Volvo PV544 (1964)

autoreview

Volvo PV544 (1964)
Volvo PV544 (1964)Volvo PV544 (1964)Volvo PV544 (1964)Volvo PV544 (1964)Volvo PV544 (1964)Volvo PV544 (1964)

Signalement

Versnellingen3, Handgeschakeld
Bouwjaar1964
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf74.000 km
KM-stand laatst75.600 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug in de tijd

  • 75.600 km

Een Volvo PV544 beter bekend als Katterug, ooit begonnen als PV444 op de tekentafel in 1944. Duidelijk geïnspireerd op nogal wat Amerikaanse auto's van die tijd. Vanwege de oorlog pas in productie gegaan in 1947.
De zelfdragende carrosserie was niet nieuw maar nog zeker geen usance, evenals de onafhankelijke voorwielophanging. De PV444 was een groot succes en werd gebouwd tot 1958. Toen kwam Volvo met de Amazon, die groter, luxer, moderner maar ook een klap duurder was. De trouwe klanten die de Amazon te groot of te duur vonden schreeuwden om een opvolger van de PV444, die kwam er de PV544 met nogal wat van de Amazon geleende techniek. Hoewel de carrosserie nog veel lijkt op zijn voorganger heeft de 544 een voorruit uit één stuk en een groter achterraam. Motorisch begon men in 1958 met de B16 en een 6 volts elektrische installatie, in 1961 vervangen door 12 volt en de bekende B18 motor.
Toch kon de 544 uiteindelijk niet verbloemen dat het een auto uit de jaren 40 was. In oktober 1965 rolde de laatste van de band, direct door naar het Volvo museum.

Waarom deze Katterug? Ik reed (als hobby auto) in een Ford Thunderbird uit 1985. Hele leuke auto maar na 2 jaar ontbrak toch het "terug in de tijd" gevoel. Op keyless entry en navigatie na was de Tbird in die tijd al zo modern dat hij eigenlijk net zo compleet is als een moderne auto.
Dat is bij een Katterug wel ander. Alles is heel basaal, trommelremmen rondom, niet bekrachtigd, een stuur van 42 cm doorsnede dat je echt nodig hebt om het stuur überhaupt in beweging te krijgen. Voornamelijk vanaf stilstand, eenmaal op snelheid stuurt hij niet heel zwaar. Rem en koppelingspedaal zijn staande exemplaren en de versnellingsbak is een 3 bak met enorme schakelwegen. Bij de luxere export exemplaren is dat bijna altijd een 4 bak uit de Amazon maar de mijne is gebouwd voor de Zweedse thuismarkt, al rijdt hij al sinds 1980 rond in Nederland.

Hoe rijdt dat nu? je krijgt het gevoel in een tijdmachine te stappen. Komende uit een moderne auto is het wennen, vooral aan de remmen. Trommelremmen staan bekend om het happen en scheeftrekken. Als je eerst een paar keer voorzichtig remt dan is dat wel weg. Als ik met mijn maat 47 vol op het pedaal trap dan is de remvertraging nog heel behoorlijk maar niet te vergelijken met een moderne auto. Een conversie die veel gedaan wordt is de voorste trommels vervangen voor de schijven met rembekrachtiger uit de Amazon. In het moderne verkeer natuurlijk veiliger. Ik zit er sterk aan te denken om dit ook te doen. Ik rij zelf voorzichtig maar je zult maar een noodstop moeten maken vanwege een ander....
Verder is het comfort aan boord heel behoorlijk. Hoewel ook de 544 nog voorzien is van de stoelen uit de 444 zitten die verrassend goed. Na wat gewenning aan de wegligging merk je dat je best nog hard de bocht om kunt. Niet voor niets is de 544 destijds ook gebruikt als rally auto.

De auto is voorzien van een LPG installatie en samen met het wegenbelasting vrij zijn maakt dat een goedkope kostganger. Eigenlijk niet belangrijk maar het verbruik op gas is iets beter dan 1 op 9.

Plannen. Waarschijnlijk de remmen aanpakken en verder in goede staat houden. Veel oldtimerevenementen en tourritten bezoeken. Samen met vriendinlief afgelopen zomer al een aantal gedaan en dat is hartstikke leuk.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.