Volvo S40 2.0D Elan (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 2.0D Elan |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 201.500 km |
KM-stand laatst | 269.142 km |
Het Volvo virus
- 269.142 km
De eerste kennismaking
7 jaar geleden zag ik hem voor het eerst. Een mooie zilveren S40 met D5 motor, high performance audio, en 17 inch lichtmetaal. Mijn toemalige baan als autopoetser beloonde mij met het feit dat ik de onthulling mocht meemaken van de eerst S40 fase 2 bij de dealer. Prachtig vond ik dat. Ik was wilt enthousiast van het design, en vooral het nieuwe interieur met de zwevende midden console, vond ik schitterend. Ik zou deze auto nog vaak poetsen, en elke keer weer dacht ik: ooit... ooit zal ik hem bezitten.
Eindelijk betaalbaar
2 jaar geleden was het zover. Het geld was bij elkaar, en dankzij de o zo vervelende afschrijving was de auto prijstechnisch ook richting mij gekomen. Helaas geen D5 motor maar een 2.0D. Ondanks de franse slag (PSA/Ford), een prima blok ben ik achter gekomen. Dik 2 ton op de klok was even een drempel die genomen moest worden, maar de betaalbaarheid trok me snel over de streep. En nu maar hopen dat deze auto na 2 ton ervaring me niet te snel in te steek zou laten.
Betrouwbaarheid
Bijna 70.000 km verder kunnen we wel stellen dat deze gok goed heeft uitgepakt. Op een weigerende radiateurfan en een nieuw setje gloeiboegies na, heeft deze auto me alleen het reguliere onderhoud gekost. Een prima prestatie, en goed voor het vertrouwen.
Op de momenten dat ik even bij onze duitse buren ben geweest, was de verleiding altijd groot om even te kijken of hij zijn top nog wel had. En elke keer kwam dan weer keurig die 215km/h op de teller te staan. In mijn ogen dus een zeer betrouwbare auto. Erg jammer van de wegenwacht contributie die ik voor de zekerheid maar had afgesloten.
Prestaties
De prestaties zijn goed te noemen. Geen extreem snelle auto, maar de 136 pk's zijn ruim voldoende. Liever spreek ik nog over het koppel van 320 nm, dat je zo'n lekkere duw in de rug geeft vanaf 1800 tpm. Nadeel is dat dit wordt bewerktstelligt door een vrij grote turbo die ruim de tijd neemt om op toeren te komen. Hierdoor reageert hij wat minder vlot op het gas. Plots gasgeven resulteert in een paar momenten aarzelen, waarna hij er dan stevig vandoor gaat.
De 6 verzetten van de versnellingsbak leggen goed exact in, en op de ietwat korte 2 en 3 na, schakelt hij naar mijn smaak keurig.
Het weggedrag kon wel speciaal op mij afgestemd zijn. Hij is eerder wat sportief dan comfortabel, maar dan wel zo dat lange afstanden geen enkel probleem zijn. Daarbij volgt hij blindelings de weg, en rijd je hem compleet op het gevoel zonder er bij na te denken. Ik heb geprobeerd op droog wegdek het DSTC uit te dagen in de bochten, maar helaas is mijn lef eerder op dan de grip van de auto.
Qua prestaties heb ik, op het turbogat na, verder niets te wensen.
Comfort
Hierbij zijn we dan toch aangekomen bij wat kritische noten, bij deze toch bovengemiddeld positieve review. Maar laat ik eerst beginnen bij de pluspunten. De stoelen zitten ontzettend goed, het stuur is goed verstelbaar en de ergonomie is dik in orde. Alles keurig binnen handbereik. De knoppen op het stuur van de cruisecontrol, radiobediening en telefoon zijn ideaal. Alles voelt degelijk en stevig aan, en zelden hoor ik ergens een kraakje. Het interieur is niet ruim te noemen, maar voor wat ik er mee doe voldoet het prima.
Afbreuk van dit alles is dat er toch af en toe wat lawaai het interieur binnen dringt. Zo is er de rauwe loop van de motor die af en toe klinkt alsof er iemand een bak met knikkers door de olievulopening naar binnen heeft gewerkt. Vanuit lage toeren gasgeven wil ook een stevige brom geven. Eenmaal op snelheid heb je er geen last meer van. Dan is er de wind, die bijna letterlijk om de hoek komt kijken, die werveld er flink op los bij de raamstijlen. Ook geeft de auto, zelfs na tig keer uitbalanceren, nog altijd een wat zenuwachtig trillerige gevoel bij bepaalde snelheden. Dit is jammer, want het doet toch een klein beetje afbreuk aan verder zo'n goede auto.
Kosten
De kosten zijn me niet meegevallen, maar ook niet tegen. Het is eigenlijk precies wat je verwacht. De onderdelen zijn redelijk aan de prijs, en de werkplaatsuren lopen ook redelijk gauw op. Daartegenover staat een goede staat van dienst en naast het onderhoud eigenlijk geen extra kosten.
Verder valt op dat het verbruik prima binnen de perken blijft. Zomers geeft de boordcomputer 5.2/100 aan, en in de koude maanden in dat 5.8/100 gemiddeld. Nu is deze wel flink optimistisch, en mag je er eigenlijk altijd wel een halve liter bij op tellen. Maar dan nog, een prima waarde bij een sportieve rijstijl met vrij veel snelweg kilometers.
Conclusie
Na in ontzettend veel auto's gereden te hebben in mijn tijd als autopoetser, en na zelf 3 auto's gehad te hebben, kan ik concluderen dat dit naar mijn mening één van de betere auto's is.
Ik was altijd al enthousiast van Volvo, maar nu heb ik het virus toch echt te pakken. Die zweden weten hoe ze het moeten aanpakken, en dan te bedenken dat deze in Belgie gebouwd is!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.