Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • S80

Volvo S80 2.4 D5 (2001)

Voorbeeld-diesel

Volvo S80 2.4 D5 (2001)
  • Autotest
4 september 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De dieselverkopen kunnen zich nog steeds in een enorme - en groeiende - populariteit verheugen. Volvo biedt sinds een jaar een fonkelnieuwe vijfcilinder dieselmotor. We nemen hem in de S80 D5 een uitgebreid onder de loep.

Volvo kiest een goed moment uit om met een nieuwe dieselmotor op de proppen te komen. Het onderzoeks-bureau J.D. Power verwacht dat in 2002 één op de drie verkochte nieuwe auto"s in Europa een diesel is. Dan moet je als autofabrikant dus zorgen dat je deze groeiende vraag adequaat weet te beantwoorden. In Götenborg zijn ze bij Volvo apetrots op de nieuwe, zelf ontwikkelde vijfcilinder dieselmotor. Tot nu toe speelden de Zweden leentjebuur bij Volkswagen en Audi. De 200- en 700-series deden het met de zescilinder lijnmotor van VW en vanaf de 850 is het Audi"s vijfpitter die de drijvende dieselkracht vormt bij Volvo. De nieuwe motor heeft echter helemaal niets te maken met die 140 pk sterke Audi TDI. De enige overeenkomst betreft het aantal cilinders en de ontstekingswijze, maar dat is dan ook alles. Volvo"s jongste koppelkoning is gebaseerd op de ben-zinemotor die in 1991 in de 850 debuteerde. In tegenstelling tot Audi koestert Volvo de vijfcilinder en cultiveerde men "m tot wat hij vandaag is. Bij die motor heeft Volvo al vanaf het beginstadium rekening gehouden met de toepassing van dieseltechnologie. Zou best kunnen, maar het is toch wel wat vreemd dat je als fabrikant pas tien (!) jaar later met die bewuste dieselmotor komt. We hebben het over een volledig aluminium motor met vier kleppen per cilinder, die met een vermogen van 120 kW/163 pk en een koppel van 340 Nm bij 1750 toeren veel rijplezier belooft. Zijn souplesse ontleent "ie deels aan de turbo met variabele geometrie. Aan de inlaatzijde zijn de schoepen verstelbaar, zodat ook bij lage toerentallen de overdruk hoog is. De inspuiting geschiedt volgens het common rail principe. In dit geval van de tweede generatie, dat met hogere inspuitdrukken werkt (1600 bar). De uitstoot van schadelijke stoffen wordt beperkt door een gedeelte van de uitlaatgassen te laten terugstromen naar het inlaatkanaal. Volvo claimt dat, vergeleken met eerdere diesels van het merk, de uitstoot van schadelijke stoffen is gehalveerd. Begin volgend jaar komt er een tammere versie (130 pk) op de markt, bestemd voor de S60. Natuurlijk zijn we erg benieuwd naar de prestaties van de S80. In de S60 hebben we de D5244T, zoals de motor voluit heet, inmiddels leren kennen als een uiterst stille, snelle en soepele krachtbron. Dat is "ie ook in zijn grotere broer, die met het koppel van 340 Nm bij tijd en wijle geen raad weet. Graaiend naar grip, daarbij geassisteerd door de tractiecontrole, zijn de voorwielen soms in strijd met (nat) asfalt. Een haakse bocht uitaccelereren in twee vraagt om een beheerste rechtervoet. Want vanaf zo"n 1700 toeren is de voltallige Zweedse familie present en daar heeft het 215 mm brede rubber niet altijd antwoord op. Het is ronduit verbazingwekkend met welke gretigheid deze dieselmotor de meer dan 1500 kg zware Volvo vooruit sleurt.

Enorme souplesse

Minstens zo indrukwekkend is de souplesse. Laat "m in vier zakken tot zelfs onder de 1000 toeren en hij pakt zonder enige vorm van protest weer op. De prestaties van de S80 laten zich dus niet al te moeilijk raden: top. Binnen tien tellen op 100 km/h, verpletterende tussensprints en een topsnelheid die je een maandsalaris kan kosten. We verkenden een stukje van het befaamde Duitse snelwegnet en binnen een mum van tijd tovert de grote Volvo 225 km/h op zijn snelheidsmeter. Geluid? Even afgezien van het toch al geringe aantal decibels: absoluut niet des diesels. Wie wel eens met een vijfcilinder heeft gereden kent de lekkere roffel met dat uitnodigende karakter. Het is in de D5 niet anders. Eigenlijk merk je nauwelijks dat je diesel rijdt. Zelfs een voorgloeilampje ontbreekt. Na een nachtje stilstaan verschijnt in de display van de boorcomputer kortstondig de mededeling dat de motor aan het opwarmen is, maar als je er niet op let zie je dat niet eens. Kortom, de D5 is een topper in zijn klasse.
Volvo gaf ons een behoorlijk volgehangen S80 mee. Dus het fraaie leer, het roodbruine walnotenhout en het leren stuur zijn extra"s. De ergonomen hebben veel inspraak gehad bij het ontwerpen van het interieur en daar is niets mis mee. Het bedieningsgemak is groot. Alleen laat de uitrusting nog wel wat te wensen over. Om de S80 bijvoorbeeld net zo aan te kleden als een standaard Audi A6 ben je tien mille (e 4.540) extra kwijt bovenop de reeds stevige aanschafprijs van f 90.385 (e 41.015). De Volvo biedt "n sublieme motor, heeft heerlijke stoelen, een grote koersvastheid en is daarmee een uitstekende reisauto. Want kilometers maken, daar gaat "t toch om bij een auto als deze.

Signalement

Merk Volvo
Model S80 2.4 D5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 41.365

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.401 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.820 mm / 1.830 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.790 mm
Massa leeg 1.541 kg
Laadvermogen 529 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 500 kg
Banden215/55WR16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,3 s / 10,2 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S80
Volvo Volvo S80

Uitgelicht aanbod

    Volvo S80 2.4 Comfort

    Volvo S80 2.4 Comfort

    • 1999
    • 465.949 km

    € 1.200

    Volvo S80 2.4 Dynamic

    Volvo S80 2.4 Dynamic

    • 2002
    • 285.107 km

    € 2.675

    Volvo S80 2.4 Comfort

    Volvo S80 2.4 Comfort

    • 2000
    • 260.998 km

    € 2.450

Meer Volvo S80 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S80 specificaties
  • Volvo S80 occasions
  • Volvo S80 video's
Advies en informatie
  • Volvo S80 tests
  • Volvo S80 gebruikersreviews
  • Volvo S80 index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Voor de verandering pakken we eens twee grote auto’s met een hoge kilometerstand. Althans,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    6
    • 22 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    Volvo S80 D2 Momentum (2012)

    5
    • 20 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    Volvo S80 T5 Summum (2012)

    6
    • 15 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    Volvo S80 D5 Executive (2008)

    24
    • 6 november 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    Volvo S80 2.4 D Elite (2004)

    5
    • 24 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 2.4 170pk (2000)

    Volvo S80 2.4 170pk (2000)

    4
    • 23 april 2018
meer reviews
Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

108

Rond de millenniumwisseling was deze S80 T6 het mooiste wat je bij Volvo kon kopen. Nu zijn...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    16
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet voor Nederland

    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet...

    9
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
  • Nieuws
    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    Terugblik: 'Volvo wil toplimousine'

    33
    • 4 augustus 2020
  • Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje Rond

    Volvo S80 T6 - 1999 - 598.739 km - Klokje...

    108
    • 20 december 2017
  • PREMIUM
    Volvo S80 T6

    Volvo S80 T6

    • 12 december 2017
  • Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    Volvo S80 V8 - Op de Rollenbank

    29
    • 27 september 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    67
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    16
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Daf 55/Daf 66 (Volvo 66) - Facelift Friday

    Daf 55/Daf 66 (Volvo 66) - Facelift Friday

    55
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Volvo Embla - Blik to the Future

    Volvo Embla - Blik to the Future

    47
    • 10 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden