
Succes met de C30.
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | C30 T5 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 153.000 km |
Het verhaal begon al ergens in 2006. Ik was op de autosalon in Parijs en zag de C30 voor het eerst. De wereldpremière. Een T5 in de kleurstelling Cosmic White met Java Brown accenten. Ik was verkocht en het gevoel bekroop me “ooit wil ik er een, maar dan wel precies deze combinatie.”
Heel veel jaren en auto’s (o.a 2x Mazda MX-5, Mini Cooper S R53, Subaru Forester S-turbo) later kwam ik er eentje tegen in een uitmuntende staat. Met handbak, precies zoals ik wilde.
Bij het starten vlak voor de proefrit klonk een zeer diepe brul, eigenlijk te zwaar naar mijn zin. Zal wel wennen zijn. Er zit een JT Superflow uitlaat onder met Simons middendeel. Bij de proefrit viel nog wat op. Man wat een stugheid! Er zat een goedkoop schroefset onder. Verder helemaal prachtig, ingevoerd uit Zweden met complete, goede onderhoudshistorie/facturen. Geen rammeltjes, beschadigingen of iets. Zo mooi! Kopen dus. Ik kon niet wachten.
Het betreft een T5 Momentum met:
Cosmic White lak en Java Brown bodykit
Sportchassis af fabriek
High Performance audio
Climate control 2-zones
Lava tapijt
Aluminum pedalen
Cruise control
Regensensor
18” Atreus wielen
Parkeersensoren achter
Xenon verlichting met koplamsproeier
Alarm
Stoelverwarming
Originele afneembare trekhaak (keurig verstopt)
Calix 230V olie voorverwarming (typisch Scandinavisch)
Dikkere stabilisatorstang achter
Elevate motorsteunen
Na een aantal garantiezaken die keurig werden opgelost (maf sensor, stuurslot euvel, een aandrijfas, achterste draagarm rubbers, airco nippeltje dat lekte) was het helemaal feest.
De eerste dingen die me opvielen:
- Het schroefset was erg stoterig dus rustig op zoek naar een alternatief
- De auto heeft een geweldige zitpositie en fijne stoelen
- Je kan er perfect lange stukken mee cruisen
- De uitlaat is wat teveel van het goede. Maar o wee als je in een baldadige bui met compleet warme motor doortrekt. Joehoe! Dit is 5 cilinder stoomtrein feest!
- Perfecte xenon verlichting met niet goed werkende sproeiers. Ook verloor ik later een afdekkapje. Beide heb ik laten fixen voor een heel laag bedrag.
- Groot stuur, grote draaicirkel
- Goede airco, goede isolatie, goede audio
- Solide gevoel
- Goede zitruimte achterin, maar matige toegankelijkheid
- Zeer goede prestaties, veel mensen verwachten het niet
- Uit voorzorg tank ik altijd E5. Aantal keren afgeweken en de auto leek iets minder mooi op te pakken en iets onzuiniger te rijden. Dit doe ik dus nooit meer…
- “Open” bagageruimte, heeft z’n charme (gevoel van licht in de auto, shooting brake idee) maar is niet zo praktisch.
- Elke keer weer omkijken na parkeren.
- De motor is een juweel. Klinkt en loopt heel mooi en gebruikt geen olie. Al geef je maar een minuscule hoeveelheid gas dan voel je al dat je met wat “zwaars” op weg bent en dat mijnheer 5 pitter turbo graag het pedaal nog wat meer ingetrapt wil hebben ?
- Bij deze auto helemaal een wereld van verschil in verbruik, een constante snelwegrit of wat meer binnendoor loopt ver uiteen. Bij bijvoorbeeld mijn Subaru maakte dat allemaal niet zoveel uit die was altijd onzuinig ?
Binnenkort breid ik het uit naar latere ervaringen. Ik hoop dat jullie mijn ervaringen leuk vinden om te lezen en ook nuttig vinden.
Vragen? Stel ze gerust. Tips? Altijd welkom.
Aardig wat kilometers in korte tijd voor mijn doen afgelegd, met name snelweg. Het verbruik op de A2 gaat al snel gemiddeld richting 1:14 met de trajectcontroles. Zoals ik al aangaf irriteerde ik me aan 2 vervangbare dingen aan de auto bij aanschaf. De sportuitlaat is behoorlijk aanwezig bij rustig rijden en lage toerentallen. Als je bijvoorbeeld op de cruise control op de snelweg net een tikje sneller wilt, hoor je een vrij overdreven diep geluid. Maar ik ben dat zo vergeten als ik op binnenweggetjes deze Zweedse (eigenlijk Belgische) schone wat meer doortrek. Jammer dat het geluid niet te imiteren met letters maar ik doe een poging VRRRRRR ? en dan bij overschakelen hoor je wel eens een mooie plof. Super.
Lange afstanden zijn sowieso heel fijn. Je kan na uren rijden uitgerust uitstappen. Het fijne meubilair met de goede verstelmogelijkheden dragen daartoe bij. En ik vind de sfeer binnenin fijn. Het wat sobere dashboard wordt opgefleurd door het contrasterende lavakleurige tapijt in de auto.
Maar de 2e irritatie factor moest ook opgelost worden. Een goedkoop schroefset wat ook nog eens vast zat is vervangen door een Bilstein B14 set door een oud collega, super dankbaar. Daarna laten uitlijnen. Wat een verbetering zeg. De auto is veel rustiger, comfortabeler en toch sportief. En door de hoogte niet op de laagste stand te zetten kan ik ook nog enigszins normaal over drempels.
Onderhoud bij de Volvo specialist met apk. Nieuwe bougies, interieur filter en de reguliere zaken. Complimenten voor de staat van de auto. Ik was een kapje van een koplampsproeier kwijt en 1 van de koplampsproeiers werkte niet. Het kapje op internet besteld en de sproeier ook. De specialist heeft het kapje keurig in kleur laten spuiten voor weinig en het werkt ook weer top. Verder geen bijzonderheden en ik geniet elke dag. Wel valt me op dat de Atreus velgen (deels gepolijste wielen) wat minder mooi worden. Ze zijn gevoelig voor corrosie. Komt op de to do list.
Auto gebruikt nog steeds geen olie, ik controleer dit regelmatig. Zo ook het koelvloeistofniveau. Het kunstof expansievat van het koelsysteem was iets leger dan normaal afgelopen november. Mijn oog viel op een heel klein scheurtje in dit reservoir. Echt op tijd erbij, deze worden na verloop van tijd broos en gaan lekken. Ik moest toch langs voor de onderhoudsbeurt en apk en heb dit uiteraard gelijk laten vervangen. Dit was geen dure reparatie, maar als ik ermee doorgereden had had het grote gevolgen kunnen hebben. De C30 heeft geen sensor voor een laag koelvloeistof niveau dus dan met je mooi de Sjaak! Dus voor een alleszins acceptabel bedrag, met een verse apk en op mijn verzoek verse versnellingsbakolie uit voorzorg kunnen we verder.
Ik kijk nog steeds om als ik uitstap en geniet nog steeds heel erg van de auto.
De banden (Vredestein Ultrac Satin 225/40 R18) beginnen aan de voorzijde wat te slijten en te cuppen en aan de achterzijde wat scheef af te slijten door de verlaging. Ik ben nu rustig aan het afwegen wat voor nieuwe banden ik wil. Daarnaast wil ik een specialist naar alle rubbers van het onderstel na laten kijken, als ik dan toch de auto weer laat uitlijnen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.