Volvo S80 2.4 140pk (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S80 2.4 140pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 296.000 km |
KM-stand laatst | 296.000 km |
Een leven met een S80
- 296.000 km
In december 2008 maakte ik een proefrit met een S80 met een, mijns inziens, behoorlijke kilometerstand van 296.000 kilometer. De auto was voorzien van een Vialle LPI gasinstallatie systeem met een gastank van 100 liter!! Dat betekent effectief 80 liter gas omdat er een veiligheidsmarge van 20% ingebouwd is. Dit omdat gas uitzet. Ik was gelijk verkocht. Hij reed heerlijk en de hele auto voelde en reed als nieuw. Na een deskundig oordeel van een goede kennis die automonteur is en een kameraad die enkele jaren Volvoverkoper is geweest was de knoop snel doorgehakt. Gekocht! En toen maar hopen dat hij ons een poosje trouw wilde zijn met lage onderhoudskosten.
Het is nu december 2011 en na 110.000 kilometer erbij op te hebben gereden kan ik alleen maar stellen dat het een fantastische auto is geweest die mij nooit heeft laten staan. Nou ja, 1 keertje dan. Net voor aankomst bestemming op een afstand van 200 meter brak de aandrijfas af die ik 2 dagen daarvoor al nieuw besteld had. Ik wist dus dat deze er aan zat te komen. De Anwb sleepte de Volvo af en wij kregen een leenauto mee. Verder hebben wij geen noemswaardige problemen of hoge rekeningen gehad. De laatste kleine beurt met APK kostte me 165 euro. Een grote beurt kost me gemiddeld rond de 300 euro. De Volvo heeft hier in deze 3 jaar tijd genoegen mee genomen en geen uitspattingen vertoont.
De auto rijdt als een vorst. Ik rijd dagelijks 170 kilometer naar mijn werk en ik stap altijd fris als een hoentje uit. Wel zou ik bij een volgende auto graag een automaat willen hebben. Het irritante geschakel als je in de file staat begin ik namelijk zat te worden. Verder is het verbruik van de auto redelijk te noemen. Hij rijdt gemiddeld 1 op 9 op LPG en als ik me netjes aan de snelheid houd i.p.v. 140 op de snelweg dan haalt hij wel 1 op 10. OP benzine scheelt het nog een kilometer in mijn voordeel.
Het nadeel van de auto merk je pas als je kinderen krijgt die mee moeten. Achterin de enorme kofferbak van de Volvo is niet heel veel ruimte meer over na de plaatsing van de 100 liter gastank. Ik vind het nog steeds groot maar het is net te klein om er een kinderwagen in te laten verdwijnen. En dat is jammer.. Nu moeten we telkens de wielen van de kinderwagen demonteren en de bak van de kinderwagen moet op de achterbank. Maar bij de komst van onze 2e spruit wordt het nog lastiger omdat we nu te maken hebben met een maxi-cosi, autostoel en een kinderwagen. De achterbank van de S80 is ruim dus we kunnen het kwijt maar het is wel passen en meten. We zijn intussen bezig met het kijken naar een ander voertuig waar we wel kofferruimte overhouden maar dit gaat ons deels wel aan het hart. Het blijft een heerlijke auto..
De knelpunten:
• Gasinstallatie schakelt (terwijl de motor nog koud is) soms net iets te snel over van benzine naar gas wat er voor zorgt dat de auto begint te schokken. Ik moet dan zelf even het knopje bedienen en de auto ongeveer 1 minuutje langer op benzine laten rijden. Dit gebeurt voornamelijk wanneer het winter (koud) is. Zomers niks geen last.
• De leren bekleding (bestuurderstoel) vertoont haarscheurtjes en een stukje leer op de lendensteun is door het veelvuldige in en uitstappen weggeschuurd. Zou ik eigenlijk eens moeten laten maken maar dat schiet er bij in. Datzelfde geldt voor het leer op de middenarmsteun wat voor een gedeelte weggesleten is.
• De auto mist cruise control. Hoe kan dat nou zul je je afvragen? Tja, dat deed ik ook toen ik er voor het eerst mee ging rijden. Wel een gescheiden klimaatregeling, boordcomputer, alles elektrisch bedienbaar en verwarmbaar maar geen cruise. Das echt een misser. Vooral onderweg naar de vakantiebestemming in Frankrijk.
• Nutteloze voorziening is de automatische hoofdsteuninklapper op de achterbank. Met een druk op de knop van het dashboard vallen deze voorover met als doel? Ik weet het niet en heb het ook nog nooit gebruikt voor enig doel. Alleen af en toe leuk om de achterpassagiers te laten schrikken.
• K’heb onlangs de voorbanden laten vervangen door nieuwe Pacers maar zal dit merk niet weer aanschaffen. Bij droog wegdek is het een prima band maar bij nat wegdek breekt de auto bij het minste of geringste uit. Dit rijdt echt lastig. Ook bij het wegtrekken voor een stoplicht spint de auto het uit terwijl ik helemaal niet gek doe of zo.. Dit is echt een miskoop maar daar kan de Volvo dus niets aan doen.
De Volvo is begin dit jaar in klokje rond geweest en heeft dus ook in de autoweek gestaan. Het oordeel van de keurmeester was: chapeau, de techniek is nog 100% procent! Hij kon alleen wat speling op een stabilisatorstang op de achteras vinden maar dat mocht geen naam hebben. Deze zijn trouwens intussen aan beide kanten vervangen.
Verder heb ik in de afgelopen 3 jaar het volgende vervangen:
Beide schokdempers achterzijde.
1 x schokdemper voorzijde
1 x gasklephuis (onder garantie)
That’s it..
Kortom een topauto die ons voor relatief weinig geld (belastingstarief á €335 p.k. daargelaten) op onze bestemmingen gebracht heeft. Maar intussen wordt het dus wel tijd voor wat anders . De auto krijgt waarschijnlijk gewoon een volgend leventje maar wij hebben iets meer ruimte nodig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S80 2.4 Elan Incl. Nwe. Distributie en onderhoud!!
- 2003
- 349.007 km

Volvo S80 2.4 Comfort, Automaat, Youngtimer, Prachtstaat, Climate control, Cruise control, Lichtmetaal met all season, Boekjes, 3 maanden garantie
- 1999
- 99.530 km

Volvo S80 2.9 Automaat Comfort Airco Cr-Control Schuifdak Youngtimer
- 1999
- 239.522 km