Volvo EX40 (2024)

autoreview

Volvo EX40 (2024)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst6.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Next time

  • 6.000 km

Eind juni 2024 startte mijn abonnement bij Volvo-cars en kon ik mijn EX40 Ultra Twin-Motor-Performance Black-Edition afhalen.

Ik had een contract gesloten waarbij ik, met een opzegtermijn van drie maanden, kosteloos het leasecontract (bij Volvo noemt men dat een abonnement) kon opzeggen. Achteraf ben ik blij dat ik daar voor heb gekozen.

Over de EX40 zelf :

442 pk (!), alle mogelijke opties, de zwarte Black-Edition uitmonstering en 20 inch wielen. Dit maakt het wel een compleet andere auto dan de XC40’s die je al jaren overal tegenkomt. En toch was ik niet echt happy met deze Volvo.

Wat vind ik goed :
Vervoer in alle rust en stilte (mits in rechte lijn en tot 100 km./p./u.)
Het voluit accelereren doet gewoon pijn. Sensationeel gaaf !!! Supersportwagen cijfers
Afwerkingsniveau geef ik een 7 (de X1 uit mijn vorige review zou ik een 8,5 geven)
Ruimte-aanbod is ruim voldoende
Alle gadgets

Wat kan beter :
De auto weegt ruim 2.100 kilo en dat voel je aan alles. Bij remmen, bij alle bewegingen anders dan in rechte lijn, bij dwarsliggers op de snelweg, bij kuilen op de snelweg bij een snelheid hoger dan 100 km./p./u. (soms zelfs gevaarlijk, auto stapt zo een kwart rijbaan opzij), bij verkeersdrempels in de stad heb je een hobbelpaard / skippy bal.

De veiligheidssignaleringen, echt ongelofelijk irritant. De auto bemoeit zich met heel veel. Remingrepen alsof een overijverige rij-instructeur met ADHD naast je zit. Als je in een parkeergarage achteruit rijdt en alles denkt te overzien, grijpt de auto regelmatig in omdat er iets aankomt op serieuze afstand. Je schrikt je echt het apelazarus !

Infotainment : Bugs in de software. Geen draadloze Carplay. Een Carplay die 9 van de 10 keer uitvalt tijdens een rit. Een telefoongesprek via Carplay af te raden is aangezien het gesprek na een paar minuten wordt verbroken. Vooral heel irritant bij zakelijke gesprekken.

Het premium soundsystem by Harman Kardon krijgt niet meer dan een 6. Ik had veel meer verwacht van 13 speakers, 600 W. en een subwoofer.

De actieradius : 525 km. volgens WLTP. In de winter is dit ca. 200 km. minder. Dus tussen de 300 en 350 km. Bij mooi zomerweer kun je daar een kleine 100 km. bij optellen. Houd er rekening mee dat opladen van bijna leeg naar bijna vol zo’n beetje 9 uur in beslag neemt bij een gewone paal in de straat.

Samenvattend : Ik heb de EX40 na exact een jaar (eind juni ‘25) ingeleverd bij de dealer. Enerzijds had ik geen enkel gevoel bij en met deze auto. Die extreme acceleratie is een leuke gimmick maar ik doe niet dagelijks mee aan drag-races dus hoe nuttig is 442 PK ? Gezien alle onhebbelijkheden vond ik een maandelijks leasebedrag van een kleine 1.000 euro een boel geld.

Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat de elektrische auto nog niet is uitontwikkeld. De gerenommeerde merken zijn als een malle aan de slag gegaan om Tesla te kunnen bijbenen. Dat is de één beter gelukt dan de ander. Maar laadtijden en range blijven een ding. Rationeel zal niet iedereen dit met me eens zijn. Want hoe vervelend is dit lange laden, een beperkte actieradius en zwaarlijvigheid feitelijk gezien ? Bij mij zit het ook in de emotie. Autorijden geeft mij een gevoel van vrijheid, van onafhankelijheid. Ik tank de auto in een paar minuten vol en rijd in één ruk door diep Frankrijk in. Bij een EV moet ik echt serieus routeplannen en hopen dat palen werken en beschikbaar zijn.

Ooit zal ik weer voor een elektrische auto gaan. Maar ik schuif het voor nu nog even voor me uit.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.