Volvo S60 T3 Kinetic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 T3 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 3.880 km |
KM-stand laatst | 9.800 km |
Ervaringen Volvo S-60 T3
- 9.800 km
Aangezien de BMW blijkbaar zijn contractdatum was gepasseerd kreeg ik de gelegenheid om een tijdje te sturen in de nieuwe Volvo S-60 T3. Dit is een 1.6 benzine met behoorlijk wat vermogen.
Had zelf al een keer eerder naar de S-60 gekeken aangezien deze ook in een 20% bijtelling variant te verkrijgen was, maar besloten om hier niet mee door te gaan omdat de 20% versie een sedan moet zijn en de kofferbak echt tegenviel.
Toch was dit een mooie gelegenheid om er eens een tijdje mee te sturen. De auto kwam met net 3000km op de teller binnen dus was nog in nieuwstaat.
Ik heb zelf wat minder met Volvo, maar al gauw was ik aangenaam verrast. Ik vond de auto prettiger rijden dan de BMW, maar dat kwam ook voor een groot deel omdat de Volvo zwaarder gemotoriseerd is.
Stoelen bevielen me erg goed, beter dan wat ik in de S-80 en V70 heb ervaren. Auto is lekker stil en een fraai model, maar de kofferbak blijft wel erg klein.
Gemiddeld verbruik van de T3 rond de 1:14.5 wat ik netjes vind. Qua bochtgedrag is de Volvo minder scherp en rolt wat meer over zijn lengte-as, maar ondanks dat een hele comfortabele reisauto.
Toch ook een paar mindere ervaringen:
- eenmaal een storing waarbij de totale middenconsole (radio, navigatie e.d.) volledig uitviel. Ook de verlichting op het stuur was uitgeschakeld. Het leek alsof er een zekering stuk was, maar deze waren allemaal ok. Ook na afzetten, auto op slot, poosje wachten geen verbetering. Een nachtje rusten heeft de storing echter doen verdwijnen. Vreemd ...
- navigatie zet je soms op het verkeerde been door eerst een richting te roepen en daarna pas de afstand bijv. linksaf .... over 500 meter en als je dan net een zijweg passeert ben je genegen erg enthousiast te gaan sturen. De bediening van de navigatie is ook minder intuitief omdat je eerst een reisplan maakt en deze daarna pas activeert. Ook is het niet handig dat je bijvoorbeeld de radio niet van zender kunt wisselen via de voorkeuze toetsen als je in een ander menu zit.
- Olieverbruik, dit was een opvallende. Ik heb rond 5000km een halve liter bijgevuld en ik moest bij het inleveren weer opnieuw olie bijvullen. Schat dus ongeveer 1 liter op 10.000km in. Hoewel de auto nog aan het inrijden was, is dit meer dan wat ik zelf ben tegengekomen, maar wellicht iets wat gewoon is bij Volvo.
- Lekkage koelvloeistof? Het viel me op dat de auto vaak stonk als je uitstapte, maar er was niets te zien of te voelen. Echter bij het inleveren van de auto zag ik dat er rook bij de moterkap vandaan kwam, dus het leek alsof er een lekkage in het koelingsysteem zit/zat. Verwacht dat dit een kleinigheidje is, maar je verwacht het niet bij een nieuwe auto.
- Aflegruimte is er weinig. Je hebt natuurlijk de krantenbak (achter de middenconsole) maar bijv. een bidon in de bekerhouder staat heel erg in de weg als je moet schakelen.
Ondanks de paar vreemde zaken een erg positieve ervaring. Had het niet erg gevonden als de Volvo nog wat langer had moeten blijven. Heb na deze periode de Volvo nu ook als serieuze kandidaat als er weer een opvolger moet komen voor de Audi, al zal het dan een station worden ivm de bagage hoeveelheid, maar dat komt pas weer na een paar jaar.
Qua waardering is het lastig om iets over de gebruikskosten te zeggen, maar de reputatie van Volvo kennende is dat volgens mij gewoon goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.