Volvo C30 D2 R-Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 D2 R-Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Zweedse degelijkheid!
- 68.000 km
Ik had de luxe om een nieuwe leasebak uit te mogen zoeken. Ik had de volgende eisen:
- Uitstraling!
- Climate control
- Cruise control
- Goede radio
- Goede stoelen ivm mijn 1.95m
- Optioneel leer en xenon.
- Weinig eigen bijdrage en eventuele bijtelling.
Mijn werkgever verlangt dat ik diesel rij en witte lak is niet toegestaan.
Ik ben bij Opel, Volkswagen, Seat en Ford geweest. Modellen als de Scirocco, Golf, Astra en Focus bekeken. Elke keer was de optielijst een tegenvaller, want daardoor liep de prijs aanzienlijk op.
Op het laatste moment langs gegaan bij Volvo en daar stond de C30 R-edition. Standaard een opvallend uiterlijk en uitstraling die je mooi vind of niet. Ik wel in alle gevallen en het is zeker geen 13-in-het-dozijn Polo, Golf of Astra. Al mijn wensen zijn vervuld behalve Xenon, dat is een optie die je niet bij de R-edition kan nemen.
Na de eerste 200km kan ik zeggen dat dit een ontzettend fijne en bijzondere reisauto is.
== Exterieur ==
Zwarte metallic lak. Side-skirts, chroom uitlaatpijpje, 17" 5-spaaks velgen, sharkfin, verlaagd. De auto is erg mooi om te zien en nogmaals, een verschijning die je niet vaak ziet op de weg. De auto ziet er dik uit van voren en bijna vrouwelijk van achteren door de echte kontpartij met smalle taille en de achterruit is net een laag uitgesneden decollete.
Uit pure ijdelheid heb ik wel het D2 logo laten verwijderen overigens.
== Interieur ==
De stoelen van leer/T-tec zijn erg comfortabel en bieden voldoende instelmogelijkheden en comfort. Ze worden ook niet klef of zweterig bij hogere buitentemperaturen. Ze zijn wel besmettelijk voor vochtvlekken, want bij aflevering was duidelijk te zien dat de stoelen waren opgepoetst met kleine (overigens makkelijk verwijderbare) vlekken als resultaat. Althans ik hoop dat het poetsvlekken waren.
De standaard radio klinkt al erg goed, zuiver en mooi vol(Dynaudio dacht ik, but i stand corrected) een upgrade vind ik niet noodzakelijk in tegenstelling tot andere merken waar de standaard radio abominabel is. Aux ingang op een logische plek onder de armsteun.
De climate control is eenvoudig te bedienen, doet zijn werk uitstekend en is instelbaar per kant. Koud binnen 15 seconden na de start en dat vind ik gewoon snel.
Dashboard is mooi overzichtelijk. De center-console vind ik zelf bijzonder mooi en uniek. Zo'n gewelfde plaat heeft wel wat. Het dashboard is, zo op het eerste gezicht, ook behoorlijk krasbestendig.
De geluiden tijdens het rijden vallen alleszins mee. De motor is redelijk stil bij touren en de banden maken niet veel lawaai. Ik merk wel een klein fluitend geluid bij de berijdersdeur bij snelheden vanaf 100 km/u welke ik in de gaten ga houden.
== Prestaties ==
Het onderstel en de banden geven veel gevoel. Moet ook wel aangezien de C30 op het befaamde Ford Focus C-max platform staat. De auto is redelijk stevig afgeveerd, met behoud van comfort.
De motor (D2) is geen strepentrekker maar biedt voor het dagelijks verkeer genoeg vermogen en met name koppel. Door de 6-bak en de shift-indicator ben je wel continu aan het schakelen al pakt de motor prima op bij lui rijgedrag en minder schakelen. Liefst had ik een 5-cilinder diesel gehad, maar gezien het prijsverschil in fiscale waarde en lease-overschrijding was dat toch niet interessant. Scheelde ruim 150 euro netto per maand en die kan ik prima aan mijn motor besteden als ik echt snel wil gaan.
Verbruik in de eerste 200km ligt rond de 1:23 op de snelweg met 120km/u. Gecombineerd verbruik ligt op 1:20. Ik bouw het inrijden op en mix tussen tuffen en flink doortrekken in de toeren.
== Plussen en minnen ==
+ Bijzonder uiterlijk en uitstraling, iedereen vind er wat van. Mooi of lelijk, maar zeker geen 13-in-dozijn.
+ Zeer rijke uitrusting van het R-edition pakket en dat voor 26K euro!
+ Comfort!
+ Stoelen zijn top!
+ Materialen- voelen stevig, slijtvast en toch stijlvol aan.
+ Radio is standaard al erg goed.
- Minuscule kofferbak. Dat wist ik en is verbonden aan het model.
- Treurig lapje stof over de kofferruimte. Daar heeft Volvo echt een steek laten vallen voor een auto die verder zo goed in elkaar zit.
Over +/- 1000km de aanvulling van de review.
==== Update 9-6-2011 =====
Foto's geplaatst.
Nu 1000km op de teller. Bevalt nog steeds heel erg goed, geen problemen. Verbruik gedaald naar gemiddeld 1:19, wat niet tegenvalt.
Merk wel dat de turbo er gevoelsmatig erg lang over doet om op te pakken, maar dat schijnt op te lossen te zijn met een update.
==== Update 17-7-2011 =====
2000km op de teller. Verbruik blijft tussen de 1:18 en 1:19 schommelen. Ik ben ook wat sportiever gaan rijden. Dus vandaar het stijgend verbruik. Op de snelweg is 1:20 tot 1:25 heel goed mogelijk, door rustig 100 in 6 te rijden.
Verder nog steeds helemaal blij.
==== Update 23-04-2013 =====
42000 op de teller. Gecombineerd verbruik nog steeds 1:18 a 1:19. Verder is het eigenlijk simpel, er is helemaal niets opvallends. Geen kraakje, geen piepje, geen schade. Niks, nakkes.
De winter gehad en zelfs met zomerbanden was de C30 heel voorspelbaar op natte of bevroren ondergrond. Dat geeft een gevoel van veel vertrouwen.
Recent grote beurt met als kleine extra:
nieuwe ruitenwissers
trilling uit banden gehaald (opnieuw balanceren)
Ik kreeg van Volvo Hoeke een V40 T3 mee als test. Best leuk, maar de C30 rijdt lekkerder, al is de T3 best een fijn blok.
Tot nu toe is dit dus een oerdegelijke auto, die voor 2 personen ook nog eens bijzonder ruim is voorin. Op de achterbank kom ik nooit :-)
=== Update 68000 ======
Van veel snelwegkilometers naar veel korte ritjes. Het verbruik is daardoor helaas behoorlijk gestegen, van 5,3l/100KM naar 6,5L/100km. Veel filerijden, veel remmen, veel optrekken.
De auto bevalt nog steeds prima. Pas grote beurt gehad. 4 nieuwe banden, beetje olie, beetje antivries vloeistof voor de horrorwinter, nieuwe ruitenwissers, nieuwe filters binnen/buiten. En dat was het.
Tijdens het onderhoud kreeg ik een hagelnieuwe Golf 1.4 TSI mee met vergelijkbare opties (leest u mee: 33K ! fiscale waarde, ofwel 7000 euro meer dan mijn diesel Volvo). Hij was stiller dan de Volvo, maar verder had ik totaal geen gevoel bij de auto. Saai, vaag stuurgevoel, gewoon net niks. Ik was blij dat ik weer in mijn 2,5 jaar oude bakkie mocht stappen.
Betrouwbaarheid zit tot nu toe dus goed.
Blijft een fijne auto, ook voor lange afstanden. Verbruik is theoretisch goed, in de praktijk vind ik het redelijk.
Wel 1 klein nadeel: Doordat de auto relatief laag is (verlaagd door R-Edition pakket) en de gemeente waar ik woon tegenwoordig als hobby de verkeersdrempels, stoepen e.d. zo hoog mogelijk wil maken, zit ik regelmatig met de bumper op de grond of hobbel. Zelfs stapvoets eroverheen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.