Volvo S80 2.4 170pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 2.4 170pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 202.500 km |
KM-stand laatst | 237.000 km |
De eerste twee maanden na de aanschaf
- 203.800 km
Na 3jaar weer de auto van de zaak ook privé gereden te hebben, bleef de behoefte bestaan van het hebben van auto een met karakter/ Youngtimer en hebben we besloten om per 2015 de auto v/d zaak alleen maar zakelijk te rijden.
De hoge bijtelling in combinatie met dat wij privé niet meer dan 8000 kilometers rijden speelde uiteraard ook een rol.
Mijn doelen voor de zoektocht waren:
- max €4k uitgeven
- leer, climat control en plastic houtaccenten
- niet al te zwaar ivm de wegenbelasting(max €75,- dus max rond de 1600kg)
- onder de twee ton met onderhoudshistorie
De onderstaande wagens hadden mijn aandacht. Ik zal je de proefritverhalen besparen en ik wist dat mijn doelen uitdagend zijn, maar toch zal het mij lukken!! Je moet alleen bereid zijn om 10x het hele land door te rijden. Gelukkig mocht ik toen nog de zakelijke wagen gebruiken.
- Saab 9-3 coupe '99 t/m 2002
- Jaguar XType
- Volvo V70 model 1998
- Mercedes E200 1998
- Alfa Romeo 166
- BMW 5er 2000
De laatste was de S80. Het viel mij op dat bij deze wagens de historie vaker bekend is dan bij de bovenstaande wagens. Tevens las ik redelijk positieve reviews en forums, die mij hebben overtuigd dat het een S80 2.4 moest zijn,
Waarom ik deze S80:
- Ondanks de 202dkm wel alle historie
bekend en tot de laatste beurt bij
198.000 bij de Volvo Dealer in onderhoud
geweest.
- Hier en daar een krasje en deukje maar
een interieur(beige leder met houten
stuur) in Nieuwstraat.
- Gekocht van een garagebedrijf die samen
met mij de hele auto heeft nagelopen op
de brug.
- Alles doet het(nog): alarm, parrot
carkit, dualsim autotelefoon,
cdwisselaar, cruise control,
stoelverwarming, elektrisch verstelbare
stoelen, climatcontrol ijskoud,
- En... de uiteindelijke prijs :) 60% van
mijn budget incl volle tank.
Nu maar afwachten hoe lang de S80 mee gaat en tegen welke kosten.
Na de eerste 800km(van dec 14 tot feb '15) ben ik nog positief. Wat rijdt hij heerlijk. Geen piepje en kraakje te bekennen en die heerlijke 5-cilinder roffel als je een beetje gas geeft...
Het brandstof verbruik is momenteel nog 1 op 10 waarbij van de laatste 800km er 500km's op de snelweg zijn geweest.
De update en fatsoenlijke foto's volgen!
Rijdt als een zonnetje maar.....
- 204.280 km
Nog steeds happy met de s80 en ook met het gemiddelde gebruikt van 1 op 9. Zeker met al die korte ritjes naar de supermarkt
Op de snelweg is het helemaal genieten!!
Wil absoluut niet klagen maar heb allen nog steeds niet de juiste zitpositie gevonden waar ik echt lekker zit. Het is of "correct recht" of in de "vakantiestand". ookal werkt de elektrische bediening en het geheugen goed.
Ik heb zo'n OBD2 uitlees apparaatje gekocht waarmee je via een app op je telefoon op tablet de waarden en foutcodes uit kan lezen. Werkt goed en zie gelukkig geen foutcodes 😄
1keer naar een rit van 100 schoot hij uit de automatische versnelling in neutral maar hij bleef in zin drive stand staan. Gelukkig was het in een file bij 5km/u en na stilstand zat hij weer in de 1ste versnelling. Het is nu 1 keer gebeurd maar moet er wel scherp op blijven en bij de volgende beurt laat ik zeker de versnellingsbak flushen. Ik zie in de historie ook niet dat er iets aan de bak gedaan is.
Grote beurt zonder problemen en rit naar Zuid-fra
- 206.818 km
Net met de auto 1300 km enkele reis gereden naar Zuid-Frankrijk.
Daarvoor een grote beurt laten geven. Dit heb ik gedaan omdat bij de koop ik wel de auto op de brug heb nagelopen maar een beurt dik een jaar geleden is.
Bij de Volvo-Beun heeft mij dit 390euro gekost. Olievervangen, alle filters en bougies vervangen. Tevens heeft hij voor mij de 'skirt' vervangen die ik voor 5 tientjes op de sloop in Veldhoven heb opgehaald.
De kunstofonderbalk/skirt was namelijk ingedeukt en daar kon ik mij niet overheen zetten. 2 maanden geleden had ik al een kleine roestplek aan de rechter voorportier laten spuiten/spotrepair als gevolg van deze schade door de vorige eigenaar. Dit heeft mij 200 euro gekost, zonder bon.
Dus met een goed onderhouden 16 jaar oude bolide de Route Du Soleil op. Dat was genieten! lekker zoeven, max 130km/u , wetende dat je nog voldoende kracht over hebt..ik heb in het verleden van deze ritten in mijn nieuwe lease wagens toch echt minder genoten!!
Door sportassen te gebruiken hadden wij aan de kofferbak ook voldoende(met 1 kind van 3) en met mijn rustige rijdgedrag ben ik zeer tevreden over het verbruik!, zie de verbruiksmonitor.
Na deze trip heb ik meer vertrouwen gekregen in de s80 en zie een langetermijn relatie in het verschiet.
Het grootse nadeel aan deze auto op dit moment is mijn partner! De voorbumper en achterbumper zijn alweer voorzien van parkeerschade.
aftermarket parkeersensoren monteren vind ik tot nu toe geen pan, dus...op zoek naar een type vanaf 2003, met de facelift, :)? of trouw blijven aan m'n goede vakantievriend en de schades voor lief nemen :(?
Een jaar later
- 213.000 km
De kosten voor onderhoud
€ 400 grote beurt voor de vakantie trip naar Zuid-Frankrijk
€ 300 apk incl twee nieuwe banden voor en airco afvullen.
€ 20 veer klep tankdop
€ 50 kunstof Side Skirt. Ik vond de deuk storend.
€ 40 euro aan a-stijlen, bekleding bij de voorste ruit. . Door de hitte na vakantie kwam de bekleding los. Gelukkig had Marans nog een setje liggen.
Nu 10.000 gereden in een jaar tijd. Dat is incl 3.000 km vakantie kilometers.
De zorgen van de versnellingsbak zijn weg omdat hij simpelweg vooruit zoeft!
Tijdens de APK ook de auto weer even van onder bekeken en het verbaasd me hoe schoon en roestvrij de onderkant is!
De parkeerschade blijft een doorn in het oog maar de techniek voelt nog steeds goed. Tuurlijk zie ik de rubbers slechter worden, knopjes beginnen af te breken, bijv van de spiegel bediening, maar die kan ik lijmen en dan is het opgelost.
Mankementen:
Door de hitte van de zomer is de automatische dimmende binnenspiegel defect. Lijkt wel of er een vloeistof in is vrijgekomen . Gelukkig staat hij nu in de dimstand.
Cd wisselaar is kapot gegaan....navigatie doet het wel.raar want die draait ook op een CDROM.
Groot-Licht schakelaar blijft niet in "vaste stand"
Vers deze week: linker raam gaat stroef. Na een paar keer op en neer te zijn geweest is alles weer in orde. Wel eff laten checken denk ik.
Al met al:
Prima bakkie!! De S80 gaat me denk ik niet snel in de steek laten, wellicht wel vervelen 😅. Dus rationeel gezien zou hij 2016 ook nog wel bij ons blijven.
Tot de volgende update!
still going strong
- 225.000 km
Weer bijna een jaartje, twee jaar in bezit, verder en nog steeds naar tevredenheid en vooral ....zonder zorgen. Op vakantie was het weer genieten en ik geniet iedere keer weer van de weekend ritjes in de S80 na een week in mn lease Volvo gereden te hebben.
Dit jaar heb ik weinig omkosten gemaakt. Alleen de apk waarbij de remleidingen links en rechts voor vervangen moesten worden.
Kosten onderhoud 2016: €150,- (apk, remleidingen en lampje kenteken)
gereden kilometers, incl vakantie Frankrijk in 2016 : ca. 12.000.
Ik heb bewust geen onderhoud uit laten voeren omdat ik weer een potje heb gereserveerd voor nieuwe oude auto voor het gezin. Maar aangezien ik nu denk te weten wat ik heb, is het nu mijn insteek de S80 te houden tot dat er echt grote vervangingen aan komen. Mijn absolute favoriet is nog weer de S80 maar dan het laatste faceliftmodel 2003 t/m 2006.
Ik heb de seach-alert apps aan op Mobile.de, MP en autoscout staan en zie er geregeld over de grens hele mooie voorbij komen met LPG. dus moet ik schakelen bij het uitvallen, weet ik ze te vinden :P
Begin 2017 zal ik een onderhoudsbeurt inplannen bij mijn vaste adresje , dat mag wat mij betreft na twee jaar wel weer en voor de vakantie geeft me dat een zeker gevoel. Voor het behoud van de Volvo is onderhoud denk ik de sleutel van succes De update na deze onderhoudssessie van zeker volgen.
Buiten de voor ons acceptabele mankementjes en schades, spiegel dimt niet meer, cdspeler kapot, wat kleine parkeerkrassen erbij, geen spannende avonturen meegemaakt, gewoon nog steeds een fijne wagen!
Kleine beurt.
- 227.500 km
Toch kleine beurt uit laten voeren en geen mankementen die de prestaties en veiligheid negatief beïnvloeden!
Kosten hiervan waren bij mijn adres €120,- en wij kunnen met een gerust hart een tripje Duitsland en Denemarken maken.
Raam gaat niet meer dicht!
Beide raammechanismen voor zijn defect geraakt doordat ze vast zijn komen te zitten. Blijkbaar hebben wij de ramen niet
meer gebruikt van oktober tot en met januari.
De bestuurderskant was uiteindelijk verbogen en ging niet meer dicht,door mijn lompe actie om toch door te drukken en de passagierszijde zat vast.
Met de muts op naar mn adresje gereden en die heeft beide gemaakt voor €60,-
Ik ben alleen wel ben dat het weer terug gaat komen want ik hoor halverwege een tik.
Verkocht
- 237.000 km
Na 3+ jaar S80 ingeruild voor een andere S80, uit eind 2004, net even wat jonger en frisser.
Ik kwam dit faceliftmodel tegen en heb hem altijd net even wat mooier gevonden dan het pre-facelift model.
in 3+ jaar tijd ben ik rond de €1.000,- kwijt geweest aan onderhoud, 2 nieuwe banden en kleine reparaties. De afschrijving in 3 jaar €1.500,- .
Al met al een goede comfortabele/betrouwbare wagen en voor mij een reden geweest om te zoeken naar een frisser model die weer klaar is om de komende 5 jaar te gebruiken als gezinsauto die voornamelijk in het weekend gebruiken en voor de vakanties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.