Volvo S60 DRIVe R-Design (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 DRIVe R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 135.000 km |
fantastische auto
Maandag 30 mei was het zover, mijn nieuwe Volvo S60Drive R-Design ophalen bij de dealer.
Wat voor een auto is het:
* R-design pakket, oa 18"velgen, andere bumpers, sportiever interieur en andere ophanging.
* Navipakket
* Schuifkanteldak
* lederen bekleding
* Regen en lichtsensor
De eerste km's die ik er nu mee heb gereden zijn geweldig en overtreffen mijn verwachting. Mijn vorige auto was een Audi A4b8 met de 2.0TDI. Voor normaal gebruik is de Volvo echt snel genoeg, ondanks de 20% bijtelling motor.
De Motor:
Overtreft mijn verwachting en is veel alerter dan in de V50! Onderin heb je veel kracht en je rijd zeer eenvoudig snelweg snelheden. Ook voor accelereren op de snelweg hoeft niet geschakeld te worden. Gewoon vanuit de 6 achter een vrachtwagen vandaan gaat top! Ik zou wel gek zijn als ik 25% bijtelling zou betalen voor een D3 motor! Dat scheelt per jaar zo enorm veel geld. ( ong é 1500 netto bij vergelijkbare auto )
Onderstel
Aangezien het een R-design is, is het onderstel een stuk sportiever dan de normale S60. Ik vind dat heel prettig en het is te vergelijken met de A4 s-line en de BMW 3 M onderstellen. Op hele korte oneffenheden kan het vrij heftig doorkomen. Aan de andere kant staat een sublieme stabiliteit garant voor een hele prettige rij-ervaring. Ook stuurt hij strakker. Met dit onderstel krijg je de auto onmogelijk de bocht uit
Uitrusting.
Tja, wat wenst een mens nog in deze auto. Eigenlijk helemaal niks. Bliss vind ik bijvoorbeeld overbodig, want de spiegels hebben een goede dodehoek deel. De overige veiligheidsvoorzieningen vind ik enigszins overbodig en prijzig. Alleen Xenon zou nog leuk zijn geweest. Verder een auto met alles erop en eraan en hierdoor goedkoper dan zijn concurrenten als totaalpakket.
Na meer rij-ervaringen zal ik een update geven, maar tot op heden een echte aanrader voor iemand die opzoek is naar een 20% diesel en niet met lullige 16" velgjes wil rijden in een premium auto. ;-)
** update 5000km **
Ik heb er inmiddels 5000 km opzitten, naar alle tevredenheid. Je kunt merken dat de motor soepeler wordt en steeds makkelijk begint op te pakken. Ook ben ik zeer te spreken over het R-Design sportonderstel. Ook op Belgische wegen voldoende comfort wat mij betreft.
De prestaties zijn ruim voldoende voor de 20% bijtelling motor!! Echt een aanrader.
Enige dingetje wat ik wel eens tegenkom is een uitdaging met de telefoon van de auto. Soms duurt het heel lang voor het systeem reageert op een commando. Nu schijnen er alweer updates te zijn, dus is waarschijnlijk binnenkort verholpen.
******UPDATE 15.000KM*******
Geen enkele noemenswaardige zaken. Super tevreden en ik krijg nog steeds complimenten over de looks van het R-design. Ik stap elke dag met veel plezier in. :-)
Wat me opvalt is dat de motor steeds soepeler wordt en dus lekker is om te rijden. 70 in de 5 is zelfs geen probleem!
vakantie
- 20.000 km
Kleine update. Met de auto op en neer geweest naar Spanje voor een heerlijke vakantie. Ik moet echt zeggen dat de Volvo hier gewoon voor gemaakt is! Wat een heerlijke reisauto en in de bergen absoluut geen vermogen te kort. Ook niet in het hectische spaanse verkeer van Barcelona. Wel is de draaicircel dan wet irritant groot....
Volgende week de 20k km beurt. Helemaal geen bijzonderheden. Gewoon een heerlijke wagen waarmee ik elke dag met plezier rijd!
- 85.000 km
Momenteel staat er 85000km op de teller en de auto functioneert volledig zonder problemen!
Twee zaken die me opvallen. Na de laatste onderhoudsbeurt heeft het motormanagement een update gehad met verrassend resultaat. De auto is veel stiller en sneller geworden. Hij pakt beter op en het dieselgeluid op kruissnelheid is helemaal verdwenen. Top!
De mooie velgen bij het R-design pakket zijn gevoelig voor diefstal. Rond de kerst zijn alle 4 mijn velgen gestolen!! Super vervelend en dom dat er geen standaard slotbouten op zitten. Aan de andere kant, top service van Volvo, want dezelfde dag had ik nieuwe velgen met winterbanden!
Op naar de 100.000 probleemloze kilometers
vreemd probleem
- 135.000 km
Enige tijd geleden heeft mijn auto onderhoud gehad bij de dealer. Om onduidelijke reden gaf de auto een melding dat de koppeling niet meer goed was toen hij aan de diagnostische apparatuur ging. Dat vond ik sowieso vreemd, want als er iets met de koppeling niet juist zou zijn, dan merk ik dat echt wel op. Echter, Volvo stond er op dit onderdeel te vervangen en aangezien het een leaseauto is heb ik natuurlijk weinig te kiezen. Toch blijf ik het een vreemd vinden.
Nu komt helemaal het mooie, twee weken na het onderhoud knalt mijn complete koppeling eruit! Midden op de snelweg bij het acceleren van de 5 naar de 6. Een splinter nieuwe koppeling. Daar stond ik dan met pech langs de snelweg.
Onvoorstelbaar en blijkbaar is dit ontstaan door een fout tijdens montage. 1 van de veren in de koppeling was gebroken. uiteindelijk gewoon netjes opgelost door de dealer. Tot op heden het eerste smetje op een verder vlekkeloze auto.
Nu verwacht ik dat als ze gewoon de oude koppeling hadden laten zitten er niks gebeurd zou zijn. Waar is de tijd gebleven dat de monteur een proefrit maakt met de auto en aanvoelt of de koppeling daadwerkelijk versleten is. ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.