Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A8

Volvo C30 1.6D Drive (2009)

Zuinige Zweed

27
Volvo C30 1.6D Drive (2009)
  • Autotest
7 november 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Kort nadat Volvo de Drive-uitvoering van de C30 introduceerde, lanceerden de Zweden al de tweede generatie, die onder andere is voorzien van een start-/stopsysteem. Wij reden de nieuwste C30 Drive.

Net als bij de voorgaande uitvoering zijn er bij de nieuwe Drive tal van aerodynamische wijzigingen doorgevoerd, zoals een gesloten grille, wielen met een speciaal design en een windgeleider in de bodemplaat. Daarnaast prijkt op de achterkant een achterspoiler, is het onderstel een centimeter verlaagd en staat de groene Volvo op speciale Michelins met een lagere rolweerstand. Maar bij de nieuwe generatie van de C30 Drive is er meer gebeurd. Zo is die voorzien van een start-/stopsysteem en een zogenaamde 'regeneratieve  oplaadvoorziening'.

Achter die technische term gaat een systeem schuil dat de accu oplaadt met de  bewegingsenergie die vrijkomt zodra je het gaspedaal loslaten de auto laat uitrollen. Dat moet volgens de fabrikant goed zijn voor een besparing van twee à drie procent. Het andere  nieuwtje is de toepassing van een start-/stopsysteem. Zodra je stil staat, de bak in z'n vrij zet en de koppeling laat opkomen, wordt de motor uitgeschakeld om vervolgens weer aan te slaan zodra je deze handeling in omgekeerde volgorde doet.

Het werkt bij de door ons gereden C30 prima, want de motor slaat snel weer aan. Bovendien gaan zaken als de airco op stand-by om brandstof te besparen; pas als de temperatuur oploopt, gaat hij er weer vol tegenaan. Een   tweede accu zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de radio gewoon aanblijft, zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij de accu leeg trekt. Het enige minpuntje van dit soort systemen is dat je er in het Nederlandse verkeer in de praktijk weinig aan hebt, omdat je vaak simpelweg niet lang genoeg stilstaat om tot een substantiële besparing te komen.

Stukje zuiniger

Tijdens onze testrit realiseerden we met de C30 Drive een gemiddeld verbruik van 4,8 liter op 100 km, waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we niet veel hebben stilgestaan en het start-/stopsysteem dus weinig actief is geweest. Boven de dertig graden en beneden het vriespunt werkt het sowieso niet. Volgens de fabrikant moet de C30 goed zijn voor een gemiddeld verbruik van slechts 3,9 liter op 100 km, 0,6 liter zuiniger dan de al bekende Drive zonder start-/stopsysteem.

In dat opzicht is de kleine meerprijs voor het systeem te billijken. Wat rijden betreft kun je goed merken dat de C30 Drive op een verlaagd onderstel staat, want hij reageert een tikje stoterig op korte oneffenheden. Gelukkig maken de als altijd sublieme Volvo-stoelen weer een hoop goed. En hoewel de Michelins Energy Saver wat minder grip bieden dan conventionele banden is de wegligging prima voor elkaar. De besturing is direct genoeg, alleen jammer van het goedkope leer waarmee het stuur is bekleed. Het voelt aan als zeemleer en bij onze verse testauto zitten de eerste beschadigingen er al in.

Met de 109 pk sterke 1,6-liter diesel is de C30 prima bediend. Bij het wegrijden moet je behoorlijk gas geven om de turbo op stoom te krijgen, maar boven 1.800 tpm krijg je niet snel meer het gevoel iets tekort te komen. Pijnloos sparen dus met deze nieuwe Drive-generatie. Met een uitstoot van 104 gram CO2 per kilometer scoort de C30 een A-label en komt die in aanmerking voor het bijtellingstarief van 20 procent.

Signalement

Merk Audi
Model A8 3.2 FSI Advance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 104.280

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.123 cc
Maximaal vermogen 191 kW / 260 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 3.250 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.062 mm / 1.894 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.944 mm
Massa leeg 1.690 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 237 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
Audi Audi A8

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.708
Bekijk nu ⟩
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    • 2008
    • 157.037 km

    € 16.900

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    • 2008
    • 157.037 km

    € 15.900

    Audi A8 4.2 FSI 372pk V8 quattro Orig NL. Voll Onderhouden Pro Line+

    Audi A8 4.2 FSI 372pk V8 quattro Orig NL. Voll Onderhouden Pro Line+

    • 2010
    • 170.305 km

    € 24.900

Meer Audi A8 occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    10
    • 9 december 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    9
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    11
    • 10 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    9
    • 24 juli 2019
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
  • Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    • 19 september 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    498
    • 2 juli 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden