Volvo S60 DRIVe Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 DRIVe Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Eerste ervaringen
- 200 km
Als zakelijk (lease)rijder wil ik al jaren een Volvo S60. En nu die bereikbaar is heb ik er dan eindelijk één. Een S60 DRIVe Business Edition. Na een paar jaar op benzine gereden te hebben dus weer dieselen. Met gemiddeld 60.000 km per jaar is dat natuurlijk ook niet vreemd.
Een S60 DRIVe dus, in business uitvoering (vrijwel gelijk aan Kinetic) en wat extra’s:
- Park Assist voor en achter
- Gelaagde zijruiten
- Parkeerverwarming
- Regensensor
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Interior / exterior styling pack
- 17”Balder velgen
- Trekhaak
De ervaringen met de dealer zijn al uitstekend geweest, dus dat belooft veel. En de eerste kilometers is de auto uitstekend bevallen.
Mijn eerste opmerkingen:
- De auto is geen snelheidsmonster maar ruimschoots vlot genoeg om lekker mee te kunnen in het verkeer
- De dieselmotor is wat luidruchtiger dan ik had gehoopt, maar storend is het zeker niet. Zeker niet met een prima geluidsinstallatie aan boord.
- De navigatie is zonder eerst de handleiding uit te pluizen prima te bedienen en daar houd ik wel van.
- De stoelen zijn werkelijk fantastisch.
- De auto ligt heerlijk rustig op de weg.
- Het dashboard en instrumentarium is erg overzichtelijk, al vind ik de snelheidsinstelling bij gebruik van de cruise control wel erg prominent aanwezig. Dat zou best wat minder kunnen.
- De regensensor werkt prima maar moet je bij elke rit opnieuw aanzetten. Erg irritant.
Nog steedsdik tevreden
- 12.000 km
Inmiddels heb ik een kleine 12.000 km met mijn Volvo gereden, in 2 maanden tijd. Ritten naar o.a. Frankfurt, Berlijn en Göteborg hebben me genoeg gelegenheid gegeven om de auto te ervaren op lange ritten. Daarnaast ook het dagelijkse woon-werkverkeer.
De auto bevalt uitstekend. De DRIVe motor is ruimschoots voldoende in staat om de auto ook in Duitsland goed mee te laten komen met het overige verkeer, maar haalt de optimistische verbruikscijfers die Volvo opgeeft niet. Ik rijd gemiddeld 1:18,5. Ook niet slecht.
De bediening van de auto is prima in orde. Wel een paar kleine onhebbelijkheden:
- het knopje op het dashboard om de kofferbak te openen is erg klein en onhandig geplaatst
- de regensensor moet je bij elke rit handmatig inschakelen. Ronduit klunzig.
- in mijn uitvoering zit geen klein prullenbakje o.i.d, dus kleine rommeltjes moet je ergens zien te bewaren en later weggooien
- bij het linkerachterportier zit een onduidelijk rammeltje, daar moet ik nog even voor langs de garage maar eigenlijk vind ik dit niet kunnen voor een auto uit deze klasse en prijscategorie
In het begin vond ik de auto luidruchtig, maar na een paar honderd kilometer was dat over. Kennelijk moest hij toch even ingereden worden. het is nu een erg comfortabele reisauto. De stoelen zitten uitstekend, de houding achter het stuur is erg goed. De wegligging is strak maar zeker niet oncomfortabel. Remmen doet de auto als de beste.
Al met al ben ik erg blij dat ik voor deze auto heb gekozen en ga nog vele fijne kilometers rijden
Onveranderd tevreden
- 80.000 km
De auto bevalt ook na 80.000 km nog altijd erg goed. Al eerder gezegd: de stoelen zijn fantastisch! Een lange rit vanuit Stockholm terug naar huis (ruim 1.600 km) verliep daardoor dan ook erg goed.
De auto blijkt erg betrouwbaar. Eén keer een paar hikjes tijdens het rijden gehad, waarna de dealer de software van de auto heeft ge-update. Probleem verholpen.
Het gemiddelde verbruik ligt nog altijd rond de 1:18,5, erg netjes.
Een puike auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.