Volvo S60 DRIVe Kinetic (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 DRIVe Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 22.500 km |
Eerste ervaringen
- 7.500 km
De S60 Keuzes:
Bij het uitkiezen voor een nieuwe auto was voor mij de keuze of:
- BMW 3 serie
- Audi A4
- Of toch een S60
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de S60 omdat dit een nieuw model is waarbij je "alles" zelf kon kiezen. Bij de andere modellen waren meer restricties. Nadeel van de S60 vind ik het "gebrek" aan motorvermogen.
De uitvoering:
- S60 1.6d met een kinetic trim
- Premium sound
- Exterieur pakket
- Driver support pakket (verderop uitleg over)
- 18" Sleipner velgen
- Business pakket pro (navi)
De eerste ervaringen na zo'n 7500km
Ik moet zeggen de auto bevalt goed! De auto is lekker aangekleed met opties dus in principe kom ik niks te kort. Het interieur straalt rust uit en de automatische cruise control maakt dat je veel rustiger rijd.
Nu zo'n 7500km verder komt de motor lekker los en de auto rijd nog iets soepeler. Ik merk wel dat de auto vooral een snelwegcruiser is. Op een weg met "veel" oneffenheden is het comfort wat ver te zoeken.
Driver support pakket
In dit pakket zitten veel nieuwe snufjes. Dit was ook een van de redenen om voor de Volvo te kiezen. In dit pakket zitten:
- Automatische Cruise Control
- Bliss (lampje om aan te geven of er een auto in je dode hoek zit)
- Lane departure warning
Zoals eerder aangehaald, de automatische cruise control werkt prima. Dit geeft echt veel rust in de auto. Het systeem was aan het begin erg wennen. Je moet namelijk het systeem leren vertrouwen. Echter in het drukke Nederlandse verkeer laat het systeem eigenlijk net teveel ruimte tussen de voorganger. Dit maakt dat er soms een auto voor kruipt.
Het Bliss systeem werkt aardig. Het waarschuwt op tijd wanneer een auto in de dode hoek zit en kan meestal een boom, struik, paaltje goed onderscheiden van een auto. Echter ik zou dit niet als individuele optie hebben gekozen.
Het Lane departure warning systeem is vooral handig als je wat vermoeid bent. In een drukke baan wil ik nog weleens te lang doorgaan en dan is dit zeker handig en veilig. Je gaat er ook netter door rijden want je doet altijd je knipperlicht aan omdat je anders gek wordt van het piepje. Dus mooie bijkomstigheid.
Business pakket pro
In dit pakket zitten met name het navigatie systeem en metalic lak. Het navigatiesysteem werkt prima. Tot op heden erg tevreden over. Je kan alles goed instellen en geeft duidelijke aanwijzingen. Een verbeterpunt zou zijn dat je naast het grote scherm bv op een headsup display of bij de boordcomputer ook een aanwijzing staat.
Het entertainment systeem werkt vind ik erg prettig. De telefoons werken goed met het systeem en de Ipod aansluiting werkt ook prettig. Geen klagen hier, het doet wat het moet doen. Het premium geluidsysteem is goed maar niet verbluffend. Hier had ik echt meer van verwacht.
Het weggedrag en rijervaring
De S60 ligt goed op de weg. De S60 voelt zich vooral thuis op de snelweg, heerlijk cruisen met 130.. Ook hoge snelheden geven veel vertrouwen. Wat ik zelf tegen vind vallen is het comfort bij oneffenheden op bijvoorbeeld een klinker weggetje. Dit is eigenlijk onder de maat. De 18" velgen helpen hier natuurlijk ook niet bij... Maar toch had gehoopt dat dit beter zou zijn.
De 1.6D komt voor het dagelijks verkeer eigenlijk niks te kort (zolang je geen stoplicht sprintjes wil doen). Versnellen op de snelweg, de 80 naar 120 sprint, gaat prima.
Het verbruik is ronduit slecht. Hoe je ook rijdt je komt eigenlijk niet boven 1:16... Dit kan echt veel beter... Een redelijke tank maakt dan wel weer dat je zo'n 1000km op een tank rijdt.
Tot slot
Zoals je eigenlijk kan lezen bevalt de S60 over het algemeen goed. Ik weet echter niet of ik weer voor een Volvo zou kiezen. Een beetje meer motor vermogen had de S60 wel sterk verbeterd.
Na 7500km nog geen rammeltje of kraakje. Dit gaat dus prima, echter ik had ook niet anders verwacht.
Update en trip naar duitsland
- 13.000 km
Na een leuke trip/weekend naar duitsland (in de buurt van Dresden) is het weer tijd voor een update. Deze update zal met name ingaan op het rijgedrag op de snelweg en op b-wegen.
De S60 is ook onlangs op winterbanden gezet.
Trip naar duitsland:
De S60 is een auto die goed tot zijn recht komt op de duitse snelweg met een ideale cruisesnelheid van 140-150km/h. Echter op de snelweg bemerk ik wel dat de 1.6D niet overhoudt na 160km/h dan zit er bijna geen versnelling meer in. Tot deze snelheid gaat de versnelling prima maar je moet natuurlijk geen racekanon verwachten.
De wegligging is ook meer dan prima. Erg stabiel. Daarnaast stapte ik ook erg uitgerust uit na een tripje van 7,5uur. De stoelen zijn heerlijk des volvo's dus prima/goed!
De wegligging op de landweggetjes was erg vermakelijk. Stabiel maar scherp genoeg om leuk te spelen door de bochtige omgeving. In deze omgeving hield de motor zich overigens meer dan prima (mits in het juiste verzet).
Algemeen:
De auto bevalt prima. Wel zou net wat meer vermogen mooi zijn. Hier blijf ik bij.
Het verbruik is tot 140km/h goed (zegge 1:16) maar zeker niet verbluffend. Gaat men boven de 140km/h dan stijgt het verbruik buitensporig hard!
Een eerste kraakje hoor ik ook overigens rechtsvooraan in het dash. Hiervoor binnenkort maar eens naar de dealer.
Veiligheidsvoorzieningen:
De automatische cruisecontrol werkt erg prettig op de duitse snelweg zolang je deze maar op ruime afstand zet (ipv korte afstand in NL). Dan vertraagt de S60 keurig op tijd en houdt voldoende afstand wanneer je op hoge snelheid op een vrachtwagen af cruist.
Echter het blijft echt zelf goed gefocused zijn. Ik had ook een paar keer dat ikzelf moest ingrijpen om niet vol op een voorganger te rijden (die onverhoopt op het laatste moment er zich nog tussen wurmt). Dan is de ACC net te traag.
Verbruik en paar extra ervaringen na 17000 km
- 17.000 km
Even korte update:
- Verbruik nu uiteindelijk stabiel rond de 1:16,5 (was eerste 10k km rond de 1:15,5)
- Start/stop werkt niet meer.. geeft melding dat de accu geladen wordt
- Starten motor in de ochtend gaat niet altijd even soepel (soms is 1x drukken op de startknop niet voldoende..)
- verder valt de rust tijdens autoritten op snelweg zeer positief op. Onlangs had ik een leen Opel Zafira te leen maar wat een verschil.. De opel is echt 10x luidruchtiger/onrustiger.
Wintersport - perfecte auto!
- 22.500 km
Onlangs een weekje naar Oostenrijk geweest met de Volvo (4 personen).
Alvorens de week weg te gaan is de auto langs een rica geweest 115pk -> 141pk en 270nm -> 357nm en dat is te merken! Dit is precies wat hij nodig heeft.
De reis ging dus naar Oostenrijk (Vorarlberg). Dit was een trip van zo'n 880km. De volvo heeft zich bewezen als reisauto. Alle reisgenoten ervoeren de auto als zeer comfortabel en stapten uitgerust uit.
Gedurende de week werd de Volvo aan zeer koude temperaturen blootgesteld (tot -25). Dit had tot gevolg dat veel andere auto's hulp nodig hadden bij het starten (vlokken in de diesel) maar de S60 heeft zich uitermate goed gedragen (wel soms even beetje hikken, maar na 5min geen last meer van). Gedurende de week de tip gekregen om even langs een garage te gaan en een goedje te vragen wat het vlokken tegengaat. Dit had een perfect resultaat, geen schokken en direct starten.
Terugreis verliep ook voorspoedig in 8uur waren we weer terug.
Al met al nog steeds zeer tevreden over de S60
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.