Volvo S60 D3 Momentum (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 170.200 km |
My first Volvo
- 10.040 km
Omdat de A4 aan het einde van het leasecontract was kreeg ik begin dit jaar toegang tot de bestelpagina van de leasemaatschappij en kon ik eindelijk mijn nieuwe wagen bestellen: de Alfa Giulietta JTDM 170 !...
…maar wacht even… dit is een Volvo S60 review..klopt..
Zonder ook maar een meter gereden te hebben in die wagen stond hij op eenzame hoogte op mijn shortlist en was de keuze bijna blind gemaakt, totdat ik ging proefrijden en er helaas achter kwam dat mijn lijf niet geschikt is voor de stoelen van de Giulietta, weg shortlist en weer een illusie armer , aangepast meubilair was geen optie want geen medische reden..
Wat rest was veel lezen op MyReview, eindeloos proefrijden en een nieuwe shortlist maken en dan ga je toch weer kijken naar wat half leasend Nederland al rijdt; Audi en BMW.
De huidige generatie A4 vindt ik persoonlijk alleen mooi in ProLine S trim met als gevolg een torenhoge leasebijdrage dankzij het standaard 18” rubber waardoor voor mij alleen de 88KW TDI versie overbleef binnen het budget.
Dan de 320ED van BMW, heerlijke rijdersauto, oerdegelijk in elkaar geschroefd maar van binnen net zo spannend als een bermpaal bij zonsopgang plus het feit dat het een uitloopmodel is gaf mij reden verder te kijken en eens langs te gaan bij de Volvo dealer.
Daar is de keuze al heel snel gevallen op de S60 D3 Momentum met het Business pack pro, heerlijke motor met geweldig 5-cylinder geluid, een fantastische audio installatie en –heel belangrijk- voortreffelijke stoelen, en nog belangrijker , ruim binnen het budget met ruimte voor de 17” Njord velgen. Bij de dealer dubbele uitlaten met skidplate uitonderhandeld, vindt hem net even wat beter smoelen met 2 pijpjes.:-)
5000KM
Inmiddels ben ik 5000 km verder met de D3 en heb geen spijt van de keuze, wat in positieve zin opvalt is de rust in de wagen, je rijdt ongemerkt snel te hard doordat je –zeker in het begin- “op gehoor rijdt”. Dat neemt niet weg dat er niets te beleven valt ,vanaf 2500 toeren komt die heerlijke roffel in en dat maakt het rijden vaak extra leuk.
Het koppel is al heel snel aanwezig en meer dan voldoende om snel uit de blokken te springen of korte tussensprintjes te maken maar het ontbreekt een beetje aan sensatie; de Audi diesel (125KW) had een heel explosief karakter, er gebeurde weinig tot 1700 toeren en dan kreeg je een enorme duw in de rug en met name dat laatste vond ik prettig omdat je wat meer kon ‘spelen’ met het vermogen –en dat was dan ook het enige positieve aan die motor-
Is de D3 saai dan? Zeker niet ! het is een heel ander karakter en dat viel mij met name in de eerste dagen op maar ben inmiddels “om” en de motor enorm gaan waarderen.
Onderdeel van het Business Pro pakket is het multimedia systeem met een bovengemiddeld goede audio installatie wat ook DVD’s of DivX content afspeelt op het 7” scherm vanaf een USB stick. Ook de koppeling met de iPod is doordacht en prima vanaf het stuur te bedienen.
Ik heb alleen een haat/liefde verhouding met het navigatie systeem, het is net een opgeschoten puber die vertikt te doen wat ik wil; het blijft herhalen dat er een andere route is ondanks herhaaldelijk aageven dat ik de huidige route wil houden, waarom elke 40 seconden melden dat er een alternatieve -24km langere- route is of volkomen besluiteloos alternatieve routes voorstelt.? Het doet mij weer terug verlangen naar de TomTom ..
Is voor deze leaserijder het verbruik belangrijk, neuh, maar hoe minder vaak aan de pomp hoe liever en dat valt op in positieve zin, met een beetje goede wil haal je 1100KM uit een tank waardoor indirect je toch weer met verbruik bezig bent, het gemiddelde ligt nu op 1 op 17 wat erg netjes is.
Tot slot, de marketing kreet “meest dynamische Volvo ooit” kan best kloppen, dit is mijn eerste Volvo en heb geen vergelijkingsmateriaal om het te staven maar ik geloof ze op hun woord. Wat ik wel kan staven is dat het rijgedrag niet te vergelijken is met het weggedrag van Audi of BMW, het is niet slecht, integendeel, maar veel minder strak en communicatief dan de Duitsers , dat merk je vooral met hobbels in bochten en snel genomen op- en afritten. Realistisch gezien merk je dat in 2% van de ritten, voor de overige 98% is het vooral genieten.
**update 10.040km**
Ik was niet van plan elke 5000 km een update te geven maar er zijn een paar dingen die opvallen en vindt het de moeite waard deze te melden,
al was het voor mijn eigen gemoedsrust
LOS !
De 5 pitter is lekker "los" gereden en dat maakt het rijden er alleen maar leuker op, het geluid vanaf 2500 toeren blijft een feest, de trekkracht lijkt wat makkelijker vrij te komen nu er wat meer km's op de teller staan, voor het gevoel een stuk soepeler en leuker om mee te rijden
wat dat betreft hebben ze het motorisch goed voor elkaar bij Volvo., zalig !
LOSJES !
Wat ook los is gekomen is een deel van de binnenbekleding lijkt het, doordat de auto vrij stil is valt elk piepje kraakje en knarsje erg op en daarvan zitten er iets te veel in naar mijn idee. De portierbekleding piept bij elk slecht wegdek, de middenconsole kraakt doordat je er met het been tegenaan leunt, doet mijns inziens afbreuk aan het algehele kwaliteitsgevoel.
LOSGELATEN !
Na vele pogingen en herhaaldelijk de gebruiksaanwijzing gelezen te hebben heb ik het navigatiesysteem volledig "losgelaten"...
Of het hele systeem is door iemand uit de binnendienst ontwikkeld die doorgaans met de fiets naar het werk komt Of ik kan met mijn Zuid-Deense verstand niet bij de Zweedse logica.
Dieptepunt was afgelopen dinsdag, een redelijk zware filedag, in de ochtendspits een route gepland van oost naar west Nederland (woon-werk), tijdens de rit welgeteld 21 (EENENTWINTIG !!!) keer de melding op het scherm dat de route is aangepast en het verzoek of ik dat wil accepteren of niet.
De meldingen varieeren van een 38km langere weg tot aan een route die 200 meter korter is (want via af- en oprit gepland -geen grap helaas-)
TMC is verre van waterdicht, daar kan het systeem niets aan doen, maar een gebrek aan intelligentie om goed om te gaan met informatie op de route is ronduit irritant.
Volvo doet er veel aan om de aandacht zo veel mogelijk bij de weg te houden door de meeste functies via een perfect werkend spraaksysteem te bedienen, om de 40 seconden vanuit je ooghoek een zwart venster in beeld die je aandacht vraagt om een alternatieve route slaat de plank volledig mis.!
Kortom, de TomTom is weer uit de kast gehaald en de rust is weder gekeerd..
..afgezien van de piepjes, kraakjes en knarsjes.
Gebruikerservaringen
- 29.000 km
De eerste reguliere beurt zit er aan te komen en vond het een aardige mijlpaal om een korte update te geven van de D3.
Als ik zo het begin van mijn review teruglees herinner ik mij weer wat de motivatie is geweest voor de Volvo en uren bij de verschillende dealers, en met de kennis van nu....ach...
Wat bevalt nog steeds:
-De motor, ook na vele maanden en vele kilometers, het geluid, de souplesse en kracht verveelt nooit, af en toe nog steeds een glimlach bij een vlotte tussenacceleratie en de bijbehorende fijne roffel.
-De stoelen, cliche, geef ik ruiterlijk toe maar toch, top meubilair waar een groot gedeelte van de autoindustrie nog van kan leren.
-Misschien uit onverwachte hoek; de handsfree kit, "de andere kant van de lijn" had vaak niet door dat ik onderweg was, kennelijk worden achtergrond geluiden goed weggefilterd en ben je daardoor prima te verstaan, top !
en daarmee houdt helaas de lofzang op.
Wat minder of niet niet bevalt:
-Algehele kwaliteitsgevoel, ik heb zelden een auto gehad die zo vol zit met rammels, kraakjes, piepjes, ik rij prive een Alfa 159 en die zit ondanks zijn leeftijd (en reputatie) veel steviger in elkaar geschroefd dan de S60. Het meest irritante is dat kraakjes weggaan en naar verloop van tijd weer terugkeren -door temperatuur/deuren open-dicht doen en andere factoren, dat maakt het lastig uitleggen aan de dealer....
-Navigatie, maar daar had ik het al over gehad en stat nog steeds met stip op 2 op de ergernis top 10
-Sensus software; er zal ongetwijfeld een gedachte hebben gezeten achter de manier waarop informatie wordt weergegeven op het scherm, het kan namelijk niet zo zijn dat door gebrek aan specs de schermwisselingen en de reacties op de knoppen zo tergend traag zijn.. het zoeken van een nummer op de iPod; neem je tijd.
-Automatische deurvergrendeling; prima optie maar waarom gaan bij contact uit en bestuurders portier open niet alle portieren open, even snel een jas pakken van de achterbank of de kids inladen, helaas.. eerst knop in de deur of AB duwen..de filesofie achter deze keuze is mij onduidelijk
-Verlichting intrumentarium; waarom directe verlichting en niet projectie verlichting zoals je zoveel ziet tegenwoordig, de lichtgrijze ring rondom de tellers staan mooi overdag maar 's avonds weerkaatst de LED verlichting meer dan de informatie waarvoor het bedoeld is, erg onrustig voor de ogen, terugdraaien van de intensiteit heeft nauwelijks effect.
-Ontvangst radio; ondanks Alternate Frequencies (AF) vertikt het ding op een sterkere zender om te schakelen, regelmatig genoodzaakt handmatig een sterkere variant op moeten zoeken.
Spijt na aankoop.? nee, dat niet, wel flink teleurgesteld.!
de alternatieven destijds waren de Audi A4 of de 320ED van BMW, af en toe als ze naast mij staan in de file staan overvalt mij het gevoel "had ik maar.." maar dan als ik thuis kom en na het uitstappen nog even terugkijk..... het blijft een mooie bak :-)
Alles went..
- 61.000 km
Dat klinkt negatiever dan het is maar er zit wel een kern van waarheid in; na verloop van tijd leer je leven met de "gebreken" en waardeer je de goede kanten -hoor ik iemand 'huwelijk' zeggen?-
De eerste 60.000 Km's zitten er op, deze week staat de volgende geplande onderhoudsbeurt op de agenda en ik had bij het maken van de afspraak niets bijzonders te melden en dat is zeker positief. Er is het afgelopen half jaar niets noemenswaardig gebeurd (op noodloop door een software foutje in het motormanagement na) en dat mag je dan ook wel verwachten..
Een eervolle vermelding heeft dan toch wel weer het navigatiesysteem gekregen; bij aanschaf van de wagen is een jaarlijkse update beloofd van het kaartmateriaal dat elk jaar rond Juni op de deurmat zou moeten ploffen. Wat de redenen zijn geweest bij de kaartenbouwer weet ik niet maar ergens halverwege februari kwam dan de beloofde eerste update..... Deadlines, I like the whooshing sound they make as they fly by....
Maar goed, ondanks het feit dat ik de navigatie nooit meer gebruik vond mijn onderbewuste 'ik' het ergens een goed idee de kaarten toch maar even te updaten, je weet immers maar nooit..
Bij het invoeren van de eerste DVD kwam er een melding op het scherm met daarin de voortgang van de installatie en meteen dacht ik weemoedig terug aan de tijd waarin Windows95 op 25 diskettes werd geleverd en de installatie een weekend duurde;(voor de jongere generatie: een diskette is een platte USB stick)
-> DVD 1 van 4, resterende tijd 5 uur en 19 minuten..
VIJF UUR om 4 DVD's in te lezen, nu snap ik de intens trage interface ! de processor in het systeem stamt nog uit dezelfde tijd als de diskette. En als je dan een week hebt met voornamelijk korte ritjes, kijk je dus een week lang tegen een zwart scherm met daarin de resterende tijd
Enfin, het huwelijk verloopt voorspoedig, ik negeer bepaalde tekortkomingen (navigatie,kraakjes) en waardeer de sterke punten meer en meer (motor,stoelen,zitpositie,carkit)
Geen huwelijk zonder goede vriendin; zelfs de privé Alfa159 is ingeruild voor een jonge S40 Ed.II :-) de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus.
Sensus update
- 103.000 km
Als betrouwbaarheid de gewoonste zaak wordt dan zijn updates minder interessant,minder goed voor de review maar goed voor de auto, die doet zijn werk meer dan voortreffelijk en heeft al die tijd zonder problemen zijn kilometers afgewerkt. De laatste grote beurt had ik behalve een versleten ruitenwisserblad niet veel te melden..
De verassing kwam uit onverwachte hoek dit keer, de Sensus software update, ik had al eens eerder om een update verzocht maar die bleek niet veel toe te voegen of te verbeteren maar met deze laatste versie kan ik 1 heel belangrijk minpunt uit het begin van mijn review wegstrepen.
De update heeft er voor gezorgd dat menu wisselingen razendsnel en direct zijn, niet langer meer wachten totdat submenu's verdwenen zijn of vertragingen anderszins; het zoeken van nummers in het telfoonboek of muziek op de USB stick zijn vele malen beter. Het hele systeem reageert op de bediening zoals het eigenlijk had moeten zijn is mijn gevoel... het zijn de kleine dingetjes vaak die het verschil maken. :-)
Afgezien van de update niets bijzonders te melden, hoewel..
als ex-Alfa rijder was ik welbekend met het fenomeen "2-maandelijks lampjes wisselen" een regelmatig terugkerende oefening die gepaard ging met een hoop gevloek en krassen op de handen vanwege de onmogelijke bereikbaarheid van de fittingen.
Nu, na 103.000km het eerste lampje stuk en vervangen met iets minder gevloek (waarom 5 torx schroeven en een IKEA sleuteltje .??)
Maar goed, het feit dat dit al opvalt en ik dit meen te moeten noemen om de review nog enigzins op te vullen zegt al genoeg.
Tot over 70.000km,
dan gaat ie er uit en moet ik op zoek naar een vervanger, lastige klus vrees ik .
Finale
- 170.200 km
De Finale, het moment om terug te kijken naar de ervaringen en vooruit te kijken naar een volgende stap..
Eerst maar eens een stukje terugkijken, de afgelopen periode zijn redelijk probleemloos verlopen met als enige smetje rond 120.000km en dat was een lek druklager van de koppeling..
Heel fijn als je na 2 weken terug op Schiphol aankomt en maar 1 ding wil: naar huis.
Normaalste zaak van de wereld tenzij dus dat druklager lek is.. nog nooit van gehoord maar kennelijk is het een belangrijk ding.
Wegrijden van P3 ging met horten en stoten , dacht eerst dat het aan mij lag, in die 2 weken VS alleen maar met automaat gereden dus mijn korte-termijn geheugen zat zeker nog in een andere tijdzone. na een paar keer schakelen rees het besef dat er iets mis was, het pedaal kwam steeds minder terug van het schutbord..
Toch maar even een parkeerplaats opgezocht en met het afremmen greep de koppeling niet meer aan met als gevolg dat de motor af sloeg.
Rustig blijven, starten en doorrijden, niets aan de hand, thuis wachten ze op je... maar jah, "trap koppeling in om motor te starten" een melding die ik dagelijks toch een paar keer voorbij zie komen begint nu wel heel erg tegen te werken, hoe trap je een koppeling in als je die niet hebt..? lang verhaal kort: ANWB - Auto Ambulance - kids die nog langer op de cadeau's moesten wachten , Welkom thuis.
Buiten deze fijn geplande panne geen noemenswaardige problemen gehad en kan ik de rekensom opmaken via de tankpas; 170.200 km gereden, daarvoor heb ik 10.411 liter diesel nodig gehad wat neerkomt op een verbruik van 1 op 16.3 hmmmm niet echt onder de indruk. Wel leuk voor de Airmiles, hiervan zijn we met het gezin toch al mooi 2 keer naar de Efteling geweest voor nop.
Afsluitend aan de bijna 4 jaar Volvo S60 een soort van conclusie; destijds was het een hele logische keuze om Audi en BMW te laten staan voor de S60, de motor, de stoelen, de rust in de auto waren doorslaggevend. Nadien nog met weemoed gekeken naar BMW omdat er toch wel een hoop niet klopte aan deze auto, de afwerking liet te wensen over, kraakje, rammeltjes, piepjes, loszittende interieurdelen horen simpelweg niet bij een merk dat zich o-zo graag in het Premium segment wil mengen.
De navigatie is een drama, ronduit beroerd, verouderde techniek en een totaal gebrek aan intelligentie.
Zou ik hem weer kiezen, ja en nee, als lease wagen niet, omdat ik de luxe heb elke 4 jaar iets nieuws te mogen rijden , wil ik ook iets nieuws proberen, en om 8 jaar tegen hetzelfde dashboard aan te kijken... nee
Privé zou ik hem zeker kopen, dan gelden andere criteria en kan ik mij geen verwende houding permitteren.
De tijd van het maken van een shortlist is dus weer aangebroken, net een proefrit in de V40 D4 gehad, idioot snel ding maar niet helemaal mijn smaak en de stoelen zijn korter dan in de S60.
de folder van de BMW 4-serie ligt inmiddels op tafel en dankzij een ruimer leasebudget gaat dit een hele serieuze kandidaat worden... eerst maar eens rijden.:-)
tot de volgende review
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.