T Momentum Dealer onderhouden
- 2006
- 190.000 km

Volvo S80 4.4 AWD Summum | 8 cilinder | Uniek | Volledige onderhoudshistorie
- 2006
- 320.524 km