Volvo S60 T5 Summum (2011)

autoreview

Volvo S60 T5 Summum (2011)

Signalement

UitvoeringS60 T5 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst28.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

steeds weer top

  • 5.492 km

Sinds maart 2011 ben ik in het bezit van een electric Silver Volvo S60 T5 Summum Powershift. Het verschil met de S40 is boven verwachting groot, zowel wegligging alsook het comfort en binnenruimte zijn uitstekend. Dit comfort is mede te danken aan het Touring chassis wat ik af fabriek als een gratis optie aangevinkt had. De auto is verder aangekleed met Business Pack, Premium Sound (Dolby Prologic II), Driver Support Line, verwarmbare voorstoelen, camera's voor en achter, afneembare trekhaak en Njord velgen met 235/45 17 Michelin banden. Om het geheel met wat sportieve tintjes wat subtiel te larderen zijn er aluminium sportpedalen en 2 vierkante uitlaten met een skid plate geplaatst. Aanvankelijk had ik hem besteld had als
2.0 T maar ik wist dat er voor dit blok een tuning van Polestar aan zat te komen en aldus is hij een aantal weken geleden bij mijn Volvo dealer Henk Scholten in Nijmegen gechipt. Het vermogen bedraagt nu 240 Pk en het koppel 340 Nm. Het lijkt wel een diesel want dit koppel wordt al ruim beneden de 2000 toeren afgegeven. Bij puur toeval had de importeur de tuning in de actie en hoefde ik voor 37 Pk extra slechts € 750,- in plaats
van € 950,- af te tikken! Goeie actie van Pearle! (uh correctie: van Volvo)
Dit is inmiddels de 12e nieuwe Volvo door Henk Scholten aan mij geleverd in de afgelopen 27 jaar.
Ook de Powershift bevalt mij nu goed want over de versie van 2010 waar ik in september 2010 mee proefgereden heb was ik niet echt enthousiast. Bij die testrit vond ik de Powershift soms wat sloom en traag reageren op de kick-down en had ik het gevoel dat de bak soms even moest nadenken. Maar deze is prima en doet wat mijn rechtervoet wil. Maar eerlijk is eerlijk, het kan nog beter: DSG is namelijk nog net even beter dan Powershift. Nog soepeler en schakelt nog sneller. Wel vind ik het prettig dat met de Powershift de motor nooit beneden zijn gunstige toerengebied komt waardoor brommen en enige trilling geheel afwezig is en blijft.
Ook de spraakgestuurde telefoon en navigatie werken uitstekend evenals alle andere voorzieningen zoals BLIS, lane departure warning, city safety en de adaptieve cruise control.
Mocht je even genoeg hebben van de goedbedoelde bemoeienis dan zijn de systemen middels 4 eenvoudig te bedienen toetsen uit te schakelen.
Het enige en grootste gemis is de brul en roffel van de welbekende vijfcilinder van Volvo, maar de huidige viercilinder doet genoeg zijn best om zijn power ten toon te spreiden, zij het met een wat jankerig geluid boven de 4000 toeren. De insider weet dat het hier om een Ford motor gaat, maar behalve het gemis aan mooi geluid voldoet deze motor uitstekend. Stationair loopt hij erg geruisloos en is dit toerental afgesteld op slechts 800 RPM.
Ook is de auto bij hoge snelheden keurig stil op wat zacht windgeruis rondom de buitenspiegels na.
Over het verbruik van de T5 kan ik slechts zeggen dat dit zo mogelijk nog hoger ligt dan dat van de vijfcilinder, maar een auto als deze schaf je tenslotte niet aan vanwege het gunstige brandstofverbruik, ondanks het hebben van een "C" label waar de voorganger (S40) een "F" had. Op lange afstanden en snelheden beneden de 140 km/u kan er 1 op 12 gehaald worden maar omdat hij steeds blijft uitnodigen met zijn karakter heb ik dit nog niet gerealiseerd en vrees dat ik dit ook niet ga halen. Een paar weken na het chippen kon ik de verleiding niet weerstaan om even over de streep te gaan. Ik doel dan op de nabijheid van de Autobahn A-57 bij Goch waar ik hem zonder moeite naar de 230 km./u kreeg. Ik had zelfs nog wat gas over! Het slechts 20 km van die A-57 wonen biedt enorme voordelen om proefritten te maken of als de olie in de motor en bak lekker warm zijn eens flink door te halen in de versnellingen!
Daarmee is het een voorrecht om zo dicht bij de grens te wonen en dan een auto van dit kaliber te bezitten!

nog altijd erg tevreden

  • 15.500 km

Mogelijk ziet u het eerste deel van mijn review ook als reactie terug. Dit is fout gegaan want het moest hier komen staan. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder na de aflevering in maart 2011. De teller staat op ruim 15.500 km. en ik ben nog steeds erg tevreden. Er hebben zich geen problemen of storingen voorgedaan en gisteren de gratis map update voor de ingebouwde harddisk navigatie uitgevoerd. Dit was nogal een omvangrijk gebeuren met 4 DVD's en om deze allemaal in te laten lezen zijn 6 uur nodig. Tevens moet de motor daarbij blijven draaien omdat er anders teveel van de accu gevraagd wordt. Deze 6 uur kostten ook 6 liter benzine!
De strenge winter heeft op geen enkele wijze vat gehad op de wielen of carrosserie. Tijdens de strenge vorst heb ik de auto 4 weken niet gewassen, maar afgelopen zondag heb ik de kans waargenomen om een inhaalslag te maken.De velgen kwamen als nieuw onder de pekel en remstof vandaan, geen putjes of invreten door de pekel. Het stationair toerental is gedaald tot 800 toeren waar dit bij aflevering nog op 850-900 toeren zat. De inwendige wrijving is dus minder geworden. Het verbruik ligt nog altijd tussen de 1 op 10-11. Uiteraard met de extreme koude wel een wat hoger verbruik.
De afgelopen vakanties voerden regelmatig over de Autobahnen waarbij de snelheden richting de 230 gingen. De S60 heeft er totaal geen moeite mee en de chiptuning heeft vooral effect op de snelheden vanaf 140 km/u. De respons en acceleratie zijn dan overweldigend.
Na bijna een jaar ben ik nog steeds zeer content met mijn keuze.
Overigens las ik dat Volvo weer eigen 4 cilinder motoren gaat bouwen, dus ik ben hier erg benieuwd naar.

nog steeds erg tevreden

  • 28.000 km

Op dit moment staat de klok op bijna 28.000 km. en ben ik nog steeds erg tevreden over mijn S60. Er hebben zich geen storingen of problemen voorgedaan. Verbruik zit tussen de 1 op 10 à 11 omdat ik relatief veel korte afstanden rijd.
Aangezien de auto zo goed bevalt heb ik besloten om hem in te ruilen voor exact dezelfde S60, maar nu een T5 af fabriek, dus niet zoals de vorige een 2.0T met chiptuning door Polestar via de dealer.
De wijzigingen voor modeljaar 2013 zijn miniem, het Volvo Sensus multimedia systeem heeft nu een grootlichtassistent en verkeersborden herkenning. Ook het elektrisch neerklappen van de hoofdsteunen achter is nu standaard op de Summum. Ik heb nog overwogen om de V60 Plug in Hybrid te bestellen, maar als particulier is de aanschaf van deze auto (nog) niet aan te raden. Dit omdat de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting op 31-12-2015 waarschijnlijk komt te vervallen. Als deze V60 dan als diesel aangemerkt wordt betaal je aan wegenbelasting € 500,- per 3 maanden. Dit tarief hoort bij een gewicht van 1845 kg. wat de V60 op de schaal brengt.
Erg aanlokkelijk zijn de specs van de V60 Plug in Hybrid. Voor onder de kap een D5 (215 pk en 440 Nm) met 6-traps Geartronic en op de achteras een elektromotor (80 pk en 200 Nm). Gecombineerd vermogen bedraagt 295 pk met een koppel van 640 Nm. Acceleratie van 0-100 in 6,1 sec.!!
Verbruik komt op 1 op 50 volgens fabrieksopgave (in de praktijk zal het wel 1 op 40 zijn, maar nog altijd een zeer goede waarde). Voor de zakelijke rijder dus geen bijtelling gedurende 60 manden gegarandeerd, daarna mogelijk hooguit 7 %. Thuis laden kan met een gewoon stopcontact, en als dit een 16 Amp. uitvoering is duurt laden slechts 3,5 uur!!
In mijn ogen is dit de eerste echte fatsoenlijke en fraaie Hybride!! O ja en je mag een aanhanger of caravan van 1800 kg trekken. Wel wat anders als de gebruikelijke en op de markt aanwezige hybrides die alleen een trekhaak mogen hebben als er een fietsendrager op komt, een kar trekken mag niet!
Bij een volgende review hoop ik mijn nieuwe S60 te introduceren.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.