Volvo S40 1.8 Europa (2003)

autoreview

Volvo S40

Signalement

UitvoeringS40 1.8 Europa
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf292.000 km
KM-stand laatst305.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 305.000 km

Beste lezer,

Hierbij ga ik mijn verhaal over mijn Volvo S40 vertellen.

Ik kocht de Volvo S40 op 15 Juni 2021, mijn allereerste auto overigens. Voordat ik hem kocht wist ik dat de VVT niet werkte vanwege het tandwiel (kan geen kwaad) en de distributieset en waterpomp vervangen moest worden, maar omdat ik de auto kocht voor maar 1500 euro vond ik het niet waard om de VVT te vervangen, wel om de auto rijdend en vrolijk te houden de distributieset en waterpomp.
Nadat die vervangen zijn heb ik verder nooit langs de weg stilgestaan of problemen gehad. Het was altijd starten en rijden, en daar wil ik dus nu op komen.

Het rijden:
De Volvo rijd heerlijk en rustig over de weg, vooral op snelweg is de auto helemaal thuis, bij 100-110 KM/U verbruikt hij 1 op 13,5 (7,4L per 100km). Ook in stad doet de auto het netjes, trekt goed op, verbruikt 1 op 11,5 (8,7L per 100km) en het zicht is goed. Wel is achteruitrijden voor een beginnende bestuurder wennen vergeleken met een Hatchback (Ford Fiesta 2011). Overigens rijd de auto in de avond na 7 met 130-135 KM/U ook rustig en relaxed over onevenheden, dan is het verbruik wel iets hoger namelijk 1 op 12,5 (8L per 100km). De auto heeft wel redelijk lange versnellingen dus verwacht geen raceauto, maar desondanks heeft de Volvo veel koppel op lage toerental dus zo erg is het niet. Het stuurwerk is meer rustig afgesteld en niet zo sportief als een Ford Fiesta 2011, maar je kan de Volvo gerust in een bocht gooien en beetje lol hebben. Drempels/onevenheden neemt de Volvo beter dan bijvoorbeeld een BMW 318 of Audi A4 uit 2003. Kortom, een goede snelwegauto.

Interieur kwaliteit/comfort:
De Volvo heeft een half leder bekleding met stoelverwarming en zoals vele weten zijn de stoelen van Volvo erg goed en deze zijn geen uitzondering. Lange Ritten naar Oostenrijk is geen probleem en gaat erg fijn. De stoelverwarming heeft overigens maar ongeveer 3-5 minuten nodig om lekker goed warm te zijn en er zijn 2 standen (beetje warm en erg warm). De tellers en middenconsole ogen fijn en simpel en werkt zoals je verwacht. Ik heb gelukkig ook Climate Control + Airco en die werkt ook goed en word goed warm en goed koud. De radio is een Pioneer Bluetooth radiootje en geeft goed geluid over de 6 speakers en de Bass is ook verrassend sterk. Ook had de vorige eigenaar een microfoontje geïnstalleerd dus handsfree bellen gaat zonder problemen en fijn, ook kan je lekker luisteren naar je Spotify lijstje via Bluetooth. Verder is alles goed afgewerkt, wel als het koud of buiten vochtig is dan kraakt het middenconsole een klein beetje (muziek eroverheen en klaar). Achterin is de ruimte voldoende zelfs als ik achter mijzelf zit (Ik ben 190 cm lang) en heb je een fijne midden-armsteun.

Ruimte:
Ruimte is er meer dan genoeg, voorin zit je heerlijk en ruim en je krijgt als bestuurder bijna het gevoel alsof je in een vliegtuig zit (alle knoppen zijn beetje gekanteld richting de bestuurder). Passagiers hebben het ook goed en achter hebben ze ook meer dan genoeg ruimte. In de achterbak kan je erg veel kwijt vooral als de banken plat zijn en je hebt handige opbergvakjes aan de zijkanten van de achterbak om bijvoorbeeld een doosje reserve-lampjes in te stoppen.

Conclusie:
Het is een grote en fijne eerste auto voor als je lange afstanden gaat maken en toch nog Luxe wilt met goede betrouwbaarheid. Ook is het verbruik verrassend zuinig en rijd de auto fijn op lange afstanden.

Als je iets wilt weten zie ik graag de reacties!

- Luc

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.