Volvo S60 DRIVe Summum (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 DRIVe Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 172.177 km |
Ervaringen
- 89.000 km
Na bijna 90.000 km maar eens iets aan het virtuele papier toevertrouwen over de ervaringen met de Volvo S60. Ik denk dat ik er nu wel iets zinvols over kan zeggen :-)
Ten eerste even terugblikken op de keuze voor deze auto. In tegenstelling tot de vorige keer dat ik een nieuwe auto uitkoos, was er anno 2011 veel meer keuze in de 20% bijtellingscategorie wat met de cataloguswaarde van deze auto toch gauw zo'n 100 euro netto per maand scheelt. Snel verdiend!
Wat was dan de keuze, als je in de riante positie verkeert om toch net wat "exclusiever" te kunnen rijden in toch de 20% categorie? Ik heb gekeken bij de BMW 320 eD (toen nog het vorige model), de Audi A4 TDIe en dus de Volvo S60 1.6 DrivE. Bij BMW voelde ik me eigenlijk vrij snel genept, omdat je helemaal niks met de 320 efficient dynamics bleek te kunnen trekken. Wat Audi betreft: ook een goed ogende auto. Maar net als de vorige keren dat ik ook bij Audi geshopt heb… 't is allemaal net wat klinischer/sterieler dan bij Volvo… hoewel ik niet uitsluit dat ik een volgende keer toch nog eens voor een Audi zwicht :-) Hoe dan ook, voor deze keer was het vrij duidelijk: ik vond die destijds nagelnieuwe S60 zowel van binnen als buiten een schitterend model. Wat de lijn van de auto betreft, vind ik 'm ook sportiever ogen dan de V60 en de keuze was sowieso makkelijk, want de V60 was er toen nog niet in 20% uitvoering.
Die 20% categorie was overigens vooral ingegeven door het vooruitzicht maandelijks die 100 euro extra te verdienen. Voor de rest voelde het namelijk wel even als een aderlating: van respectievelijk 163 en 173 PK in mijn vorige auto's naar 115 PK in deze. Toch valt het me niet tegen. Het is zeker geen scheurijzer en de motor voelt en klinkt ook niet heel erg "sophisticated" (ik vind 'm wat rauw klinken en je zou in een auto van dit kaliber een net iets rustigere motor kunnen waarderen), maar hij komt prima mee, trekt keurig op en is zeer betrouwbaar. Een positief punt is overigens de soepelheid. Als je op de snelweg rijdt, dan heeft terugschakelen naar 5 bij een inhaalmanoeuvre eigenlijk geen zin. In z'n 6 gaat dat simpelweg beter.
Die 115 PK is overigens voor mij ook leidend geweest bij de keuze voor het uitrustingsniveau. Ik kon kiezen tussen R-design en de Summum uitvoering, die -zoals de naam al suggereert- niets te wensen overlaat. Hoewel ik eerlijk moet zeggen, dat ik 'm er zeer goed vind uitzien, vond ik die R-design uitvoering eigenlijk wat overdreven voor een auto met slechts 115 PK. Het uiterlijk doet in dat geval vermoeden alsof er twee keer zoveel PK's onder de kap liggen. Zoals gezegd: die Summum uitvoering liet niets te wensen over, vooral de xenonverlichting is een aanrader.
Ik zou het gemiddelde verbruik als zeer goed willen betitelen. Zoals bij elke auto wordt het in de folder beloofde gebruik niet gehaald, maar bij mij staat de teller (zonder resetten) na 90.000 km nu op 1 op 18,9, wat ik een keurige score vind.
Mijn algehele oordeel na 90.000 km is als volgt. Ik stap nog steeds elke dag met plezier in deze auto. Dat begint eigenlijk al als ik ernaar toe loop. Ik vind het nog steeds een waanzinnig mooie auto om te zien, zowel van buiten als van binnen. Ik maak daar verder weinig woorden aan vuil, dit blijft immers toch een kwestie van smaak. Wat dat betreft, zal ook niet iedereen het met mijn kleurkeuze eens zijn (de dealer heeft me bij de bestelling zeker vier keer aangegeven dat metallic-lak standaard in het Summum-pakket zit), maar ik vind 't zelf prachtig. Enige nadeel is overigens dat het Volvo ondanks herhaalde poging nooit gelukt is de achterbumper precies in dezelfde kleur als de rest van de auto te krijgen (NB: de voorbumper is wel dik in orde). Ik heb 't maar opgegeven, er zijn belangrijkere dingen in 't leven. Het rijden is zeer comfortabel, als je je er overheen zet dat de motor dus af en toe wat rauw klinkt. Stoelen zijn subliem: ik vind ze een mooi midden tussen Duitse hardheid en Frans comfort. De optie stoelverwarming is met die leren bekleding een aanrader. De algehele klimaatcontrole in deze auto is zeer goed te noemen, mede dankzij het feit dat je deze op grond van 3 standen in het optiemenu (normaal, hard, zacht) kunt afstellen op je persoonlijke smaak. De auto ligt niet zo strak op de weg als een BMW, maar wel veel strakker dan Franse auto's. Wederom een gulden middenweg.
Dit is eigenlijk een nogal beknopte en wellicht zelfs wat saaie review bedenk ik me nu. Dat verklaart ook waarom het zo lang geduurd heeft voordat ik deze review postte. Ziet u dat alstublieft als een compliment aan het adres van Volvo. Er valt eenvoudigweg eigenlijk niet zo veel op te merken aan deze auto. Hij doet gewoon wat-ie moet doen en dat doet-ie op een betrouwbare manier. En eigenlijk is dat ook precies wat ik wil. Over mijn vorige auto (Citroen C5) had ik hele verhalen, maar dat was vooral omdat er nogal veel ervaringen waren die ik niet had voorzien…
Nog overigens een speciaal compliment voor de geluidsinstallatie. Wat een geweldig geluid… hoge tonen, lage tonen… het is allemaal keurig gebalanceerd.
Zijn er dan geen nadelen te benoemen aan deze auto? Jazeker, namelijk de volgende twee.
Ten eerste moest bij 38000 km de distributieriem al worden vervangen, omdat ik zelf had opgemerkt dat de motor niet goed klonk. Dit vond ik toch wel redelijk bizar, lees: zo'n vroegtijdige vervanging van de distributieriem heb ik bij geen enkele eerdere auto in inmiddels bijna 20 jaar autocarriere meegemaakt. Volgens Volvo betrof het een productiefout.
Het tweede nadeel is een "gebruikersirritatie" betreffende het navigatiesysteem. Vooropgesteld zij dat het systeem er prachtig uitziet. Echter, twee dingen zijn ronduit irritant: bij de route-opties geef je van te voren aan of je kiest voor een snelle, korte of eenvoudige route. Het kiezen voor de snelle route brengt met zich mee dat bij omleidingssuggesties onderweg (bijv. vanwege file) eveneens snelle routes worden gekozen. Lees: als er moet worden omgereden, dan willen we (of eigenlijk vooral de Volvo - ik eigenlijk niet) vooral ook over snelwegen blijven rijden. Zo kun je soms een suggestie krijgen om 60km om te rijden… De tweede irritatie betreft de filemeldingen. Soms krijg je zo'n melding waarvan je denkt: die kan ik negeren. Bijvoorbeeld 2 km langzaamrijdend verkeer. Als je die dan wegdrukt, dan wil-ie nog wel eens een keer of 15 terugkomen…
Echter… deze kleine dingen mogen de pret niet drukken. Het is al met al een heerlijke auto om in te rijden. Natuurlijk zou een D5 smullen zijn, maar in het dagelijks verkeer kom je niks tekort met deze Volvo S60 DrivE.
100.000
- 100.000 km
We zijn bij de 100.000! Eigenlijk nauwelijks iets toe te voegen ten opzichte van de eerdere ervaringen.
Lezer A.C. heeft met zijn/haar reactie natuurlijk wel een punt eerlijk gezegd dat je je vraagtekens kunt zetten bij 5 sterren voor de prestaties. Ik heb er daarom een sterretje afgehaald, maar wel met de opmerking: die sterrenwaardering is natuurlijk ook relatief ten opzichte van wat je kiest. Ik heb die Volvo 1.6 toch een soort van met vol verstand gekozen: het is in feite een waardering gegeven de verwachting. Van een 1.6 verwacht je eenvoudigweg minder dan van een dikke 3-litermotor. En gegeven die verwachtingen valt het allerminst tegen!
Verder heb ik voor de lezers nog een foto toegevoegd die mijn vorige opmerkingen over het navigatiesysteem aardig illustreert. Dit is nu zo'n voorbeeld... rechtdoor op de A16 is bij dit navigatiesysteem blijkbaar ook wel eens via het terrein van het tankstation! Logisch natuurlijk. Voor de duidelijkheid: nee, ik moest niet tanken. Zo intelligent is het systeem niet ;-) Je zou toch bijna gaan denken dat Volvo gesponsord wordt door Esso of andersom :-)
Langs de kant van de weg
- 157.000 km
Voor het eerst in 20 jaar toch ineens echt stilgestaan langs de kant van de weg! De auto hield er na een beetje hikken ineens spontaan mee op. Het bleek dat de vlotter en de brandstofpomp vervangen moesten worden, omdat er sprake was van een beetje oxydatie op een contactpunt. Dat betekende voor de auto toch een aantal dagen logeren bij de garage, mede omdat benodigde onderdelen uit Zweden moesten overkomen.
Finaal oordeel
- 172.177 km
Volvo heeft voor mij het imago van 'meer/beter/degelijker dan gemiddeld'. Met een bewuste keuze voor dat merk steekt het toch af en toe dat de autobladen het label "premium" keer op keer voorbehouden aan de Grote Duitse Drie en graag lijken te benadrukken dat Volvo zich nog niet tot die private club mag rekenen. Ik citeer bijvoorbeeld letterlijk uit een nieuwsbericht op deze website van 7 oktober 2014, over de nieuwe VW Passat: "De Passat lijkt zich eerder als vanouds tussen de premiumgarde en de Mondeo’s en Insignia’s van deze wereld in te nestelen, een beetje zoals de Volvo S60". Grrrr, hoezo! "Ik wil dat mijn Volvo premium is" hoor ik een stemmetje in mijn achterhoofd zeggen. Maar ik moet toegeven, eigenlijk zijn dergelijke beweringen van de autobladen toch de beste samenvatting van ook mijn eindoordeel, bij het afscheid na 172.177 kilometers: inderdaad, meer/beter/degelijker dan gemiddeld. Premium-to-be. Maar nog NET niet! Alsof ik het ingepeperd moest krijgen, kreeg ik onmiddellijk na het afscheid van mijn S60 als voorloopauto voor mijn volgende een BMW3 voorgeschoteld. Schoorvoetend.... dan merk je inerns de kleine verschillen die net het lidmaatschap van de premiumclub definieren. Net nog iets meer het "onverwoestbare tank" gevoel, een navigatiesysteem dat files correct en op tijd doorgeeft en slim aangeeft of omrijden uberhaupt zin heeft en een verfijnd geluid uit het vooronder. Dat laatste zul je naar ik aanneem bij de S60 overigens ook wel kunnen krijgen, wanneer je voor meer dan de D2 kiest. Die bepaalt namelijk voor een groot deel mijn eindoordeel: de S60 is een fantastisch rijdende auto, comfort op een hoog niveau, een schone verschijning (vind ik althans), maar als je van een klein beetje prettig doorrijden houdt... Tsja, dan zou ik niet de D2 in deze auto adviseren. Het is net een beetje te tam en zoals eerder geschreven: die motor klinkt niet echt sophisticated en leek op den duur ook wel wat rauwer te gaan klinken. Maar goed, ga je voor de D3, D4 of zelfs D5, dan zijn deze commentaren neem ik aan niet aan de orde. Let in dat geval dus vooral op mijn overwegend positieve oordeel. Minpuntjes zijn een paar mankementen (zie eerdere bevindingen) die denk ik niet mogen in de premiumclub en zoals gezegd de navigatie. Maar de stoelen zijn geweldig en het audiosysteem idem dito. Wil je dus rustig cruisen en je zorgt ervoor dat je favoriete muziek het motorgeluid overstemt (en daar is weinig voor nodig, zo erg is het nu ook weer niet!) dan heb je een prima economisch verantwoorde auto aan de S60 met D2 motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 2.0T Intro Edition Adaptive cruise control en trekhaak
- 2011
- 161.413 km

Volvo S60 1.6 T3 R-design | Schuifdak | Cruise control | LMV 18 inch | Stoelverwarming | PDC | Xenon | Bleutooth | Navigatie
- 2012
- 157.132 km

Volvo S60 1.6 T4 Kinetic 180pk Automaat Clima Navi 2e eig. Historie Volledig
- 2011
- 190.055 km