Volvo S60 DRIVe Kinetic (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 DRIVe Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
De eerste kilometers
- 285 km
Afgelopen zaterdag mijn S60 bij de dealer opgehaald. In deze eerste review zal ik uitleggen waarom ik voor de S60 heb gekozen en zal ik mijn eerste rij-ervaringen beschrijven.
Keuze:
Mijn voorkeur ging uit naar een auto met max 20% bijtelling. Welke modellen vielen af en waarom?
De VW Passat blue motion => op de snelweg is de fut eruit; klinkt vrij rauw; opties duur; navigatiesysteem diefstalgevoelig; wel een nette auto!;
Peugeot 508 => 20% bijtelling is alleen mogelijk in combinatie met de oude gerobotiseerde semi automaat van PSA;
Skoda Superb Greenline => verlaagd chassis maakt hem te stug in combinatie met te harde stoelen;
Lexus CT200 => proefrijden was nog niet mogelijk ten tijde van bestellen; kofferruimte erg klein; iets te Japans uiterlijk naar mijn smaak.
Overige modellen zoals Ford Mondeo en Opel Insignia waren op moment van bestellen nog niet beschikbaar met 20% bijtelling.
Waarom dan de Volvo? Sportief uiterlijk, mede door de korte overhang achter. Hoogwaardig interieur; perfecte stoelen; aantrekkelijk Business Pro pakket; rijdt zeer strak met voldoende comfort; ondanks de gedrongen achterkant is de kofferruimte prima in orde.
De eerste ervaring:
De S60 rijdt als op een rails. Je voelt gewoon dat het chassis met gemak 250 pk aankan. De vernieuwde D2 motor is zeer soepel (270 nm koppel) en klinkt heel beschaafd, zeker in vergelijking met een V50, Laguna of Passat. Van 0 tot 100 gaat niet super snel, maar versnellen van 100 naar 130 gaat aangenaam snel in de zesde versnelling. Zeker op de snelweg heb je nooit het gevoel power tekort te komen.
Update na ruim 4000 km
- 4.300 km
Nu de vakantietijd is aangebroken, en de snelwegen weer op snelwegen lijken, heb ik eindelijk eens kunnen ervaren hoe het voelt om met een constant tempo van 130 a 140 km per uur te cruisen. Zeer prettig is de rust aan boord en de stabiliteit bij harde wind. Op dit soort momenten komt de auto het best tot zijn recht.
Elke dag geniet ik ook van de uiterlijke kenmerken. De kwaliteitsbeleving is zeer hoog en ik geniet van de mooie dashboardmaterialen.
Nu over het dieselverbruik. Ik had gehoopt toch wel 1 op 18 te halen (fabrieksopgave is +/- 1 op 23), maar helaas is 1 op 16 de realiteit. Ik rijd dan wel niet met een fluwele voet, maar toch.. Bij een constante snelheid van 120 km per uur ligt het verbruik tegen de 1 op 19.
Bevalt ie nog steeds?
- 13.500 km
Nu de teller op bijna 14.000 staat, wil ik enige aandachts- cq minpunten met u delen.
- slecht zicht bij regen => het ontbreken van een achterruitwisser ervaar ik als onveilig. Ik besef dat ik dit van te voren had kunnen weten en dat dit nou eenmaal bij een sedan hoort, maar toch... een standaard waterafstotende achterruit oid draagt mijn inziens zeker zoveel bij aan veiligheid als het City Safe systeem.
- dank voor de tip dat de buitenspiegels verwarmbaar zijn en dat dit altijd samen gaat met het verwarmen van de achterruit. Om energie te besparen had dit beter gescheiden kunnen zijn. Zeker bij een DrivE!!
- comfort op klinkerwegen => advies: vermijd dit soort wegen als je indruk wilt maken op bijvoorbeeld je schoonfamilie. Het comfort staat dan in schril contrast met het comfort op de snelweg. Laatst reed ik in een Seat Toledo, en ik wist niet wat ik meemaakte... een vliegend tapijt! Ik heb spijt dat ik het touring onderstel niet heb gekozen (gratis optie). Gelukkig rijd ik 95% snelweg km's.
- bediening radio/navigatie => systeem werkt zeker niet foutloos en werkt traag. Switchen naar een andere voorkeurszender als het navigatiesysteem aan staat dmv het drukken op bijvoorbeeld knopje "vijf" gaat niet. Eerst moet je weer het radiodisplay activeren en vervolgens 2 seconden wachten voordat "vijf" reageert. Heeft iemand hiervoor een technische verklaring? (p.s. ik hoef geen uitleg over de bediening via het stuurwiel)
- kaarten navigatiesysteem => de eerste 2 updates zijn gratis. Dit lijkt aantrekkelijk maar dit betreft de 2 versies die volgen op de geinstalleerde versie. Nu blijkt dit dus een oude kaart te zijn (zeker 2 jaar); wijzigingen rondom DB en Eindhoven zijn nog onbekend, en ik vraag me af of de gratis update dit oplost. Ik ben in ieder geval te eigenwijs om energie te steken in het regelen van de update, dus van mij zult u het niet horen!
- Volvo is zeker een premium merk, maar de dealerorganisatie, in ieder geval in Waalwijk, laat behoorlijk wat steken vallen. Enkele voorbeelden: foute offertes, geen back-up bij afwezigheid (email wordt dus niet beantwoord), terugbelafspraken worden niet nagekomen, auto wordt afgeleverd met gebreken => o.a. kras op hart van stuurwiel => na enige discussie en niet nagekomen afspraken wordt dit gerepareerd => let op: als ik geen ruzie had gemaakt was 50 euro voor de leenauto in rekening gebracht. Heel knullig was ook de poging van de directeur om de kras eruit te poetsen! Ander gebrek was het niet vastgeklikte paneel van de deur rechtsachter. Dit viel dus bijna op grond toen ik de auto ging showen.
Oja.. bevalt ie nog steeds? Ja zeker!
Chinese invloed?
- 21.000 km
Inmiddels staat de teller op 21.000 km. Helaas heb ik nu uitsluitend negatief commentaar.
1) Vanaf het moment van afleveren gaat het rechter voorportier niet goed open. Tijdens het openen "springt" ie namelijk niet, zoals de andere portieren, een halve centimeter open. Zakenrelaties die willen uitstappen maken grappen over Chinese invloeden of kindersloten. De dealer heeft er al twee keer naar gekeken.
2) Het kofferdeksel is zeer zwaar, waardoor het moeilijk te sluiten is. Dit merk je vooral als je een schouderblessure hebt, of als iemand anders het probeert => de eerste keer lukt het anderen zelden (als de handgreep aan de binnenkant wordt gebruikt).
3) Last but not least: ik rijd 20 jaar auto, en ben net zo lang wegenwachtlid. Tot eind 2011 had ik nog nooit een beroep gedaan op de wegenwacht. Daarna DRIE keer omdat mijn mooie S60 niet startte. De dealer heeft hem 2 keer helemaal doorgemeten, maar kon niets vinden. De derde keer dat ik stil stond was in het donker, in de regen, op de linker baan van de snelweg. Tijdens een korte file stond ik even helemaal stil en activeerde ik het start stop systeem (motor slaat af). Starten lukte niet meer. Door gebrek aan accuspanning ging de startmotor niet rond. Het vervolg was een hele happening => met gevaar voor eigen leven de auto verlaten om vervolgens 20 minuten in de regen en modder te wachten op de takelwagen. Op een parkeerterrein kwam gelukkig een zeer kundige wegenwacht monteur van de ANWB. Om een lang verhaal kort te maken => de monteur heeft het probleem voor de volle 100% opgelost. De massakabel van het motorblok maakte onvoldoende contact met de carrosserie (deze diagnose was al eerder gesteld door de ANWB en door mij aan de dealer doorgegeven, maar de dealer in Breda, die mij overigens zeer klantvriendelijk behandelt, wist hier geen raad mee!!). De oplossing was kinderlijk eenvoudig: de autolak van de carrosserie verwijderen op het punt waar de massakabel bevestigt zit. Lak isoleert... Ik zal dit aan Volvo Nederland melden, wellicht is dit euvel een terugroepactie waard. Stilstaan op de snelweg is niet zonder risico.
Conclusie: ik nodig u uit om die te trekken!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.