Volvo S60 2.4 D5 (2003)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | S60 2.4 D5 |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2003 |
| Jaar van aanschaf | 2006 |
| KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
| KM-stand laatst | 430.000 km |
- 280.000 km
Ik rij nu bijna 3 jaar in de volvo en heb er inmiddels 150k km mee gereden. De auto rijdt nog steeds prima en begint pas zeer beperkt rammeltjes en dergelijke te krijgen. Ik heb de auto aangeschaft met in de wetenschap dat ik 98% van de kilometers op de snelweg maak. Daar is de auto helemaal in zijn element. Zeer koersvast en met de D5 (gechipt to ca 180pk) voldoende vermogen. Ik heb de helft van de kilometers in Duitsland gemaakt en tot aan de topsnelheid van 220 op de teller rijdt de auto erg relaxed; stil, comfortabel en stabiel. Bovendien zitten de stoelen prima.
De laatste tijd rij ik iets minder en maak meer km's in de stad. Dan komen de nadelen naar boven; grote draaicirkel, weinig overzichtelijk en een indirecte besturing. Kortom, prima reisauto voor trans-continentale ritten maar geen stadsauto.
Tot nu toe heb ik niet al teveel problemen gehad. De auto krijgt op tijd zijn beurten en dan worden de meeste slijtage punten wel opgemerkt en verholpen, onderdelen zijn overigens niet goedkoop. Wel heb ik eenmaal de wegenwacht erbij moeten vragen. De auto produceerde wel erg veel zwarte rook en liep op een noodprogramma. De slang naar de turbo bleek losgeraakt.
Samengevat:
+ Goede stoelen
+ Stabiele wegligging
+ Sterke diesel
- Beperkte kofferruimte
- Weinig ruimte achterin
- Grote draaicirkel
Update 24 augustus 2011
- 375.000 km
Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en rijd ik nog steeds rond in de Volvo.
Ivm de kmstand is de auto inmiddels volledig afgeschreven en rijd ik de auto helemaal af. Ik moet daarbij zeggen dat ik de auto tov nieuwe concurrenten als de BMW 3 en Audi A4 het eigenlijk nog prima vind doen. Natuurlijk is er minder zacht plastic gebruikt en heeft de auto geen lane departure system, parkassistent etc maar dat interesseert me dan ook niet. Qua rijden kan ie nog steeds goed meekomen en in ieder geval geen irritante electrische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Een paar weken geleden zag ik een melding dat de oliedruk te laag was, gevolg van te weinig olie in het blok wat weer kwam omdat de auto 'geen' olie verbruikte en ik het dus niet regelmatig checkte. In 20.000 km verbruikt ie inmiddels dus iets meer dan een liter en ik hou het in de gaten. Verder geen problemen. Het aantal piepjes en kraakjes neemt wel toe, logisch ook na een vakantie in Roemenie met 1000 km slechte/ onverharde wegen die ik veelal een stuk sneller nam dan de Dacia's.
Ik ben benieuwd hoe lang de auto nog zodanig goed blijft dat ik hem als dagelijkse auto wil gebruiken.
Update
- 405.000 km
Een maand geleden ben ik de 4 ton gepasseerd. Reden voor een korte update.
De laatste tijd hoorde ik al vaak een geluid van metaal op metaal rond de achteras en tevens werd de auto wat deinerig. Bij de APK/ beurt zijn de stabilisatorstangen en de schokdempers achter dan ook vervangen. De rubbers waren versleten en de schokdempers hadden nog een werking van ca 40%. Gevoelsmatig is de bodyroll nu een stukje minder en de auto voelt iig strakker aan.
Ik hoor af en toe een krakend geluid vanuit (volgens mij) het stuurhuis, met name bij scherp insturen cq. accelereren in een bocht op lage snelheid. Zolang het niet erger wordt laat ik het maar zo. De besturing is toch al een van de zwakke punten van de auto.
Verder doet de auto het nog prima en ik ga voorlopig door tot de 5 ton.
Weer een jaar erbij
- 430.000 km
Ivm opdrachten in de randstad rij ik steeds minder km's. Ik ga zelfs met het OV...daarom slechts 25.000 km in het afgelopen jaar wat volgens mij een laagte record is.
In november heeft de auto een beurt/ APK gehad en er diende redelijk wat vervangen te worden:
- fusee kogel
- spoorkogels
- remblokken en schijven achter
- mistlamp voor was gescheurd en is vervangen (blijkbaar is de optie om het te disablen en een stukje ductape erover te plakken niet meer toegestaan). Behalve deze reparaties 0 problemen en ik rijd nog steeds rond met eerste koppeling, accu etc. De km stand en leeftijd begint zichtbaar te worden aan de bestuurdersstoel, die zakt wat door.
Na bovenstaande ingrepen is de besturing wel weer een stuk scherper geworden. Die was in de afgelopen paar jaar steeds vager geworden en de rechtuitstabiliteit was ook niet meer top. Helaas zijn de verbeteringen, sinds ik vorige week de winterbanden eronder heb gelegd, weer voor een deel teniet gedaan.
Verder bevalt de auto nog steeds wel. Door gezinsuitbreiding heb ik wel meer last van de kleine en slecht toegankelijke kofferruimte maar met 1 kind is het nog te doen. De wintersport gaat misschien wel een uitdaging worden.
Op naar nog een jaar en de 500k.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




