Volvo S60 D3 Summum (2011)

autoreview

Volvo S60 D3 Summum (2011)
Volvo S60 D3 Summum (2011)Volvo S60 D3 Summum (2011)Volvo S60 D3 Summum (2011)Volvo S60 D3 Summum (2011)Volvo S60 D3 Summum (2011)Volvo S60 D3 Summum (2011)Volvo S60 D3 Summum (2011)

Signalement

UitvoeringS60 D3 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst286.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo

  • 265.000 km

Aanschaf

Na vele jaren problemen gehad te hebben met onze volkswagen touran hadden we beslist de wagen niet meer te repareren. De kost was te groot voor wat de wagen nog waard was. We gingen eerst een nieuwe
Volkswagen Tiguan aanschaffen maar we botsen toevallig op een tweedehands Volvo s60. Uiteindelijk gekozen voor de Volvo omdat we niet tevreden waren over de Touran en de service van Volkswagen. De volvo was 3 jaar oud en had iets van een kleine 70 000 km. De verkoper kocht om de 3 jaar een nieuwe auto en was er zeer zindelijk op. Eén van de aankoop redenen was de prijs. We vinden het jammer dat de auto geen ander kleur bekleding heeft wel vind ik het styling pack een mooie combinatie met het zwarte kleur. We hadden eerst nog met beide autos test gereden en de Volvo reed toch wel beter dan Tiguan. Vooral de motor sprak ons meer aan en de automaat. De veiligheidsopties waren wel even wennen (zie veiligheid)

Motor en versnellingsbak

Onze auto is uitgerust met d3 motorisering die is afgeleid van de oude d5 motor van Volvo. Dat wil dus zeggen een 2 liter 5cil turbo motor met 163pk en 400nm aan koppel. Vooral dat vele koppel is heerlijk rijden. De 6 traps automaat doet keurig ze werk bij rustig rijden maar bij vol accelereren reageert hij niet mooi op het gaspedaal. Echt een min punt vinden wij dat niet omdat de auto ook niet echt je uitnodigt om 'sportief' te rijden. Het geluid van de 5cil is trouwens zalig.

Rijgedrag
Bij de introductie van de s60 zeiden ze dat dit de sportiefste rijdene Volvo ooit was. En inderdaad het was de sportiefste rijdene Volvo ooit maar wel in Volvo termen. Als je de auto vergelijkt met bv een Bmw 3 serie dan is dat wel direct duidelijk de auto is niet zo sportief als ze claimde. Erg vind ik dat persoonlijk niet de auto heeft een sportief kantje maar daar stopt het ook verder mee. De auto is in het algemeen comfortabel geveerd en zelf in de sport stand is de auto nog tamelijk comfortabel. Dit zorgt er wel voor dat de auto heerlijk is voor lange afstanden. Ook de zetels dragen daar hun steentje aan bij want die zitten heerlijk.


Veiligheid
Onze auto is uitgerust met alle veiligheidssystemen die er op dat moment te verkrijgen waren op de s60. Onderandere adaptieve cruise control (acc),
rijstrookassistentie, vermoeidheidsdetectie, dode hoek waarschuwing(blis) en ten slotte het city safety systeem (standaard). In het begin was het wel allemaal wennen maar uiteindelijk zouden we niet meer zonder willen. Vooral de acc is heel rustig rijden.

Problemen

Momenteel hebben we nog niet veel technische problemen gehad buiten een turbo slang die was gescheurd. Maar dat is ook één van de weinige defecten geweest aan de motor. Vorige week is de auto binnen geweest voor een onderhoud ook kraakte de as als je het stuur draaide naar rechts. Het bleek achteraf de as die geroest was. We hebben ook eens het voorste slot moeten laten herstellen in het 1ste jaar dat we hem hadden. Maar verder voor de rest zijn we heel tevreden over onze Volvo.

Op wintersport

  • 272.500 km

Yes! Het was eindelijk weer eens zo ver op wintersport met onze volvo hij mocht zich zelf weer eens bewijzen. En dat hij heeft hij ook gedaan prachtig. Maar goed voor de wintersport moest hij werden gekeurd en helaas... de s60 was afgekeurd. De wagen werd afgekeurd doordat het rubber van de rempedaal ontbrak ook moest hij voor en achter worden uitgelijnd. Ik was aan de ene kant teleurgesteld maar aan de andere kant ook weer niet je kan de wagen dat niet verwijten vind ik persoonlijk. Voor vertrek naar de wintersport is de auto dus nog uitgelijnd geweest + 2 nieuwe voorbanden ( Dunlop winter sport 5) alsook het rubber van de rempedaal. Alles te samen iets van een 380 euro een hoop geld maar je merkt het verschil duidelijk met de nieuwe winterbanden. Op lange afstanden komt deze wagen echt tot zijn recht. Heerlijke stoelen genoeg vermogen en vooral het vele koppel (400nm) is zalig. Ook het onderstel zorgt voor een heerlijke rit tamelijk comfortabel maar tocht een beetje dynamisch. In duistsland zetten we de auto meestal in de sport stand waardoor het onderstel wat stugger is vooral op hogere snelheden merk je het verschil. Eenmaal in Oostenrijk was er enorm veel sneeuw maar daar zijn Volvo's ten slotte voor gemaakt. En dat merkte je vele auto's besloten sneeuwkettigen te monteren omdat ze niet boven geraakte maar onze
Volvo deed dit probleemloos. Ook bij -7 starte hij altijd direct. Ik merkte wel dat soms één spiegel moeilijk uitklapte onder het vriespunt volgens mij is deze bijna op het einde van ze leven. Waarschijnlijk ergens eens een tikje gehad anders nooit problemen mee gehad. Later meer nieuws over de volvo

Ondertussen op 286 000km

  • 286.000 km

Ondertussen staat de teller alweer een 12 000 km verder dan de vorige keer. In die tussen tijd gewoon zijn onderhoud verder gedaan. Er is een remlicht vervangen, remblokken achter verder niets eigenlijks. Maar niet lang geleden merkte ik op dat er een plasje olie in de garage. Dit kan natuurlijk maar van 1 iemand zijn en dat is de Volvo. Zelf al eens gekeken en het bleek uit de linker schokdemper voor te komen. Daarna maar de auto binnen gedaan ter controle aangezien we ook bijna op vakantie vertrokken. En het is inderdaad wat het bleek te zijn een lekke schokdemper. De prijs van één zo een schokdemper? 700 euro(onderstel is adaptief) Dit maal 2 want je moet ze per paar vervangen. Ook de airco werkte precies al een eindje niet meer ook deze is aan vervanging toe. Nog eens 500 euro voor een nieuwe airco pomp. Het is een duur jaar van de Volvo maar omdat het zo een fijne reis wagen is en ons nog nooit in de steek heeft gelaten zullen we het laten vervangen. Ons doel is dan ook deze auto op te rijden. De defecte schokdemper is ook wel de schuld van mezelf aangezien ik soms wel hard rijd op een baan die in slechte staat is (Welkom in België) Zijn we nog tevreden van onze s60? Jazeker het blijft één van de beste wagens die ik in bezit heb gehad beter dan de duitse 3. Dus we zullen wel nog een eindje er mee rond rijden

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.