Volvo S40 1.6D Edition II (2006)

autoreview

Volvo S40 1.6D Edition II (2006)

Signalement

UitvoeringS40 1.6D Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sinds een maand in het bezit van deze auto. Gekocht als een Edition I uitvoering, maar na bestudering van de folder blijkt het een Edition II te zijn en dan zitten er dus zomaar een paar extra leuke dingen op, zoals inklapbare spiegels, een alarm, parkeersensoren. De auto is sowieso rijk uitgerust: een fantastische geluidsinstallatie met 12 luidsprekers en een subwoofer, een kantel/schuifdak, verwarmbare stoelen, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, 17-inch lichtmetalen velgen en een trekhaak. En dan vergeet ik nog de fijne stoelen. Het voelt alsof je lekker zittende schoenen aantrekt.
Het ontwerp van de auto heeft me altijd aangesproken. Ik vind hem mooier dan de V50. Vooral de achterkant van de SW vind ik niet geslaagd. Het mooie aan de sedanversie is dat het een mooie kruising is tussen een hatchback en een traditionele sedan. De bagageruimte is ook een mix van die twee: door de neerklapbare achterstoelen heb je toch veel meer laadmogelijkheden dan bij een gewone sedan kofferbak. Dankzij het schuifdak heb je ook nog eens extra mogelijkheden bij het vervoer van lange dingen.
Het grootste nadeel van de auto vind ik de kleine voorruit: bij stoplichten heb je een beperkt zicht, door de grote binnenspiegel en bevestiging van een navigatiesysteem heb een klein blikveld gekregen. Tel daarbij ook nog eens de grote A en B-stijlen op en dan weet je dat je heel goed moet oppassen.
Voor de rest: de auto ligt als een blok op de weg, de auto is stil ondanks de dieselmotor en je waant je er al gauw heel veilig in door de hoog opgetrokken deuren en veiligheidsvoorzieningen die Volvo op deze auto heeft toegepast.
Sommige reviewers hebben gezegd dat de motor qua vermogen niet overhoudt; ik ervaar dat niet zo. Het is lekker relaxed rijden met dit blok. Voordeel is dan ook weer dat je zuinig rijdt. Nu na 2.000 km is mijn gemiddeld verbruik 1 op 18.5 km. Met mijn vorige auto, met dezelfde motor en hetzelfde (kenteken)gewicht reed ik 1 op 18.
Tot nu toe dus een feest om in deze auto te rijden, zeker met zo'n fijn geluid op de achtergrond of, als je dat wilt, op de voorgrond want met 300 watt aan muzikaal vermogen kun je best een keel opzetten.
De auto heeft bij de eerste eigenaar in ruim 3 jaar slechts 56.000 km gereden. Is dus net ingereden. De komende tijd zullen we er een groot aantal bijrijden. Binnenkort een langere rit naar Berlijn in de planning, kijken hoe de S 40 dat doet.
De vering is best wel stug, maar dat komt de wegligging natuurlijk weer ten goede. Ik houd jullie op de hoogte van de verdere ervaringen met deze auto.

update

  • 68.000 km

Zoals beloofd, een update. In totaal nu 12.000 km gereden met de auto. Nog steeds positief, geen problemen met de Volvo gehad. Ik heb bij de dealer een trekhaak laten plaatsen, kostte 500 euro. Met een aanhanger (dubbelasser, 450 kg. en zo'n 350 kg. als lading) verbruikt de auto aanzienlijk meer brandstof, rij dan zo'n 1 op 12. De directe besturing is erg prettig, minder prettig zijn de twee toch wel fors uitgevallen A-stijlen, waar toch wel regelmatig een auto onverwacht achter kan komen opduiken. Bovendien is de voorruit relatief erg klein, met een navigatiesysteem in het zicht en de forse achterruitkijkspiegel wordt een groot deel van het uitzicht belemmerd. Ook bij het stoplicht moet je ver naar voren buigen om te zien of er een andere kleur in beeld verschijnt.
Na de winterse kou, toen ik 1 op 16/17 noteerde, rijd ik nu ruim 1 op 18, zonder echt vooraan in de file te rijden. Je kunt dus zuinig rijden met deze auto en de Volvo heeft m.i. terecht een B-label meegekregen. We rijden lekker door met deze auto, kan nog vele duizenden kilometers rijden met deze prettige automobiel.

update

  • 96.000 km

Inmiddels alweer de nodige km's toegevoegd op de teller. Nog steeds tevreden met deze auto. Verbruik ligt tussen 1 op 16.3 en 1 op 20.1, met een gemiddelde van 1/17.5. Bij 80.000 de reguliere grote beurt laten uitvoeren bij een Volvo-dealer: 2 nwe ruitenwisserbladen en remblokken achter vervangen, kostte in totaal 650 euro, waarvan alleen de olie (Shell Helix) al 90 euro kostte. Voor de rest geen storingen gehad.
Afgelopen winter een set winterbanden (Goodyear Ultragrip, 195/65/15) op LM-velgen aangeschaft (695 euro). Rijdt wel anders (lees: veiliger) dan de gewone Continental zomerbanden (205/50/17), al moet je natuurlijk wel je rijgedrag aanpassen en niet overmoedig worden.
En 's winters is ook de stoelverwarming prettig.
Onder alle omstandigheden is het schuif/kanteldak plezierig, niet alleen vanwege het ruimtelijk gevoel, maar ook vanwege de extra ventilatiemogelijkheden. De geluidsinstallatie van Dynaudio maakt het plaatje voor deze auto compleet, je ervaart de muziek letterlijk en figuurlijk aan den lijve.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.