Volvo S80 2.4 140pk Elite (2003)

autoreview

Volvo S80 2.4 140pk Elite (2003)

Signalement

UitvoeringS80 2.4 140pk Elite
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf225.800 km
KM-stand laatst272.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf & eerste indruk

  • 226.348 km

Ik reed enige tijd geleden een S60. Daar heb ik in 4 jaar tijd ruim 110k km's mee gereden. Naar tevredenheid. Grootste gebrek een krukaskeerring van ca. 10 euro en flink wat werkplaatsuurtjes.

De S60 stond op de nominatie om vervangen te worden voor een V70 van model 2008. Toen overleed mijn vader, erfden we zijn Punto Evo, en besloten we de S60 weg te doen en verder te gaan met de Evo en de Ford Fiesta van mijn vriendin. En de Fiesta later te vervangen.

Vanwege mijn rugklachten op langere ritten werd toch besloten de Fiesta in te ruilen op ... een Prius 3 of toch een Volvo. Het werd dus toch een Volvo. Voor ons gezinnetje was een V70 misschien slimmer maar toen we deze S80 zagen was ik verkocht. Al 8 jaar bij de 2e eigenaar en die liet hem bij de dealer onderhouden.

Om een lang verhaal kort te maken. Gekocht en zaterdag 24-5 opgehaald.

Een comfortabele auto met ook op de achterbank veel ruimte. En dat is fijn als je > 1,90 m bent en de kinderzitjes best wat plek innemen.
De 140 pk sterke? 5 cilinder zoemt lekker en lijkt genoeg kracht te leveren. Nu ben ik geen scheurneus (meer).

Meteen een ritje Rotterdam vanuit de kop van Overijssel. Dus dat was een mooie testrit.

Ik voel me weer blij achter het stuur en begin te glunderen als ik het over de beatrix mobile heb. Ondanks dat het natuurlijk een vrij oude auto is.

Verbruik 1 op 11 met wat korte ritjes en dus heen en weer naar R'dam (met heel veel file).

De automaat schakelt soepel en reageert prima op het gas. Je kan er niet mee met de handschakelen en natuurlijk gaat een DSG sneller en is de 8 traps van BMW (met beide ook gereden) gewoon fraaier. Maar hij voldoet meer dan genoeg. Zeker als je de auto rijdt zoals bedoelt. Zonder al te veel haast met desgewenst een hogere kruissnelheid.

Ik zal in deze review naast mijn ervaringen ook de kosten bijhouden. Aanschaf (minder dan 10% van de oorspronkelijke waarde) & daarmee afschrijvingskosten zijn relatief laag.

Gewicht is behoorlijk hoog. & daardoor brandstof en wegenbelasting niet zo voordelig.

Verzekering beperkt casco ca. 30 euro pm

De sterren zijn voor betrouwbaarheid en gebruikskosten even op voldoende gezet omdat ik dat nog niet goed kan inschatten.

Wordt vervolgd.

Onderhoud

  • 245.000 km

Tijd voor onderhoud. APK verloopt pas in mei maar omdat ik wat geluidjes hoorde de beurt wat vervroegd.

De bijgeluidjes kwamen door een aandrijfas die aangedraaid moest worden een band die bij sturen wat aanliep.
Opgelost.

Daarnaast een hoesje en 4 banden vervangen. 2 waren nog niet helemaal op maar goed ook maar meegenomen.

Dat viel me niet tegen voor deze inmiddels al 14 jaar jonge Volvo.

niks te melden

  • 260.000 km

niks te melden.

hij doet het gewoon goed. starten & lopen.

enige opmerking. de elektrische stoelverstelling werkt pas een minuutje na instappen. best lastig als je vriendin 30 cm korter is. maar zo vaak rijdt ze er niet in. dus ik laat het zo.

net als het geheugen van diezelfde stoelverstelling niet werkt. en hoe en of de standverwarming werkt weet ik ook niet.

allemaal dingen die ik niet de moeite vind om te repareren.

belangrijkste is dat hij heerlijk comfortabel rijdt.
daarom ook de sterren/waardering aangepast!

beurtje

  • 270.000 km

Het werd weer tijd voor APK en een beurt. Al weer 25k km's geleden. Ik doe alleen jaarlijks met de APK een beurt.

De auto maakte al een tijdje een bijgeluid in de bocht bij het rechter voorwiel.

Tijdens de beurt zijn de remblokjes vervangen en een paar lampjes. Verder lekt het stuurhuis aan de bovenkant een beetje. Daarvoor gaan ze even kijken wat het kost op het stuurhuis te vervangen. Repareren geen optie?

Voorlopig rijd ik gewoon weer even door. We zien wel of ik dat nog ga laten repareren. Of misschien inruilen. Maar voorlopig geen heel erge noodzaak, behalve dan dat het misschien leuk is :). Hij rijdt weer/nog prima!

verkocht

  • 272.000 km

Bea is verkocht. Bij de laatste beurt werd duidelijk dat het stuurhuis beetje lekt. Vervangen voor een nieuwe (wat werd geadviseerd) kost 1.200 euro.

Toevallig kwam ik in gesprek met een collega die 1 van zijn diesels kwijt wou. En even later hadden we van auto geruild. Hij voor weinig een auto (met gebrek) en ik voor een goede prijs een V70 D5 automaat. Daar volgt nog een review van.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.