Volvo S60 D2 Kinetic (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 D2 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 151.801 km |
KM-stand laatst | 188.186 km |
Aanschaf en eerste kilometers
- 151.900 km
In deze review start ik met het toelichten van de keuze, daarna de auto en vervolgens de eerste kilometers. Net zoals de overige reviews zal ik deze regelmatig updaten.
De keuze:
Voor de V50 kwamen er een dure onderhoudsbeurt en nieuwe banden aan. Al met al zou dit al snel op gaan lopen tot een kostenpost van maximaal € 2.500,--. Surfend op de site van mijn dealer zag ik deze S60 tegen een erg gunstige prijs staan. De dure beurt en nieuwe banden waren bij deze auto al gedaan. Wanneer ik dat van het bij te betalen bedrag afhaal, ook realiserend dat de S60 drie jaar jonger is en bijvoorbeeld qua nieuwwaarde goedkoper dan de V50, waren dit de redenen om de overstap te maken.
De auto:
Het is de D2 Kinetic met business line en als extra een trekhaak. Door de business line zijn zaken als Bluetooth carkit, een navigatiesysteem en licht metalen velgen aanwezig. Extra opties zitten er niet op.
Een aantal opties die er wel op zitten en die ik toch wel miste bij mijn V50 zijn: een startknop, een 6bak en een handrem via een knop. Deze zaten o.a. ook in mijn Laguna en zeker de handrem is als het wat steiler naar boven gaat erg makkelijk, alleen rustig gas geven en je kunt verder.
De keuze voor wit, de lijnen van de auto komen er heel mooi in uit. Dat was iets wat mij op de foto's maar zeker in de praktijk erg opviel. Normaal kies ik voor een zwarte auto.
Op een aantal punten (bijvoorbeeld deuren van ander auto's) zie je dat het een gebruikte auto is, maar verder doet het niet onder voor een nieuwe.
De eerste kilometers:
De slogan meest sportieve Volvo ooit, nee dat niet. De D2 pakt wel erg goed en snel op. Hoewel de auto zwaarder is merk je dat D2 toch een vooruitgang is ten opzichte van de 1.6 Drive. De D2 maakt (had de autoweeksite van de voren bekeken) 2300 toeren bij 120 kilometer per uur. Dit maakt de auto heerlijk stil. De diesel brom was bij de V50 niet hinderlijk, maar is bij de S60 nauwelijks aanwezig.
De rust en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Top! Het is een model dat in 2010 op de markt kwam, waardoor je het niet moet vergelijken met een model uit 2016 (een S90 bijvoorbeeld) maar geeft echt een luxe gevoel. Je zit door de wat diepere zitpositie echt goed geborgen in de auto. Dat laatste maakt wel dat parkeersensoren achter absoluut een must zijn. Het zicht naar achteren is beperkt maar dat was in de Laguna met een soortgelijk lijnenspel, niet anders.
Stoelen: tja het zijn Volvo stoelen. Een Volvo koop je onder andere om z'n veiligheid, maar zeker ook om de stoelen.
Navigatie: een absoluut mooier systeem dan in de V50. Werkt op eenzelfde manier om het adres te zoek, is snel en duidelijk. Natuurlijk zijn er andere en/of betere systemen te krijgen, maar ik ben dik tevreden. Heb nog niet geprobeerd hoe het systeem via de spraakfunctie werkt.
Ruimte: voor mij met mijn 1,75mtr ruimte genoeg. Ook achter mij voldoende ruimte. Wat betreft hoofdruimte achterin: dat kan inderdaad als je 10 centimeter langer bent dan ik een probleem zijn. De meeste tijd zit ik echter alleen in de auto, dus zeker geen reden om de auto niet te kopen.
Zaken als betrouwbaarheid en gebruikskosten. Het verbruik zal niet snel liggen op het vanuit de fabriek opgegeven gebruik. Toch verwacht ik een net verbruik te kunnen halen. Betrouwbaarheid: het is mijn 7e Volvo, een neutraal oordeel durf ik daarmee zondermeer aan. Ook deze auto zal zich op dat punt moeten bewijzen.
Een ruim jaar verder
- 178.000 km
Inmiddels heeft de auto bij 168.000 een onderhoudsbeurt gehad. De uitkomst een redelijke saaie. Normaal onderhoud en er mogen weer 20.000 kilometer bij.
Op dit moment zitten de winterbanden (16" Vredesteins op lichtmetaal) er weer onder. Zeker deze week waren deze nuttig. Het gaat daarbij er niet om dat je harder dan anderen kan rijden, je hebt meer grip.
Comfort: auto is heerlijk om in te rijden. Goede stoelen en stilte maken het een erg plezierige auto voor langere afstanden. Je stapt altijd fit uit, ook als je meer dan 2 uur aaneengesloten in de auto zit (files).
Cruise control: het voordeel dat deze ook een snelheidsbegrenzer kent merk je als je bij werkzaamheden een snelheid aan moet wilt houden en niet doorlopend de cruise control aan of uit wilt zetten.
Stereo: het is de basisradio. Je moet hem iets harder zetten om een goed geluid te hebben, maar dan prima. Ook de voice control functie werkt prima en makkelijk. Navigatie, ik moet deze nog laten updaten is ondanks kaarten uit 2012 nog prima. Hier geldt ook zelf na blijven denken. File info werkt erg plezierig, maar ook hier geldt dat het verstandig is om zelf te blijven denken.
Verbruik: de 1ste eigenaar had gemiddeld 6,5 liter per honderd staan. Ik heb het verbruik terug naar gemiddeld 5,2 liter per honderd staan. Het enige waar ik in afwijk, ik rijd geen 130 maar maximaal 120. De auto is stiller en ik heb geen haast.
Al met al kijk ik er al weer naar uit om in de auto te stappen.
Valt er dan niets tegen: tja met het weer van deze week is wit niet altijd de beste kleur ;-).
Een korte aanvulling
- 183.500 km
Op 5 april gaan de winterbanden er weer af. Verbruik van de auto zit inmiddels op gemiddeld 1:20. Rustig warm rijden, anticiperen en cruise control helpen zeker om dat in de filerijke randstad te halen. Mogelijk zelfs nog beter.
Wat betreft comfort. Het is een Volvo. Door files doe je over een stukje van 38 minuten (navigatie) toch regelmatig 2 uur en stap je nog steeds uitgerust uit. Rustig de radio aan, ook de standaard installatie uit de Kinetic voldoet best.
Niets te zeuren, jawel de navigatie. Wil me regelmatig over de A28 terug laten gaan terwijl de A27 korter en met veel minder file is. Ach soms moet je dan wat eigenwijs zijn. Verder niets. Ik blijf genieten. Een goede keus en ervaring. Nog nooit een auto met zoveel ervaring gehad die rijdt als nieuw. Hoor wel eens, ook van mensen op deze site die nog nooit een Volvo hebben gehad, dat moderne Volvo's geen Volvo's meer zijn en minder betrouwbaar. Ik kan daarover met mijn inmiddels 7e Volvo maar 1 ding zeggen: "wat mij betreft hebben jullie ongelijk".
Onderhoudsbeurt
- 188.186 km
Vandaag heeft de S60 een onderhoudsbeurt gehad. Er zaten wat bijzonderheden bij: nieuwe accu, ruitenwissers en distributieriem (de oude had wat droogtescheurtjes) waardoor de rekening wat hoger uitviel dan verwacht. Maar je weet dat een auto kopen vaak niet zo moeilijk is, het rijden doet (kijk ook naar de huidige brandstofprijzen) vaak wat meer pijn.
Het verbruik, met de normale banden met 17" merk je dat dit iets hoger ligt dan bij de 16" winterbanden. De airco moet er nu wat meer aan trekken. Waar je in de winter toch makkelijk 5 liter per honderd rijdt, is dat nu terug naar 5,2 liter. Dat laatste mogelijk ook door de vele files van de laatste tijd. Kijk ik naar de site en het gemiddelde verbruik van iets meer dan 1 op 16 van anderen, dan vraag ik mij wel af wat zij anders doen. Ik rijd de maximum snelheid die is toegestaan (behalve de snelweg 130 is nog steeds 120 bij mij) en kom toch niet in de buurt. Misschien omdat ik de moeite neem de auto rustig warm te rijden?
Kwaliteit van de auto. De eerste eigenaar had waarschijnlijk kleine kinderen waardoor wat sporen zichtbaar zijn in 1 van de achterportieren, maar verder geen kraakjes etc. Hij ziet er nog uit als nieuw. In tegenstelling tot het stuurwiel op de foto's is er bij aflevering in stuurwiel met aluminium inleg geplaatst. Dat oogt veel beter en hoort ook bij deze auto. Verder alle gemakken. De voice respond werkt prima, zowel voor navigatie als voor de telefoon. Hier spreekt een tevreden eigenaar.
Inruilen: zag vandaag heel veel mooie nieuwe Volvo's, maar waar het normaal na bijna 2 jaar wel begon te kriebelen blijf ik hier bij mijn oorspronkelijke plan de auto minstens 5 jaar te rijden.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.