Volvo C70 Convertible T5 (2000) #3

autoreview

Volvo C70 Convertible T5 (2000)

Signalement

UitvoeringC70 Convertible T5
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf310.000 km
KM-stand laatst340.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo C70 T5 cabrio feest of failure

  • 340.000 km

Ik bezit al ruim 3 jaar een Volvo C70 T5 uit 1989 met 230.000 km op de teller. Nog lang niet afgeschreven, maar ik wilde destijds een cabrio T5. Verkopen van deze grijze C70 T5 vond ik zonde. Het is een zeer fijne auto (zie andere review) en je krijgt er eigenlijk teweinig geld voor terug. Dus heb ik nu twee Volvo C70 T5, een coupé en een cabrio.
Wanneer je een Volvo uit deze jaren koopt is het belangrijk om de onderhoudshistorie te kennen. Vaak zien ze er goed uit en zie je er niet aan af of ze 200.000 of 500.000 hebben gelopen. Gezien mijn ervaring met de andere T5 durfde ik het wel aan om deze cabrio voor iets meer dan € 3.000 en met 310.000 km te kopen.En om dan ook nog een Lpg installatie van Prins VSO2 in te bouwen bij Agit Rijssen. Zit ook in de andere Volvo.
Direct na de aanschaf heb ik de auto een beurt gegeven bij mijn garage Autotess Deventer, echte Volvo en Saab specialist. Daarna is de auto naar de stalling gegaan om hem in april om te ruilen. Inmiddels ben ik 15.000 km verder. Ik heb er geen moment spijt van gehad. De kap gaat in zo'n 30-40 seconden elektrisch open. Het lawaai in de open auto valt enorm mee. Je kunt gewoon met elkaar praten. Met gesloten kap is het nog beter. Natuurlijk altijd iets meer lawaai dan bij de coupé. De wegligging van een cabrio, door het ontbreken van het dak, is iets minder.
Het rijden met een windscherm is aan te bevelen.
Mijn bestuurdersstoel (elektrisch) ga ik vervangen vanwege een scheur in het leer. Via de onderdelenllijn en door daar te kijken bij schade auto's is deze wel te vinden. Bijv. bij Auto Rima in Druten.

Het verbruik op Lpg is door open kap en mijn rijstijl niet echt laag: 1 op 7-7,5.
De andere kosten tot nu toe:
Beurt van aanschaf,
310.000 km: € 410 o.a. Airco bijvullen.
Lpg installatie € 1875
319.000 Km aanschaf afneembare trekhaak € 500
321.000 km remzuiger vervangen € 270

340.000km de velgen met uniroyals omgewisseld met dezelfd velgen nu met conti's sport contact 5. Wat een verschil. Deze banden maken veel minder lawaai.

Cruisen door Frankrijk

  • 328.000 km

Met een gangetje van 100-120km ligt het verbruik nu beduidend beter: ruim 1 op 8.
Het blijft een feest met 240 pk onder de pendalen. Inhalen is een fluitje van een cent.
De kofferbak heeft maar een beperkte volume. Het is echt passen en meten. Omdat ik LPG heb op de plaats van het reservewiel heb ik het reservewiel achter de bijrijdersstoel geplaatst. Samen met andere tassen onder een zwart kleed. Daarboven zit het onmisbare windscherm.

De radio
De originele Volvo radio's zijn de SC 900/902 of de HU 1205. Deze laatste zit bij mij in de cabrio. Hoewel de SC met de extra speaker op dashboard uitmuntend is is de Hu1205 ruim voldoende. Met ramen omhoog is het geluid het best.

Elektrische stoelen
Fraai maar ontzettend traag. Bij mijn coupe heb ik ze vervangen. Bij de cabrio met geopend dak wil het nog wel.

Terug van vakantie

  • 332.000 km

In twee weken tijd 3.500 km gereden met een gemiddelde van 1 op 8. Nagenoeg de gehele vakantie met open kap. De kofferbak is kwa grootte beperkt. Met flexibele tassen onder de bak voor de kap en gebruik maken van de achterbank, de reservewiel achter de bijrijdersstoel ging dat goed. Tijdens deze vakantie merkte ik wel het nadeel van een verlaagde cabrio. Ik denk dat ik wel een keer of 7 de onderkant van de auto heb geraakt. En bij een bepaalde parkeerplaats moest ik terug, omdat ik de knip in de oprit niet kon maken zonder mijn voorkant eraf te rijden.
De Volvo C70 is eigenlijk gemaakt voor de Amerikaanse markt. De auto is minder hard geveerd. In scherpe bochte merk je het gewicht van de auto: ondanks de 240 pk is deze in bochtenwerk niet snel. Het is meer een auto om te toeren. Wat ook lekker is, dat je met één knop de 4 zijramen tegelijk naar beneden of naar boven kunt laten gaan.
De boordcomputer heeft diverse modi, maar ik laat hem staan op buitentemperatuur. Je kunt ook het (gemiddelde) gebruik volgen. Ik werd daar gek van, dus op temperatuur gezet.
Het windscherm is relatief eenvoudig te plaatsen, maar wil er nog weleens los trillen. Een kant heb ik de bevestiging vastgezet met een tierap.

Groot onderhoud

  • 340.000 km

Tijd om wat achterstallig onderhoud te plegen. De radiateur en de kachelradiateur ( bekende kwaal) vervangen, distributieriem, veerpoot, stabilisatorstaanders en de achterschokbrekers. Totaal €1.500 kosten.
Deze uitgaven zijn fors, maar gezien de aanschafprijs, het genot om in deze auto te rijden en het feit, dat ik geen afschrijving meer heb, is dit geen probleem.
Verder heb ik de uniroyal door Conti's vervangen. Wat een verschil in geluid. De Conti's zijn veel stiller.
Afgelopen maand meegereden in de Lionsclub IJsselvallei Classics in Deventer. Een jaarlijkse toertocht door de regio.

In één van de reacties op mijn review staat een opmerking over de inbouw van LPG. Ik rijd dagelijks minimaal 120 km en zonder LPG zijn de variabele kosten voor mij te hoog. Verder is deze motor uitermate geschikt voor LPG en oersterk. Zie maar de vele andere reviews. Km-standen van 500 - 800.000 behoren tot de mogelijkheden. Zo lang je maar de auto goed onderhoudt. En dat probeer ik te doen. Eigenlijk probeer zijn staat van onderhoud op een hoger niveau te brengen. Ik zit nog met een piepende parkeersensor. Dat moet ik nog oplossen.

In de afgelopen periode heb ik het interieur vervangen door een zwart/cognac bruin. Ik kan iedereen aanraden om de beschadigde stoelen te laten restaureren. Voor een paar honderd Euro (zo'n €300) ziet het er weer uit als nieuw.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.