Volvo S40 1.8 (2000)

autoreview

Volvo S40 1.8 (2000)

Signalement

UitvoeringS40 1.8
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo S40 (2000) 1.8 / 215.000 km gekocht op Februari 2021

  • 215.000 km

Beste autozoeker,

Ik heb zelf ook vaak ervaringen van mensen opgezocht omtrent auto’s en ik vond het nu tijd om dan ook zelf een bericht te schrijven dat u misschien kan helpen een keuze te maken.

Ik had inmiddels al behoorlijk wat ervaring met allerlei garages, verdachte dealers, goede dealers, pure oplichters, oprechte lui, verotte auto’s, zeer sterke auto’s en problem solving experience.
Ik was op zoek naar een belachelijk goedkope wagen die toch zeer betrouwbaar zou kunnen zijn. Na naarstig onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat de meest betrouwbare auto’s, Mercedes, Audi, Bmw, Ford Mondeo en Volvo’s zijn.
Bij toeval ben ik op een Volvo S40 terecht gekomen en deze (zelfs benzine) zijn toch tot de 4 a 5 Ton te rijden en zelfs meer.
De wagen stond te koop voor een kleine €1200,-
Mijn redenering (en ervaring) was, als je een auto koopt voor 500 of 3 a 4 duizend dan is het zeer aannemelijk dat je in deze gevallen er tussen de 1000 en 3000 in moet stoppen om de wagen in orde te krijgen.
Mijn auto heb ik volledig afgekraakt omdat ik ook werkelijk dacht dat er zeer veel aan mankeerde en dat deed het het ook, en ik heb hem toen meegenomen voor €600,-
Het voordeel voor mij is dat de auto op de zaak staat en dat de bijtelling door het zeer lage aankoop bedrag, lekker laag is.
Ik ben er zo’n 4 weken mee bezig geweest (ik zoeken, de garage werken) en ik kan er het volgende over vertellen:
Het is een heerlijk comfortabele auto en inmiddels zijn de meest belangrijke zaken gemaakt (a +/- €1300,-) Schokbrekers, banden, nokkenasversteller, Lucht massa meter (zet dat erop wat eraf kwam anders werkt de auto niet goed), beurt, brandsstof filter, stofhoes, slot linker voordeur (gaan kennelijk het meest stuk) en nog wat kleine zaken.
Ik denk dat ik er nog wel zo’n €1000, in zal gaan stoppen maar dit is alleen maar omdat ik iets meer wil dan dat werkelijk nodig is.
De onderdelen voor deze auto zijn relatief gemakkelijk te verkrijgen en naar mijn mening niet “TE” duur, maar ga er niet van uit om alles even binnen een paar dagen te regelen.
Na deze reparaties rijdt de auto uit 2000, werkelijk comfortabel en veilig. Het standaard onderhoud wat nog overblijft en waarvan ik vindt dat men dat ook ieder jaar moet laten doen (of doen), zijn de kosten niet. Onderzoek naar het motorblok van deze auto laat zien dat men pas wat olie lekkage kan verwachten na 4 of 5 Ton. Dit type auto heeft ook nog een iets lagere wegenbelasting dan verreweg de meeste auto’s van dit formaat. Eerder keek ik vaak naar de kosten van de wegenbelasting (lager dan €100,-) maar als ik bereken wat deze auto bespaard aan onderdelen, onderhoud, verbruik, etcetera, dan is de wegenbelasting van zo’n €140,- veel goedkoper.
Wat ik wel gezien heb bij deze auto’s is dat men deze types met een automaat beter kan mijden bij dit aantal kilometers.
Als u zelf dit soort auto’s op kenteken natrekt dan ziet u dat deze zuto’s veelal dezelfde problemen hebben waarbij andere auto’s vaak uiteenlopende problemen hebben. Dit maakt de auto wat mij betreft dus voorspelbaar en in die zin dus meer betrouwbaar.
Het is geen racer maar de motor voelt echt aan alsof deze altijd met een zelfde kracht vooruit wilt, voelt echt betrouwbaar en sterk.
Dit is i.i.g. mijn ervaring en ik zie het ook gewoon als een machine dus als men genoeg onderdelen vervangt, dan moet de wagen dus ook weer beter gaan fuctioneren. Ik kan hierbij overigens vertellen dat ik wel merk dat deze auto wat misbruikt geweest is en het heeft ontbroken aan correct onderhoud.
De meeste mensen starten hun auto en rijden direct weg en ze laten hun auto niet even tot rust komen voordat ze de motor uit zetten. Vooral het laten draaien voordat men wegrijdt is echt belangrijk omdat de olie dan de kans krijgt goed door het blok te gaan en wat op te warmen.
Ga er goed mee om en de wagen zal langer blijven functioneren.Simpel.

Ik had zelf i.i.g. nog nooit een Volvo gehad want ik associeerde dit altijd met een beetje burgerlijk en stijf maar het rijdt echt top en ik zal in de toekomst zeker weer gaan uitkijken naar een Volvo.

Mijn advies is om op internet op te zoeken hoe je een auto moet controleren bij een koop (dit is tegenwoordig gemakkelijk op te zoeken) en er kritisch naar te kijken, want je kunt natuurlijk ook een sterke wagen, te verwoest aanschaffen. Dit zou alleen maar zonde geld zijn.

Ik ben i.i.g. verkocht en ik hoop dat u hier wat aan heeft.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.