Volvo S70 T-5 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S70 T-5 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 348.000 km |
KM-stand laatst | 368.000 km |
Eerste Volvo ervaring
- 353.000 km
Een korte introductie: zelf heb ik voor dagelijkse ritten altijd een auto van de zaak gehad en voor de hobby een fun auto ernaast (MX-5, e30 320i BAUR). Zakelijk heb ik net een Mégane dCi uit 2012 ingeleverd, en daarvoor een jaartje gereden in een Tesla Roadster uit 2011. Dan heb je een idee van mijn referentiekader. Inmiddels ondernemer geworden, en moest ik een tijdelijke degelijke auto hebben. Dat is deze Volvo S70 T5 op LPG geworden met 3,5 ton erop.
Waarom Volvo?
Je kan er nog enigszins fatsoenlijk mee voor de dag komen, is betrouwbaar en rijdt prima. Voor hetzelfde geld (aanschaf en maandelijkse lasten) kan je ook een Polo TDI van 15 jaar oud rijden. Ik was eerst op zoek naar een Saab 9-3, maar die blijkt toch een stuk minder degelijk.
Rijgedrag.
De auto stuurt zwaar, met vrij veel gevoel. Mijn BMW 320i zonder stuurbekrachtiging stuurt bij snelheden boven 20km/u lichter. De wegligging heeft mij positief verrast, hij is heel neutraal in de bochten. Mijn S70 is aan de voorkant iets verlaagd, maar staat op standaard originele Sachs dempers. Het mag naar mijn idee wel ietsje sportiever, maar ik ben dan ook keiharde onderstellen gewend. Het is uiteraard zeker geen sportwagen, vooral op rotondes merk je dat 'ie zwaar is.
Aandrijflijn
De viertraps automaat schakelt prima, die is net gespoeld. Hij is heel soepel, maar schakelt uiteraard niet zo naadloos als de DSG's van tegenwoordig. De sportstand verandert heel het karakter van de auto, bij het aantikken van het gaspedaal schakelt hij direct terug. Vooral op de snelweg zit je dan precies in het goede toerengebied. Je mist wel duidelijk een versnelling, vooral in de stad. Vaak zit 'ie dan ruim voor de drukdrempel van de turbo waardoor je wat acceleratie mist. De motor is uiteraard heerlijk, maar wel pas boven de 4.000 toeren. Daaronder ben je gewoon met een 'ouwe lullen' Volvo op stap, maar traag is hij dan zeker niet. Pas na de 4.000 toeren hoor je de turbo heel goed fluiten, en verandert heel het karakter. De acceleratie lijkt niet op te houden en het geluid is heerlijk. Ik ben wat gewend -de Tesla Roadster deed 0-100 in 3,7s-, maar de krachtbron is zeker indrukwekkend.
Verbruik
Dat valt tegen. Mijn vader had ooit een Saab 9-5 2.3t automaat, en daarmee was 1:12 prima haalbaar. Ik kom met de S70 niet boven de 1:8 (LPG) gemiddeld uit. In de stad zo'n 1:5-6, op de snelweg ongeveer 1:12. Mijn rijgedrag is heel rustig, vrijwel nooit rij ik harder dan 110. Ik heb een landelijk record staan met het bereik van een elektrische Renault Fluence Z.E. en ook met mijn Mégane reed ik gemiddeld 1:23. Zuinig rijden wil met de Volvo niet lukken.
Onderhoudskosten & kwaliteit
Niets op aan te merken. Nergens merk je dat de auto 3,5 ton heeft gereden. Stoelen zijn niet doorgezakt en niets trilt of rammelt. Oerdegelijk. Alle knopjes en lampjes werken, alle functies ook. Elektrische ramen, centrale deurvergendelijk, airco... het functioneert allemaal zoals het moet. Alleen de linker knipperlichthendel gaat soms niet zelf terug.
Zelf onlangs schokdempers voor (Sachs), remmen voor, distributieriem en nog wat kleine zaken vervangen. Gedaan bij Corne van VTM Nieuwerkerk voor €800, een koopje en uitmuntende service. Deze week nog de automaatbak gespoeld (€200), waardoor hij echt een stuk soepeler schakelt. Dit was volgens de garage nog nooit eerder gedaan na al die jaren en 3,5t. Zegt ook wel iets over de kwaliteit van de bak, denk ik.
Conclusie
In eerste instantie gekocht als tijdelijke auto, maar hij heeft me positief verrast. Denk dat ik er nog een jaartje mee ga rijden en daarna overstap naar een auto met stekker.
Update
- 368.000 km
Inmiddels 20.000km verder en ik ben de auto steeds meer gaan waarderen. Alles zit zo goed in elkaar, nog steeds geen rammels of piepjes. Nouja, het stuur piepte iets. Na wat vet bij een rubbertje is het helemaal weg. Verbruik blijft steken rond 1 op 9 op LPG met vrij rustige rijstijl. Ik moet overigens wel altijd eerst 10min de stad uit rijden en in het stadsverkeer verbruikt ie echt een hoop.
Rijdt verder echt perfect, zeker voor z'n leeftijd en ervaring. Een vijftraps automaat zou alleen wel fijn zijn, vanwege het grote turbogat. Pas bij zo'n 4.000tpm schiet 'ie er vandoor, maar met slechts vier verzetten zit je niet altijd in het goede bereik.
Verder zo goed als probleemloos, op deze twee dingen na:
- Lambda Sonde, wordt volgende week vervangen (€90)
- White sludge/mayo in de motor. Schijnt veel voor te komen bij deze auto's in de winter. Carterventilatie wordt binnenkort gereinigd. Wel jammer, want ik had net olie ververst.
Dan nog één minpuntje: het service lampje kan je niet zelf resetten bij de eerste modellen S/V70. Daarvoor moet je echt een apparaatje hebben, terwijl je bij latere modellen het gewoon kan resetten via de boordcomputer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.