Volvo S60 T3 Kinetic (2011) #2

autoreview

Volvo S60
Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60

Signalement

UitvoeringS60 T3 Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste kilometers

  • 22.500 km

Hoewel de Volvo al 5 jaar is, had hij er nog maar 21000 km op zitten. We hadden de nodige twijfels, maar deskundigen gaven aan dat dit toch echt de kilometers zijn die hij gereden heeft.

We hebben er nu net onze eerste flinke reis opzitten: 2000 km naar Frankrijk en terug.

De allereerste kilometers had ik het idee dat de auto nog niet goed ingereden was of dat hij misschien gebruikt was voor korte ritjes: alles ging nog niet soepel.

Het is een totaal andere auto dan onze vorige, de Octavia Combi. Was de Skoda echt een allemansvriend, de Volvo straft elke niet-perfecte rij-actie af met een schokje, een hobbeltje. Je moet de motor beter op toeren houden, anders gebeurt er vrij weinig. Dat maakt de auto echter wel weer soepel te rijden als je geen haast hebt, je moet alleen snel naar de pook als je even vlot wilt zijn.

Gedurende de rit naar Frankrijk merkten we dat de auto steeds beter "los" kwam. Op de heenweg volgden we secundaire wegen, het is duidelijk dat de auto daar minder voor gebouwd is. Op de terugweg (snelweg) kwam hij heel wat beter uit de verf en ook het brandstofverbruik was daar flink lager (ongeveer 1:15 tegen 1:13 op de binnenwegen). En dat terwijl we overal de maximum toegestane snelheid (of iets meer) hebben gereden. Lange snelle ritten, dat is waar de auto goed in is.

Waren wij na zo'n rit in de Skoda toch wel vrij vermoeid, toen we uit de Volvo stapten, waren we nog zo fris als een hoentje. Vreemd, terwijl je preciezer moet rijden (schakelen, toerental etc.), ben je na het rijden minder moe. Waarschijnlijk zijn de perfecte stoelen en de stille motor daar debet aan.

Onderweg hebben we wel regelmatig ruzie gehad met de bedieningselementen: hoe de navigatie en de telefoon werken, is mij nog niet duidelijk. Toch maar in het boekje kijken dus...

Qua sturen: hoe sneller je rijdt, hoe stabieler de Volvo stuurt. Ook hier blijkt weer dat deze auto gemaakt is voor de lange ritten. Het is geen sprinter, maar met zijn 150 pk 1.6 motor en bijna 1400 kg. moet hij toch ruim boven de 210 eindigen. Ach, voor ons veel te snel.

Vergeleken met de Octavia Combi is de kofferruimte nog geen vijfde deel. Toch moet dit voor ons genoeg zijn: de kids zijn het huis uit en voor grote vrachten is er een aanhanger.

In de beoordeling heb ik een eerste indicatie gegeven, we hebben de auto nog maar kort. Indien nodig, zullen we de beoordeling aanpassen.

Navigatie, we zijn eruit!

  • 23.500 km

Hadden we bij onze vorige rit nog flink ruzie met de navigatie, we zijn er nu achter hoe het werkt. Je maakt steeds een reisplan. Zolang je de oude bestemmingen er niet uit haalt, blijven die staan. Zo kon het zijn dat de navigatie ons op de rit naar Frankrijk weer terug probeerde te sturen naar Eindhoven... Een half uur door de menu's lopen doet wonderen!
Ook lukt het ons nu om de ingebouwde carkit te gebruiken, zelfs via de spraak. Na een aantal oefenzinnen ingesproken te hebben, was het systeem in staat om mij goed te begrijpen. De contactpersonen uit de telefoon werden automatisch geïmporteerd en via het spraaksysteem kunnen we ze nu bellen. Werkt super.
Nog steeds kan ik echter niet wennen aan de knoppen van de cruisecontrol. Er zitten maar liefst 6 knoppen op het stuur en ik moet nog steeds kijken om de goede in te drukken. De tuimelschakelaar en het schuifje op de richtingaanwijzer in de Octavia werkten toch fijner.
Ik was een diesel gewend, ik moet toch wel flink wennen aan het karakter van deze benzinemotor: onderin weinig trekkracht.
Al met al wennen we er steeds meer aan en ga ik de auto steeds meer waarderen, vooral door de rust die ervan uitgaat.

Met de caravan

  • 25.000 km

In onze zomervakantie moest de S60 eraan geloven: vóór de caravan, een max. 1350 kg wegende Hobby.
Op de vlakke weg trok de auto zich weinig van de caravan aan, de trekkracht was goed en de topsnelheid was genoeg om flinke bekeuringen te halen. Rijden in 5 en zelfs in 6 was mogelijk, het mooist loopt alles in de 5e versnelling.
Een zeer onaangename ervaring wachtte ons op de hellingen. Als we naar de linkerbaan gingen om een vrachtauto in te halen, was de trekkracht plotseling verdwenen, de motor hield in en we konden weer achter de vrachtauto invoegen als deelnemer in de optocht. Het liet me denken aan de brommer die ik vroeger had: als je de carburateur te zuinig afstelde, was de trekkracht verdwenen. Het maakt je ongerust: waaraan ligt dit wel niet?
We hebben het maar wat rustiger aan gedaan en na de vakantie een Volvo-dealer bezocht. De monteur kon geen problemen uitlezen, maar vertelde dat hij bij een proefrit de auto een wat vreemd geluid vond maken. Bij inspectie bleek dat enkele slangen niet goed vast zaten en zo kreeg de motor valse lucht. Het probleem lijkt voorbij te zijn: na het garagebezoek hebben we nog een extra rit met de caravan gemaakt. Tot 130 km/u trok de auto zonder problemen door. En sneller hebben we maar niet geprobeerd.
Blijft over de ervaring van een stabiele rit met caravan, hetgeen we overigens ook al voor een auto-ambulance hebben gemerkt die met een 1000 kg. zware auto beladen was.

We worden ouder

  • 55.000 km

Hoewel we na de caravanrit geen negatieve ervaringen meer hebben gehad, beginnen we ons toch steeds meer te ergeren aan de lage instap. We worden ouder en stijver en ik stoot regelmatig mijn hoofd als ik in wil stappen, vooral als de stoel in een hogere stand staat. Reden waarom ik een sterretje heb weggehaald bij 'comfort'. Hoewel hij qua kilometerstand nog piepjong is, geeft de kalender toch al weer 7 jaar aan. Als we iets anders tegen het lijf lopen moeten we maar eens zien of er nog wat geld in de oude sok zit... Misschien wordt dat geen Volvo, in ieder geval wel een wat hogere auto. We hebben al gezien dat een XC60 wel erg duur is.

Ingeruild

  • 56.000 km

Na ruim twee jaar hebben we de Volvo ingeruild. Ondanks de nog erg lage kilometerstand kregen we er genoeg van dat we steeds maar weer ons hoofd stootten tegen de dakrand.
Wat ons ook een beetje tegen begon te staan was de "glijerige vriendelijkheid" van de Volvo-dealer, waarbij men steeds bleef vissen naar goede beoordelingen, om maar als topdealer uit de bus te komen.
Ik wil er niet te lang over napraten, hij is weg.
Onze nieuwe auto is een Nissan X-trail van 2016, met een hoge instap. Misschien niet zo'n perfecte auto als de Volvo, hij schakelt iets hakeriger, maar we zitten hoger, hebben daardoor meer overzicht en de X-Trail heeft uiteindelijk veel meer luxe aan boord, o.a. regensensor en rondom-camera. Ondanks het hogere gewicht en de hogere bouw is hij wat zuiniger. Bij toeren op 80- en 60-km-wegen is zelfs 1:18,2 te halen en op de snelweg bij 150 (Duitsland) blijft het verbruik bij 1:13,5 steken. We hebben hem nog maar een paar weken, maar tot nu toe valt het zeker niet tegen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.