Volvo C30 D2 R-Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 D2 R-Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 74.000 km |
Eerste kilometers
- 3.200 km
Mijn keuze:
Half augustus heb ik mijn nieuwe lease-auto opgehaald, een Volvo C30 D2 R-Edition. De R-Edition is een speciale (voordelige) uitvoering. In feite is het een R-Design uitvoering alleen kunnen er bijna geen extra fabriek opties op besteld worden. Hij heeft alle opties van de standaard R-Design (bijvoorbeeld Body kit / 17" lm velgen / interieur R-Design met speciale bekleding etc etc) maar is ruim € 4.000,- voordeliger. Deze auto komt dan inclusief de metallic lak uit op ongeveer € 26.000,- fiscaal. De D2 valt in de 20% bijtelling uitvoering. Dit zijn voor mij belangrijke redenen geweest om voor deze auto te kiezen. Ik heb ook gekeken naar de nieuwe Opel Astra 5 deurs 1.3 CDTI Ecoflex en een Skoda Octavia Combi 1.6TDI Greenline. Deze auto's vallen ook in de 20% bijtelling. De Opel Astra viel al snel af vanwege het (tekort aan) motorvermogen. De Skoda is nog iets te burgelijk voor mij. Wel een mooie ruime auto overigens.
Samenstelling:
De door mij gekozen C30 betreft dus een D2 R-Edition. De kleur is Electric Silver (Inspription lak) en de bekleding is Leder / T-Tec zwart/creme. De standaard 17" velgen zijn vervangen voor 18" Midir Diamond Cut/Light Grey, wat de auto nog een stuk stoerdere uitstraling geeft. Verder accessoires zijn parking support achter, sunset, tomtom navigatie (op vaste steun) en een Burry bluetooth carkit. Ik mis wel een aantal opties die ik op mijn Opel Astra wel had (zoals regensensor en geintegreerde navigatie), maar door deze scherpe prijsstelling neem ik dat graag op de koop toe. Ik vind het een hele mooie dikke auto om te zien. Ook het interieur is met deze kleuren combinatie erg mooi en sportief om te zien. Er zitten leuke details in zoals bijvoorbeeld de sportpedalen en de blauwe wijzerplaten.
Eerste ervaring:
Mijn vorige auto had standaard 120PK maar was getuned naar 150PK. Deze auto heeft de nieuwe motor van Volvo met 115PK. Dat merk je uiteraard. Ondanks dit vermogen verschil vind ik het een prettige motor. Hij loopt mooi stil en is heel soepel. Een groot voordeel van deze nieuwe motor vind ik de 6 bak. De 1.6D (DRIVe) heeft namelijk een 5 bak. In Nederland is de motor voldoende sterk. In Duitsland merk je wel dat hij het boven de 150 een stuk moeilijker heeft dan mijn vorige auto. Het verbruik is best netjes (de eerste 3.000 km ongeveer 1 op 16,5) maar niet super zuinig.
De stoelen zijn super. Na een lange rit stap je fris uit. Het weggedrag vind ik ook erg goed. De 18" velgen maken de auto niet te stug (waar ik even bang voor was). Hij rijdt erg soepel, een heerlijke reiswagen. De ruimte op de achterstoelen (i.p.v bank) is voldoende. De ruimte van de bagageruimte is echter wel minimaal. Voor mij is dit niet zo'n probleem aangezien ik veel alleen in de auto zit en niet veel meeneem. Vervoer je vaak zaken, dan is dit wel iets om rekening mee te houden. De afdekhoes is simpelweg waardeloos.
Problemen:
Tot nu toe rijdt de auto probleemloos. Het enige wat ik merk is dat als de auto koud is, soms een beetje inhoudt en een schokje geeft. Dit verdwijnt als de auto warm is. Ik zal dit in de gaten houden.
Conclusie tot zover:
Een fijne stoere auto, met een gunstige fiscale waarde. Ben blij met de keuze die ik heb gemaakt. Als ik wat meer ervaring heb opgedaan met de auto, zal ik daar over berichten.
10.000 km gepasseerd
- 10.500 km
Inmiddels weer wat meer ervaring opgedaan met de C30. Ik vind het nog steeds een mooie auto en ik krijg veel positieve reacties. De auto bevalt ook nog steeds prima. Het rijcomfort is van een prima niveau, mede door de lekkere stoelen. De motor is iets losser gekomen. Een snelheidsmonster is het niet, maar hij loopt mooi soepel en is sterk genoeg. De motor draait bij 130 km/h circa 2450 toeren, waardoor het lekker stil is.
Het verbruik valt me iets tegen. Ik rij veel op de snelweg en kom gemiddeld uit op 6.0L/100km (werkelijke getankte liters). Is niet veel beter dan mijn vorige auto die volgens "het boekje" veel onzuinig zou zijn.
Problemen hebben zich niet voorgedaan. Het enige dat me opvalt is dat de motor (koud) onregelmatig loopt en een beetje stottert. Het is echter niet belangrijk genoeg om er voor terug te gaan naar de dealer (wordt even bij de eerste beurt). Binnenkort komen de winterbanden erop (op 16" lm velgen).
Kortom fijne reiswagen.
1e beurt
- 21.000 km
Bij ongeveer 18.500 km gaf de boordcomputer aan dat het tijd is voor z'n eerste beurt. Afspraak gemaakt en 2 weken later kon de auto terecht. Aangezien de auto bij een koude motor stottert, heb ik gevraagd of ze daar ook aar willen kijken.
De service van de dealer (Broekhuis Harderwijk) is erg goed. Ik heb het gevoel dat er met zorg naar de auto is gekeken. Daarnaast was ie weer schoon van binnen en buiten. Er werd gemeld dat er een nieuwe update (software) op is gezet. Dit is te merken! De motor loopt rustiger en volgens de boordcomputer een stuk zuiniger (van 6.0l naar 5.2l). Of dit werkelijk zo is ga ik meten. De afgelopen 20.000 km heeft de auto 5,9 liter op 100km verbruikt (werkelijk verbruik), dus dat is niet verkeerd. Door de update / beurt lijkt het stotteren ook tot het verleden te behoren en lijkt er iets meer vermogen voorhanden te zijn.
De auto gaat steeds beter bevallen. Zeker met de 16" winterwielen rijdt de auto erg comfortabel (al oogt het wel een stuk minder dan de 18" zomerwielen). De auto is daarnaast inmiddels best snel geworden. Bij de volgende beurt (40.000km) zal ik weer een review schrijven.
Geen problemen
- 62.000 km
Inmiddels heeft mijn C30 z'n derde (60.000 km) beurt gehad. Hoe meer kilometers de auto heeft gereden, hoe soeppeler hij gaat lopen. Het werkelijke verbruik ligt tussen de 1:18 en 1:19, waarbij de boordcomputer iets te optimistisch is. De auto is vooral geschikt voor het comfortabel afleggen van lange afstanden (heerlijke stoelen). Het zal nooit een snelheidsmonster (200km/h is net haalbaar) worden, maar de motor draait erg soepel en stil.Op naar de 100.000 kilometer
Laatste kilometers
- 74.000 km
Mijn Volvo heeft inmiddels 74.000 kilometer gereden en hij gaat de deur uit. Ik heb inmiddels een Ford Focus Wagon 1.6 TDCI 105 pk Titanium Lease besteld (inderdaad de 14% bijtelling uitvoering). Als voorloopauto ga ik een Ford Focus benzine 1.0 drie cilinder (!) rijden. Ik ben erg benieuwd hoe dat bevalt. Uiteraard zal ik daar ook een review over schrijven.
De Volvo C30 is me goed bevallen. Stoere dikke auto om te zien. Daarnaast is het een hele fijne reiswagen. Ik heb nu gekozen voor een Ford Focus, aangezien ik de ruimte en de extra deuren bij de Volvo nu wel een beetje begin te missen. Heb je deze niet nodig, dan is het zeker een aan te bevelen auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.