AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo C30 T5 Momentum (2008) #2

autoreview

Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)
Volvo C30 T5 Momentum (2008)

Signalement

UitvoeringC30 T5 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf en de eerste kilometers

  • 130.000 km

Het verhaal begon al ergens in 2006. Ik was op de autosalon in Parijs en zag de C30 voor het eerst. De wereldpremière. Een T5 in de kleurstelling Cosmic White met Java Brown accenten. Ik was verkocht en het gevoel bekroop me “ooit wil ik er een, maar dan wel precies deze combinatie.”

Heel veel jaren en auto’s (o.a 2x Mazda MX-5, Mini Cooper S R53, Subaru Forester S-turbo) later kwam ik er eentje tegen in een uitmuntende staat. Met handbak, precies zoals ik wilde.

Bij het starten vlak voor de proefrit klonk een zeer diepe brul, eigenlijk te zwaar naar mijn zin. Zal wel wennen zijn. Er zit een JT Superflow uitlaat onder met Simons middendeel. Bij de proefrit viel nog wat op. Man wat een stugheid! Er zat een goedkoop schroefset onder. Verder helemaal prachtig, ingevoerd uit Zweden met complete, goede onderhoudshistorie/facturen. Geen rammeltjes, beschadigingen of iets. Zo mooi! Kopen dus. Ik kon niet wachten.

Het betreft een T5 Momentum met:
Cosmic White lak en Java Brown bodykit
Sportchassis af fabriek
High Performance audio
Climate control 2-zones
Lava tapijt
Aluminum pedalen
Cruise control
Regensensor
18” Atreus wielen
Parkeersensoren achter
Xenon verlichting met koplamsproeier
Alarm
Stoelverwarming
Originele afneembare trekhaak (keurig verstopt)
Calix 230V olie voorverwarming (typisch Scandinavisch)
Dikkere stabilisatorstang achter
Elevate motorsteunen

Na een aantal garantiezaken die keurig werden opgelost (maf sensor, stuurslot euvel, een aandrijfas, achterste draagarm rubbers, airco nippeltje dat lekte) was het helemaal feest.

De eerste dingen die me opvielen:
- Het schroefset was erg stoterig dus rustig op zoek naar een alternatief
- De auto heeft een geweldige zitpositie en fijne stoelen
- Je kan er perfect lange stukken mee cruisen
- De uitlaat is wat teveel van het goede. Maar o wee als je in een baldadige bui met compleet warme motor doortrekt. Joehoe! Dit is 5 cilinder stoomtrein feest!
- Perfecte xenon verlichting met niet goed werkende sproeiers. Ook verloor ik later een afdekkapje. Beide heb ik laten fixen voor een heel laag bedrag.
- Groot stuur, grote draaicirkel
- Goede airco, goede isolatie, goede audio
- Solide gevoel
- Goede zitruimte achterin, maar matige toegankelijkheid
- Zeer goede prestaties, veel mensen verwachten het niet
- Uit voorzorg tank ik altijd E5. Aantal keren afgeweken en de auto leek iets minder mooi op te pakken en iets onzuiniger te rijden. Dit doe ik dus nooit meer…
- “Open” bagageruimte, heeft z’n charme (gevoel van licht in de auto, shooting brake idee) maar is niet zo praktisch.
- Elke keer weer omkijken na parkeren.
- De motor is een juweel. Klinkt en loopt heel mooi en gebruikt geen olie. Al geef je maar een minuscule hoeveelheid gas dan voel je al dat je met wat “zwaars” op weg bent en dat mijnheer 5 pitter turbo graag het pedaal nog wat meer ingetrapt wil hebben ?
- Bij deze auto helemaal een wereld van verschil in verbruik, een constante snelwegrit of wat meer binnendoor loopt ver uiteen. Bij bijvoorbeeld mijn Subaru maakte dat allemaal niet zoveel uit die was altijd onzuinig ?

Binnenkort breid ik het uit naar latere ervaringen. Ik hoop dat jullie mijn ervaringen leuk vinden om te lezen en ook nuttig vinden.

Vragen? Stel ze gerust. Tips? Altijd welkom.

Feest

  • 139.000 km

Aardig wat kilometers in korte tijd voor mijn doen afgelegd, met name snelweg. Het verbruik op de A2 gaat al snel gemiddeld richting 1:14 met de trajectcontroles. Zoals ik al aangaf irriteerde ik me aan 2 vervangbare dingen aan de auto bij aanschaf. De sportuitlaat is behoorlijk aanwezig bij rustig rijden en lage toerentallen. Als je bijvoorbeeld op de cruise control op de snelweg net een tikje sneller wilt, hoor je een vrij overdreven diep geluid. Maar ik ben dat zo vergeten als ik op binnenweggetjes deze Zweedse (eigenlijk Belgische) schone wat meer doortrek. Jammer dat het geluid niet te imiteren met letters maar ik doe een poging VRRRRRR ? en dan bij overschakelen hoor je wel eens een mooie plof. Super.

Lange afstanden zijn sowieso heel fijn. Je kan na uren rijden uitgerust uitstappen. Het fijne meubilair met de goede verstelmogelijkheden dragen daartoe bij. En ik vind de sfeer binnenin fijn. Het wat sobere dashboard wordt opgefleurd door het contrasterende lavakleurige tapijt in de auto.

Maar de 2e irritatie factor moest ook opgelost worden. Een goedkoop schroefset wat ook nog eens vast zat is vervangen door een Bilstein B14 set door een oud collega, super dankbaar. Daarna laten uitlijnen. Wat een verbetering zeg. De auto is veel rustiger, comfortabeler en toch sportief. En door de hoogte niet op de laagste stand te zetten kan ik ook nog enigszins normaal over drempels.

Onderhoud en apk

  • 143.000 km

Onderhoud bij de Volvo specialist met apk. Nieuwe bougies, interieur filter en de reguliere zaken. Complimenten voor de staat van de auto. Ik was een kapje van een koplampsproeier kwijt en 1 van de koplampsproeiers werkte niet. Het kapje op internet besteld en de sproeier ook. De specialist heeft het kapje keurig in kleur laten spuiten voor weinig en het werkt ook weer top. Verder geen bijzonderheden en ik geniet elke dag. Wel valt me op dat de Atreus velgen (deels gepolijste wielen) wat minder mooi worden. Ze zijn gevoelig voor corrosie. Komt op de to do list.

Nog steeds een aanwinst

  • 153.000 km

Auto gebruikt nog steeds geen olie, ik controleer dit regelmatig. Zo ook het koelvloeistofniveau. Het kunstof expansievat van het koelsysteem was iets leger dan normaal afgelopen november. Mijn oog viel op een heel klein scheurtje in dit reservoir. Echt op tijd erbij, deze worden na verloop van tijd broos en gaan lekken. Ik moest toch langs voor de onderhoudsbeurt en apk en heb dit uiteraard gelijk laten vervangen. Dit was geen dure reparatie, maar als ik ermee doorgereden had had het grote gevolgen kunnen hebben. De C30 heeft geen sensor voor een laag koelvloeistof niveau dus dan met je mooi de Sjaak! Dus voor een alleszins acceptabel bedrag, met een verse apk en op mijn verzoek verse versnellingsbakolie uit voorzorg kunnen we verder.

Ik kijk nog steeds om als ik uitstap en geniet nog steeds heel erg van de auto.

De banden (Vredestein Ultrac Satin 225/40 R18) beginnen aan de voorzijde wat te slijten en te cuppen en aan de achterzijde wat scheef af te slijten door de verlaging. Ik ben nu rustig aan het afwegen wat voor nieuwe banden ik wil. Daarnaast wil ik een specialist naar alle rubbers van het onderstel na laten kijken, als ik dan toch de auto weer laat uitlijnen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren
Sub-reacties inklappen
MatthijsL
MatthijsL
  • 1
Heel vaak over nagedacht om deze auto een keer te proberen. Een vriend van me had de Focus ST met zelfde motor, daar was ik altijd van onder de indruk. Geweldig geluid en heerlijke ouderwetse duw in de rug wanneer de turbo er weinig subtiel bijkomt. Steeds toch maar niet gekocht, maar daarmee des te leuker als een ander het wel doet. Heel veel plezier met deze steeds zeldzamer wordende auto.
Uncle Jimmy
Uncle Jimmy
  • 0
Dank je wel Matthijs! Ook heel mooi een Focus ST. De Volvo is in standaard setup iets comfortabeler dan de ST. Ik heb me laten vertellen dat dat een bewuste keuze toen is geweest van Ford en Volvo toen. De Focus ST scherper, de C30 T5 wat comfortabeler. Al heeft die van mij ook niet meer het standaard onderstel.
Appi
Appi
  • 1
De C30 heb ik altijd al een prachtige auto van Volvo gevonden, het is niet zo'n logge bak, maar zelfs mooi sportief.
Heb je de velgen nog laten behandelen, er zijn bedrijven die dit soort velgen weer als nieuw kunnen maken, maar helaas zijn dit soort velgen gevoelig, één scheurtje/putje of iets dergelijks in de blanke lak en dan komt het vocht er al onder en krijg je een oxidatie plekje... vaak controleren en daar waar nodig is meteen de beschadiging met blanke lak opvullen.
Succes met het zoeken van nieuwe banden, er zijn er heel wat en ik zag net een artikel op AutoWeek over All Season banden, zijn tegenwoordig erg fijne banden geworden, ik wil niet anders meer.
Veel rijplezier en bedankt voor je mooie review!