Volvo C30 D2 Kinetic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 D2 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
De eerste maanden zitten er op
- 24.600 km
In september 2010 heb ik de sleutels in ontvangst mogen nemen van een volvo c30 d2 kinetic.
De auto is uitgerust met de pakketten professional line, security line en winter line. Overige opties zijn dimmende spiegel, regensensor, load cover en het nordic oak in het interieur. De kleur is barentz blue met blank interieur.
De auto is een lease auto die c.a. 50.000 km per jaar zal afleggen. De auto is besteld in Alphen aan den Rijn waar de aflevering verder keurig verliep.
Intussen staan er al 24.000 km op de teller dus hoog tijd voor een eerste indruk.
Die indruk, onder aan de streep, is goed. Toch zijn er de nodige mitsen en maren geweest. Deels misschien te wijten aan de nieuwe 1.6 diesel. Tijdens de eerste 10.000 zijn de waterpomp, spanrol en riem al uit voorzorg vervangen. Verder hield de motor zo rond de 1900 toeren bij halfgas wat in en schokte dan wat. Dit laatste is bij een software update grotendeels verdwenen. Zuinig was de motor ook allerminst, zelfs 6.9 lt op de 100km was geen uitzondering. Ook dit is na de software update teruggebracht tot een 5.9 a 6 liter. Dit bij gecombineerd gebruik.
Alle lof voor de dealer die zelfs naar de importeur is geweest om de auto volledig te laten nakijken. De kwaliteitsindruk laat voorlopig dus nog wat te wensen over, maar eerlijk is eerlijk. De laatste km's loopt de auto als een zonnetje en tijdens de wintersport ging het allemaal van een leien dakje. Ook bergop kun je redelijk meekomen met het snellere verkeer. Verwacht geen powerkanon, want dan kom je bedrogen uit. Kwa topsnelheid maakt het allemaal niet zo gek veel uit, want ook deze motor schijnt 200 op de teller te krijgen. Hou je van echt opschieten zou ik de d2 laten staan en een van de 5 cilinders (d3 of d4) kiezen. Het bijtellingsnadeel moet je dan maar voor lief nemen.
De sterke en zwakke punten van de auto lijken me bij deze auto bekend, het prima comfort maar de beperkte ruimte. De stoelen zitten inderdaad prima, ook voor langere personen (maar vergen wel wat instellen!!). Het veercomfort is ook goed te noemen. Zeker met de relatief kleine 16 inch velgen zonder sportonderstel. De auto stuurt wel een stuk wolliger dan de seat die ik hiervoor reed. Ben je dit eenmaal gewend dan kun je toch nog redelijk sportief de hoek om. De auto nodigt hier echter niet toe uit. Wel tot cruisen. Daar is het de ideale auto voor.
De bagageruimte, tja die is niet groot. Maar twee weekendtassen en nog wat spullen krijg je er echt wel in. Ook achterin zit je op de twee stoelen, ipv een bank, tot ca. 1.90m prima.
De motor heeft dus wel wat steekjes laten vallen, maar dat wijt ik voorlopig maar even aan de nieuwigheid. Verder is alle elektronica, zoals keyless entry, stoelverwarming, inklapbare spiegels en dat soort zaken foutloos. De navigatie, die overigens fantastisch fijn werkt met die knoppen achter het stuur, is standaard voor west europa en doet het prima. Soms op het oog misschien een vreemde route, maar goed. Ieder apparaat is anders en het bedieningsgemak is werkelijk fenomenaal. Jammer dat dit in bijvoorbeeld de nieuwe s60 is verdwenen. Ook een sterk punt is de xenonverlichting met meesturende lampen. Eigenlijk heb je met die lampen geen groot licht meer nodig. Perfect!
Al met al zijn de eerste maanden niet volledig foutloos. Toch moet ik zeggen dat de auto me goed bevalt. Zeker ook de service bij de dealer (misschien is dit bij volvo standaard?)is duidelijk beter dan bij de seat/vw.
Ik zal een foto plaatsen als de auto gewassen is, momenteel nogal smerig wegens vakantie. Ik zal iedere grote beurt een kleine update plaatsen.
Wat beurten verder
- 47.500 km
Inmiddels is de kilometerstand bijna verdubbeld, dus hoog tijd voor een kleine update. Klein, want heel veel is er niet te melden. De auto rijdt nog steeds uitstekend. Het verbruik is verder gedaald naar zo'n 5.5 a 5,6l per 100km. Dit is zeker niet met een fluwelen voet, maar ik ben nou ook geen snelheidsmaniak.
Er zijn een paar beurten geweest. Iedere 10.000km kwam er een melding op mijn scherm. Als je veel rijdt is dat nogal vervelend. Het bleek dat er tussen de beurten in een gratis check is voor de vloeistoffen, bandenspanning etc. Dat heb ik maar laten wijzigen. Misschien handig voor als je weinig rijdt?
Het rijcomfort van de auto is nog steeds prima. De motor is heerlijk stil, ca. 2.200 bij 120 tot 3.000 bij 160. Wel is de auto door de comfortabele 16 inch velgen wat wiebelig/schommelend over hobbels. Ongetwijfeld is dit met een r-design optie beter. Echter vind ik dat spoilerpakket op een 1.6 diesel totaal misplaatst. Bij een D4 of T5 wordt dat een ander verhaal overigens.
Deze auto is natuurlijk bewust gekozen vanwege de 20% bijtelling. Is dit voor jou niet van toepassing of niet belangrijk zou ik te allen tijde voor de d3 of d4 gaan. De auto is echt niet traag, maar wat extra power en koppel zou de auto nog verfijnder en relaxter maken. Overigens ook met veel vermogen nodigt de auto niet uit tot stevig stuurwerk. Tot comfortabel snelwegrijden des te meer!
Nu ik de auto wat langer bestuur kom ik natuurlijk ook achter wat kleine verborgen minpuntjes.
Ten eerste en met stip is absoluut het belachelijk kleine ruitewisservloeistof reservoir. Als je xenon komplampen hebt worden deze ook af en toe meegesproeid. Omdat er maar een liter of 5 in het reservoir gaat betekend dit met mooi meer tenminste 1 a 2x per week bijvullen.
Ook is bij deze auto de A stijl (net zo als bij mijn vorige auto) erg dik, waardoor als je wat langer bent en dus verder naar achteren zit, je echt om de stijl heen kijkt. De keyless drive werkt goed. Wat is het dan toch jammer dat je gewoon een (grote!) sleutel in je zak stopt en geen kaart?!
Wat tot slot irritatie kan opwekken zijn de vele piepjes en bliepjes met het oog op 'volvo' veiligheid. Met een gordel vind ik dit prima, maar als ik als bestuurder de auto even kort verlaat (met de sleutel dus in mijn zakken) begint er een gepiep maar je gewoon gestoord van wordt (voor de passagiers die achterblijven dan). Inmiddels ben ik erachter dat de piep niet aangaat als je de deur niet dichtdoet (misschien een tip voor anderen?)
Al met al en daar gaat het natuurlijk om blijft de auto absoluut heerlijk rijden. Er gaat, na het rampzalige begin, nooit meer wat kapot. Zoek je een relaxte reisauto voor veel km's, maar hoef je niet alle (kofferbak)ruimte, dan is deze auto absoluut het overwegen waard!
P.S.Ik heb ook eindelijk wat foto's toegevoegd die al een tijdje op mijn telefoon stonden
Prettige reisgenoot, motorisch niet foutloos
- 102.000 km
Sinds de laatste update is de km-stand verdubbeld. Mijn eerste idee was om tijdens elke kleine/grote beurt een kleine update te geven. Dit is er helaas niet van gekomen. Steeds als ik wilde gaan schrijven was er weer iets (kleins) aan de hand, waardoor de auto terug naar de garage moest.
Het begon allemaal met wat elektronica problemen. Ik kreeg een foutmelding (bij Volvo een oranje I) met de tekst 'minder motorvermogen'. De auto even langs de kant gezet bij een tankstation en opnieuw gestart. De melding was weg en het vermogen was ook weer normaal. Helaas kwam de melding twee weken later terug. Naar de dealer geweest die vertelde dat er een kabeltje beschadigd was. Binnen een uurtje hersteld en we konden weer rijden. Een week later kreeg ik tot mijn stomme verbazing dezelfde foutmelding. Nu hielp ook het aan- en uitzetten niet meer dus meteen maar naar de dealer gegaan. Wederom uitgelezen en de storing wees naar hetzelfde probleem (iets met de turbo, vraag me niet wat). Uiteindelijk is de hele bedrading vervangen om er zeker van te zijn dat alle bekabeling goed was. Sinds die dag geen storingen meer gezien. Dit soort problemen zijn nu eenmaal inherent aan een moderne motor met veel elektronica aan boord. Desalniettemin blijven ze wel vervelend natuurlijk. Verder allemaal keurig opgelost en vervangend vervoer van soms wel drie klassen hoger meegekregen. Allemaal leuk en aardig maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat ik binnen 1,5 jaar het complete gamma van volvo heb gereden (met uitzondering van de xc 90 helaas:-))....
De problemen waren echter nog niet voorbij. Tijdens een kort ritje op de snelweg merkte ik dat de auto stroef schakelde. Uiteindelijk (en gelukkig in de buurt van een tankstation) ging de auto in geen enkele versnelling meer. Gelukkig kon ik met het koppelingspedaal ingetrapt de oprit en parkeerplaats van een tankstation halen. De auto kon ter plaatste niet hersteld worden en is afgesleept. Het bleek dat de koppelingsplaat gewoon in tweeën lag. Verder was er nog iets in het differentieel afgebroken, maar dat kan ik me niet meer helder voor de geest halen. De auto heeft meer dan een week in de garage gestaan. Toen was net de V60 uit dus ook die maar eens getest.
Als ik al het bovenstaande zo bekijk klinkt het misschien negatiever dan ik eigenlijk bedoel. Natuurlijk is het vervelend dat je met dit soort problemen te maken krijgt, maar ik ben wel steeds (voor mijn gevoel dan) goed geholpen en ik heb natuurlijk één van de eerdere d2-motoriseringen in Nederland. Ik blijf wel bij mijn eerdere bevindingen over de motor zelf. Ik ben er van overtuigd dat deze motoren zo 'geknepen' zijn om aan alle emissie eisen te voldoen dat deze qua betrouwbaarheid niet in de buurt komen van de oudere volvo blokken. Dit geldt waarschijnlijk ook voor andere merken. Een collega rijdt een audi a4 en ook daar is al de complete versnellingsbak vervangen. Ik hou dan ook mijn hart vast voor bestuurders van de nieuwe d2 in de 14% categorie.
Concluderend (althans voorlopig) moet ik zeggen dat de auto ook veel pluspunten heeft:
-Geen Rammels!! Ook niet na ruim 100.000km
-Alle elektronica in de auto zelf werkt foutloos.
-De verlichting is nog steeds origineel!
-Comfort qua veergedrag, zitpositie blijft goed, (eerlijkheidshalve moet ik hier bij vertellen dat een s60,v60, veel beter zit.
-Zuinig! c.a 5.5/5.6 bij stevig doorrijden.
De Negatieve zaken:
-Motorisch niet betrouwbaar gebleken.
-Veel te klein reservoir voor wisservloeistof.
-Grote A stijl met dito dode hoek voor lange bestuurder.
-Ruitenwissers zijn binnen 10.000 km echt op.
-Kofferruimte, natuurlijk bekend, maar dit is echt heel erg weinig. 'Travel Light' wordt je nieuwe motto.
Ik ga nu op naar de 120.000km. Hopelijk zijn alle kinderziektes nu uit de motor en blijft de auto tot 180.000km motorisch hetzelfde als de rest van de auto. Probleemloos.
-
Geen rammels, geen gepiep en gekraak maar die moto
- 172.000 km
Zojuist de laatste 'tussencheck ' (zoals volvo dit noemt) laten uitvoeren bij de dealer. Dit was eigenlijk niet de bedoeling want ik rij zo'n 4 a 5 duizend km per maand en dan is een onderhoudsinterval van 20.000 prima vol te houden ipv de 10.000 met deze gratis check.
Helaas is het zo dat in 170.000 km het drie! keer is voorgekomen dat ik ook daadwerkelijk de 20.000 km gehaald heb zonder één of ander probleem. Defecte sensoren maar vaker iets in de motor. De eerder al genoemde versnellingsbakproblemen hebben zich herhaald bij zo'n 120.000 waardoor ik wederom langs de kant van de weg belandde en de bak in geen enkele versnelling meer wilde. Ontelbare meldingen van 'Minder Motorvermogen' die vaak te maken hadden met defecte sensoren in het roetfilte. Na de zoveelste melding is uiteindelijk door de dealer (die het waarschijnlijk ook zat was) de complete kabelboom vervangen. Het laatste euvel zijn de parkeersensoren die het voor gezien hebben gehouden. Uiteindelijk wordt alles wel gemaakt, maar het kost je veel tijd en energie om steeds maar naar de garage te moeten.
Een kennis, werkzaam bij een andere volvo dealer vertelde mij overigens dat de d2 motoren echt niet zo onbetrouwbaar zijn als in mijn geval gebleken is. Tja, in mijn geval staan de letters d2 voor drama in het kwadraat.
Godzijdank mag de auto binnenkort uit contract. De leasemaatschappij was het kennelijk ook zat. Eind oktober komt de nieuwe auto, een mazda en geen volvo. Voornamelijk vanwege de hogere zitpositie en ik hoop de japanse betrouwbaarheid.
Om nou niet al te negatief te blijven over de volvo. De auto is en blijft een zeer comfortabele keus voor mensen die geen haast hebben en houden van rust aan boord. Ook het interieur is na ruim 170.000 nog zo goed als nieuw. Rammels of gekraak ontbreekt volledig en de stoelen zitten nog prima. De dealer was over het algemeen zeer vriendelijk en professioneel. Dat was ik anders gewend.
Uitgaande van mijn kennis dat d2 niet garant staat voor drama hoop ik dat de volgende eigenaar er een betrouwbare metgezel bij krijgt. Motorisch is alles zo'n beetje vervangen:-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.