Volvo C30 1.6D Summum (2008)

autoreview

Volvo C30 1.6D Summum (2008)
Volvo C30 1.6D Summum (2008)Volvo C30 1.6D Summum (2008)Volvo C30 1.6D Summum (2008)Volvo C30 1.6D Summum (2008)Volvo C30 1.6D Summum (2008)Volvo C30 1.6D Summum (2008)Volvo C30 1.6D Summum (2008)Volvo C30 1.6D Summum (2008)

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Summum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst224.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo C30 1.6d Brilliant blue pearl Summum

  • 224.000 km

Van kleins af aan ben ik al opgegroeid met Volvo’s. Mijn vader reedt zo lang ik op de wereld sta, altijd al Volvo. Oude Volvo’s vindt ik prachtig, maar als jongen van nu 25 jaar begon mijn hart sneller te kloppen, toen mijn vader in 2004 een zwarte Volvo V40 1.9D Europe Sports kocht van toen nog maar 2 jaar oud. Ik was toen 9 jaar oud. Een prachtige Black Sapphire met beige bekleding en houten interieur. Wat een klasse en luxe straalde dat uit! Sindsdien ben ik gaan kijken naar Volvo’s.

Toen ik uiteindelijk mijn rijbewijs haalde ben ik uiteraard gaan kijken naar Volvo’s, waar mijn oog gelijk viel op de sportieve en heel eigenzinnige C30. Wat een gave en eigen auto is dat. Helaas lagen de prijzen toen erg hoog, waardoor ik op een gekke wijze de prachtige V40 van mijn vader heb overgekocht met 3 ton op de teller. De auto waar ik als klein jongetje achterin zat op vakantie. Na 2 jaar en 70.000 km, kwamen er wat duurdere reparaties (distributie set en de koppeling) waardoor ik ben gaan kijken op internet wat er allemaal te koop stond. Toen viel mijn oog op deze prachtige Brilliant blue pearl C30. Een pre facelift, full R-design, summum uitvoering. Deze auto moest van mij worden! De aankoopprijs was zeer aantrekkelijk, omdat deze auto wat lichte schade heeft gehad aan de voorkant (welke niet heel netjes zijn verwerkt). Na een proefrit te hebben gereden, was ik helemaal verkocht. Mijn V40 reed lekker, maar dit is iets heel anders. Veel degelijker, veel meer auto om je heen en veel sportiever. De deal moest maar door gaan. Na een week wachten, mocht ik de C ophalen. Wat een rijbeleving! Eenmaal op de terugweg stond mijn eerste verbazing al voor mij klaar, iets wat ik nog niet getest had bij de proefrit om alle geluidjes te kunnen horen. Dat was namelijk het high performance system van Volvo. Wat een mooi geluid zit daar in.

Een mooie auto kopen is 1, maar hoe bevalt zo’n C30 nu? Om eerlijk te zijn ? Een klein beetje dubbel gevoel. De rijeigenschappen zijn geweldig, ligt lekker op de weg en de R-design is al lekker stug, ik hou er van. Motorisch en softwarematig heb ik niet altijd als het beste ervaren. Het kan zijn dat ik hier misschien niet alle geluk van de wereld mee heb gehad. De C30 is perfect, in dat gene waarvoor de auto op de markt is gezet. Hij is er in alle kleuren en uitvoeringen te krijgen. Ook zet de Volvo C30 zich goed op de kaart bij wat bredere doelgroep, zoals jongere mensen.

Nu is de C30 in veel motorische uitvoeringen te krijgen. Mijn C30 is uitgevoerd met een 1.6d, welke niet heel sterk op de kaart staat. Mijn ervaringen zijn hier ook dubbel mee. Om het positief te beginnen. De 1.6d kan aardig mee komen met zijn 109pk in het verkeer, maar verbaasde mij vooral toen we naar Parijs reden, hoe zuinig deze motor kan zijn. 1200 km op een 52l tank vind ik netjes. Dit haal je immers wel alleen als je lange afstanden rijdt met de maximale snelheid van 100km/h. Zoals ik al eerder benoemde, heb ik met deze C30 niet alle geluk van de wereld gehad. Zo heb ik deze auto 3 jaar en ben ik aan onderhoudskosten 7300 euro verder. De C30 is in onderhoud bij een Volvo specialist en niet bij de dealer. Als dit het geval was geweest waren de kosten nog hoger geweest. (Hoger uurloon)
Hier een lijstje van de mankementen:
- 2x nieuwe turbo (zit een verhaal achter)
- nieuwe draagarmrubbers
- nieuwe dynamo
- nieuwe sleutel
- nieuwe intercooler
- bij alle verstuivers zijn de koperen ringetjes al vervangen
- nieuwe radiateur
En zijn gewone onderhoud om de 10.000 km.
Dit zijn kosten die ik gemaakt hem om de auto goed rijdende te houden. Hiernaast heb ik nog wel wat aanpassingen gedaan aan de C. Zo is de C30 gechipt naar 139 pk en 320nm koppel, de roetfilter verwijderd en softwarematig uitgeschreven, en heb ik een geheel rvs uitlaat gebogen en gemonteerd. Er zitten op dit moment ook geen dempers meer onder de C30, waardoor je het heerlijke turbofluitje beter hoort. De C30 is verlaagd doormiddel van een schroefset en heb ik de 17” velgen vervangen voor 18” BBS CH-R velgen. De grille en mistlamp kappen heb ik hoogglans zwart gespoten voor een stoerdere look.

De eindconclusie na 3 jaar rijdende in de C30. Is het de onkosten allemaal waard? JA! Met volle overtuiging zeg ik ja. Na 3 jaar ben ik nog steeds trots en krijg ik nog altijd een glimlach als ik er in rijdt. De C30 trekt meer bekijks dan de gemiddelde Golf of BMW. Je ziet het minder en hij oogt stoer. Beetje apart waardoor mensen echt 2x kijken. Ik ben nog steeds een gelukkige Volvo rijder en dat zal ik ook nog wel een tijd blijven doen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens