Volvo S60 D3 Intro Edition (2011)

autoreview

Volvo S60 D3 Intro Edition (2011)

Signalement

UitvoeringS60 D3 Intro Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst229.200 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De soepele 5 cilinder

  • 139.000 km

Een tweedehands auto kopen, hoe betrouwbaar is dat?
Bij een Volvo-dealer met 12 maanden Volvo-Selekt garantie en complete onderhoudshistorie een poging waard.

Na bijna halve ton zelf gereden hier mijn ervaringen.
Gekocht 9/2014 met 91.000, nu 6/2016 met 139.000.

Motor
Wat een heerlijke soepele D3 met z'n 2 liter 5 cilinder turbodiesel! Altijd genoeg trekkracht. Nooit veel toeren nodig (kan wel). In de praktijk rijd ik tussen de 1.500 en 2.100 rpm. Bij acceleren even tot 3.200 rpm. Overigens in de 1e en 2e versnelling rustig aan i.v.m. korte versnellingsbakverhouding. Pas in 3e en 4e interessant om snel te acceleren.

Turboslang moest bij 138.000 worden vervangen. 's Morgens bij opdraaien van de snelweg geen vermogen meer. Melding met oranje lampje, rustig doorgereden met 100 km/h naar Volvo-dealer Serva in Nijkerk. Netjes die dag meteen geholpen. Helaas kostenpost, maar nu kunnen we er een tijdje tegen.

Techniek
Alles doet het, versnellingsbak, elec. ramen, stuurbekrachtiging, verlichting.
Al meer dan een jaar maakt de aircopomp herrie, vooral bij warm weer. Na starten en wegrijden piept als het ware de V-snaar. In september 2015 is nieuwe multi-snaar geplaatst, maar herrie blijft; de aircopomp is gewoon versleten. Deze laat ik voor de zomervakantie vervangen. Kostbaar...

Navigatie
Ondanks de negatieve geluiden ervaar ik de Volvo-navigatie als voldoende werkend en snel genoeg. Waarschijnlijk heeft de Volvo-dealer in 2014 een goede update gedaan. Wel heb ik 2x een vastloper gehad. 1x de hele entertainment (ik kon niets meer bedienen, zelfs miet het volume), moest door garage worden gerest. En 1x alleen de navigatie niet startend. Deze loste zichzelf op na een latere herstart.

Rijcomfort
In m'n vorige auto's reed ik (1.91) jarenlang met een aangemeten autostoel. Gezien de geroemde Volvo-stoelen heb ik dit eerst eens uitgeprobeerd. En idd je stapt bijna onvermoeid uit en hebt de juiste ondersteuning.
De S60-slogan als meeste dynamische Volvo klopt. Hij rijdt vol vertrouwen op snelweg en bochtige weggetjes. Niet zo sportief en strak als een BMW, maar ook niet zo zacht en deinend als een Volvo V70. Wel comfortabel en je kunt hem plaatsen waar jij dat wil.

De tweedelige neerklapbare achterbank is handig bij een sedan. Zo kun je toch lange spullen meenemen. Ook de originele Volvo afneembare trekhaak helpt bij grotere lading.

Wat ik heel comfortabel vind is de elektrische motor- en interieurverwarming van Volvo. Geen ramen meer krabben en behaaglijk instappen.

Verbruik
Het valt vooral op dat met snelwegkilometers de 1 op 16,5 haalbaar is.. Echter voor m'n werk rijd ik veel binnendoor enkele reis van 25 km. Daardoor in praktijk 1 op 15,5.
Zie verbruiksmonitor.

Betrouwbaarheid
Motorisch en electrisch doet alles het goed.
Infotainment: niet feilloos.USB heel soms liedjes vast. 1x onverklaarbaar wilde navi niet opstarten. En 1x rechterhelft knoppen stuur geen verlichting en niet werkend.
Turboslang , zie ik als normale slijtage na 138.000 km.
Aircopomp, deze is te vroeg versleten. Hij deed het nog wel, maar maakte te veel herrie.

Volvo dealers.
Vwb de Service heb ik met 3 Volvo dealers ervaring.
Het eerste jaar bij Volvo Ton van Kuyk Beverwijk, waar ik de S60 heb gekocht met 12 maanden garantie. Dit is niet om de hoek, maar fijne verkoper, hier kon ik goed zaken doen.
In de werkplaats ze nemen m'n opmerkingen serieus door monteur te laten meerijden bij bepaalde geluiden, zoals het gieren van de aircopomp. Hier is onder garantie een nieuwe spanset en aircoonderhoud gedaan.
Auto wordt altijd netjes gewassen, nadat ze dit eerst gevraagd hebben of je dat wil.

Bij Volvo Serva Nijkerk vond ik de service top. Daar kwam ik zonder afspraak 's morgens vroeg nadat de auto op weg naar m'n werk in noodloop ging. Ze gingen met m'n Volvo aan de slag, brachten me naar m'n werk, hielden me op de hoogte van hun bevindingen en repareerden het defecte onderdeel (Turboslang).

Bij Volvo Henk Scholten Ede denkt men bij de werkplaats receptie mee. Ze gaan niet onnodig dingen vervangen of een beurt naar voren halen als alleen een bepaald onderdeel moet worden vervangen.
Volvo badge in de gril is gratis vernieuwd.

Infotainment

  • 159.000 km

Infotainment:
De navi heeft na starten van de auto soms meer tijd nodig om op te opstarten.
Bij 154.000 startte het infotainment niet meer op en was de verlichting van de knoppen aan de rechterkant van het stuur uitgevallen.Na vervangen van de zekering deed alles het weer.

Distributie

  • 183.000 km

Afgelopen jaar heeft de Volvo dik 4 maanden stilgestaan. I.v.m. met m'n werk heb ik 'm in m'n garage weggezet met de banden op 3,0 bar en de accu aan de accu-druppelaar. Na terugkomst startten de 5 cilinders in één keer.

Eind september 2017 gaf de dealer bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt (170.000 km) netjes aan dat de vervanging van de distributieriem bij 180.000 er aan komt.
Op 15 kilometer na heb ik op 2 januari de sleutels afgegeven. Kosten voor distribitie- en waterpompset: €695.
Zo, nu kunnen we er weer 180.000 km tegen aan .
De vijf cilinders roffelen rustig verder.

Afgelopen week de eerste keer dat een dimlicht defect was. Vanwege m'n werk bij een onbekende Volvo-dealer binnengestapt. De vervanging van één dimlicht is gratis! Woah, dat is pas service!!
Wel heb ik beide lampen laten vervangen, want zul je net zien dat de andere lamp een week later stuk gaat. Voor die tweede lamp kreeg ik wel een rekening.

Twee ton Volvo

  • 200.000 km

De twee ton aan kilometers staan er op!

Vanwege m'n werk heeft de Volvo in 2018 een aantal maanden in m'n garage stilgestaan aan de accu-druppelaar en met de banden op 3,0 bar. Na terugkomst startten de 5 cilinders in één keer. De eerste 1.000 km zijn weer soepel verlopen.
De bediening van de knoppen, versnellingsbak, de portieren en achterklep, alles voelt solide aan en gaat soepel. Ook de stoelen geven de juiste ondersteuning.
De Volvo voelt helemaal niet aan als een auto met twee honderd duizend kilometer ervaring. Een goede keuze destijds!

Nieuwe koppelingset

  • 212.000 km

Na de 2 ton merkte ik dat bij accelereren op de snelweg in de vijfde of zesde versnelling een klein beetje slip rond de 2.000 toeren. De toeren schoten een beetje omhoog naar 2.400 zonder extra snelheid. Toch maar contact opgenomen met de Volvo-garage. Omdat het pas een beetje slip was en niet constant kon ik er mee doorrijden, totdat de afspraak ingepland kon worden. Tijdens de reparatie bleek het vliegwiel goed, maar het advies was om de drukgroep (bedieningscilinder) te vervangen.
Tja, dat zijn natuurlijk forse kosten (1.500), maar ja dan kun je wel weer 2 ton of meer door....
Het is de investering waard voor een Volvo vijfcilinder. En ik rijd nu toch weer 35000 per jaar.

Afscheid - naar volgende Volvo

  • 229.200 km

Na vijf jaar een fijne en betrouwbare reisgenoot aan de S60 te hebben gehad, deze ingeruild voor, weer een Volvo: een vijf jaar jongere V60 CrossCountry uit 2016.

Tja, waarom? De S60 D3 deed het altijd, goede stoelen, comfortabele kilometervreter, heerlijke 5 cilinder met lekkere trekkracht. Met gewoon betaalbaar onderhoud zou ik zeker nog eens 5 jaar kunnen doorrijden,
Wat alleen ontbrak is die vijfde deur voor de nieuwe hond...

Kortom tevreden over Volvo.
Op naar een nieuw avontuur, wat hoger op de poten (CrossCountry).

Review volgt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.