Volvo S60 T6 Summum (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 T6 Summum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
topper!!
- 15.000 km
Mijn huidige S60 is er een met de motor van de nieuwe generatie, een T6 (4-cylinder!) met turbo en supercharger (compressor). Deze heeft 306 PK en 400 Nm.
Een half jaar geleden bij de Volvo dealer een Polestar optimalisatie uit laten voeren, deze was in de aanbieding voor € 750,-, waar dit normaal € 995,- kost. Ook wordt de automaat her-geprogrammeerd en schakelt dan nog beter en alerter na deze actie.
Het vermogen is iets toegenomen naar 310 PK, maar het koppel is gestegen naar 430 Nm. Tevens beschikt deze versie over launch control.
Ondanks dat deze S60 voorwielaandrijving heeft weet hij het vermogen goed over te brengen. Vanaf modeljaar 2017 wordt hij standaard met AWD geleverd. Daardoor nam de uitstoot toe van 149 naar 161 gram, met daarbij natuurlijk een BPM verhoging van € 3.000,-.
De top ligt op 230 km/uur, de AWD gaat door tot 250 km/uur.
In de kleur Power Blue (713) met exterior styling in zilvergrijs is het een fraaie verschijning. De velgen Sadia met 235/45 17 (zomer) banden van Michelin. Verder lederen sportstoelen in antraciet en bijna alle denkbare niet te versmaden opties.
De acceleratie naar 100 duurt slechts 5,8 seconden en korte tijd later zit je aan de 200. De 8-traps automaat met flippers aan het stuur doet het geweldig, dus netjes terugschakelen voor de bochten in de sportmodus en langer in versnellingen doorgaan en eerder terugschakelen.
Een volgende keer zal ik nog foto's toevoegen.
nu met foto's
- 15.000 km
Nog even een opsomming van de opties: Afneembare trekhaak, standkachel, Volvo on Call, park assist pilote, camera's voor en achter, rondom gelaagd glas en waterafstotend glas op de zijruiten, Harman Kardon Premium Sound, winterwielen Sadia met Continental winterbanden, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen, afstandsbediening voor multimedia, Intelligent safe met adaptieve cruise control, verkeersborden herkenning, grootlichtassistent, verwarmde voorruit, verwarmd stuur, wifi hotspot en internet, schakelpaddles aan het stuur, sportpedalen, exterior styling set, Xenon adaptief meesturend, verlichte instaplijsten voor, spatlappen voor en achter, DAB+ radio, navigatie, verwarmbare voorstoelen, automatische anti verblindingsspiegels buiten en binnenspiegel, private locking, stuurbekrachtiging instelbaar in 3 standen en Touring chassis.
Het verbruik is nagenoeg gelijk aan mijn vorige T5 met Powershift, dus korte afstanden 1: 9-10 en als je niet boven de 130 gaat zelfs 1: 12,5! Dit komt bij mij overigens weinig voor, af en toe even de auto uitlaten op de A57 bij onze Oosterburen, slecht 15 km. van mijn huis verwijderd. Daar heb ik een keer 243 op de klok aangetikt, en ook dan is hij stabiel en zijn er geen trillingen in het stuur.
Overigens zorgt de 8-traps automaat voor lage toeren bij hoge snelheden: 3000 toeren op de toerenteller is 200 km/uur. Op topsnelheid draait de motor nog altijd maar 3600 toeren/min.
Het rondom gelaagde glas maakt de auto ook echt stil, een verademing.
Bij gebruik van de flippers reageert de automaat direct, zonder vertraging, erg prettig. De flippers kun je altijd gebruiken, de bak hoeft niet in de manuele stand te staan. Gebruik je de flippers een halve minuut niet dan valt de bak weer in de automatische modus. Ook is het fijn dat de bak pas bij ca. 80 km/uur de achtste versnelling inschakelt, geen brommen of protesteren bij rustig versnellen.
Er is zelfs een eco schakelaar aanwezig, de bak schakelt dan al bij ca. 1500 u/min. op. Uiteraard kan de motor dit prima hebben het maximum koppel komt vrij bij 3000u/min., maar net boven de 1000 u/min. is er al zo'n 300 Nm beschikbaar. Hij heeft echt het karakter van een dieselmotor met dit koppel. Verder hoor je tot 2000u/min de compressor lichtjes zijn werk doen. Bij hoge toeren fluit de turbo en gromt de motor een beetje als de aloude 5 cylinder. Dit wordt mede bereikt doordat de motor is voorzien van active noise system wat bij een bepaald toerental voor de dag komt.
Al met al is het echt een wolf in schaapskleren en heb ik nog geen dag spijt van deze aankoop!!
nog 3 maanden te gaan
- 24.000 km
Tot op heden bevalt mijn S60 nog altijd uitstekend. Tijdens de laatste vakantie afgelopen oktober in Frankrijk (Lotharingen) waar de maximumsnelheden 130 op de snelweg zijn en 90 op de doorgaande wegen heb ik een verbruik weten te realiseren van 1 op 12,5. Echter het begon weer te kriebelen en om de in 2001 ingezette frequentie van het inruilen van de Volvo om de 2 jaar niet te frustreren ben ik de prijslijsten en de showroom van Henk Scholten in Nijmegen gedoken. Ik heb nog overwogen om een V90 T5 Inscription demo te kopen, maar daar kwam ik met de inruilprijs niet goed uit. Nu kiezen voor een S60 T6 AWD Summum wordt 2 jaar later een lastig verhaal qua inruil omdat dan de nieuwe 60 serie op de markt zal zijn en de prijzen voor een overjarig model mogelijk kelderen.
De XC60 is dan de betere keuze, weliswaar komt daar in 2017 ook het nieuwe model van uit, maar de vraag naar een gebruikte XC60 met benzinemotor en automaat is nog altijd zeer hoog wat ook een positief effect zal hebben op de inruilprijs na 2 jaar. Dus: vorige week de handtekening gezet onder het koopcontract van een XC60 Polar + Geartronic met vrijwel alle denkbare opties in de vorm van 5 vastgestelde pakketten. Het family pakket heb ik niet aangevinkt, de andere pakketten wel allemaal. De Polar+ heeft voor ca. € 10.000,- opties welke bijna voor niets worden weggegeven!
De kleur is Magic Blue en de velgen Tucan 18 inch.
Half maart 2017 begint het genot van een SUV met een hogere instap. Ik heb jaren gezworen om een sedan te blijven rijden, maar tijdens de vakantie afgelopen juni in Engeland heb ik een XC60 D5 AWD als huurauto gehad wat me erg goed is bevallen. Ik kom t.z.t. weer met foto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 2.0 T5 Summum | Nieuwstaat! | 77.000 km | Automaat | Schuifkanteldak | Lederen interieur | Elektrisch verstelbare stoelen | Stoelverwarming | Navigatie | BLIS | Parkeersensoren | Camera achter | Standkachel | Voorruitverwarming | Parkpilot|
- 2015
- 76.852 km

Volvo S60 2.0 T3 Polar Xenon PDC camera Leder
- 2018
- 47.765 km

Volvo S60 1.6 T3 R-Design Leder/HarmanKardon/Cruise/Navi etc.
- 2015
- 103.038 km