Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition (2012) #2

autoreview

Volvo C30 D2 DRIVe StartStop R-Edition (2012)

Signalement

UitvoeringC30 D2 DRIVe StartStop R-Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik op 3 heel fijne jaren

  • 175.000 km

Het is alweer 3,5 jaar geleden dat ik haar bij de dealer op mocht halen. De reden dat ik voor een C30 R-Edition koos? Heel simpel. Ik wilde eens wat bijzonders rijden, en met het R-design interieur en R-Design bodykit zag deze auto er gewoon fantastisch uit. Nu na 3,5 jaar maak ik de balans op van mijn ervaringen, op basis van de pluspunten en minpunten die me over die periode bij zijn gebleven.

Ik begin met de Pluspunten:

1) Het rijgedrag.
Tijdens de proefritten in de zoektocht naar een waardige opvolger ontdekte ik weer helemaal opnieuw wat een heerlijk sturende auto zo'n C30 toch is. Ze ligt als een huis op de weg (ook bij hoge snelheden), stuurt heerlijk en je bent echt in contact met het wegdek. Niet dat ze nou keihard is hoor. Ook na lange ritten waarin je je tank in één keer helemaal leeg rijdt stap je gewoon behoorlijk fris en fit uit.

2) Het Uiterlijk
Wanneer ik in de eerste weken dat ik haar had op een parkeerterrein liep en ik zag haar staan dacht ik elke keer bij mezelf: "Wat is het toch een prachtige auto om te zien". Nu, 3,5 jaar later is dat nog steeds zo. Elke keer weer.

3) Betrouwbaarheid
In 3.5 jaar tijd heeft de C30 me nooit in de steek gelaten. Zelfs geen kleine verstoring gehad. Het enige was een rammeltje toen ik haar net had, en dat is meteen verholpen.

4) Service
De service van de Volvo garages Furness Enschede, en later Harrie Arendsen Hengelo, is top! Zo werd ik netjes aan alle monteurs voorgesteld zodat ik als klant wist wie mijn auto zou gaan onderhouden. Dat heb ik bij bijvoorbeeld Volkswagen (dat haar premium-ambities niet onder stoelen of banken steekt) nooit meegemaakt. En ook het rammeltje dat ik vlak na aanschaf hoorde. Er ging meteen een jonge monteur mee, die zich tijdens de rit in alle mogelijke bochten wrong om te bepalen waar het geluid vandaan kwam. Na 10 minuten dacht hij het te weten, en hij bleek gelijk te hebben. Na zijn herstelactie nooit meer een rammeltje gehoord. Ik heb het gevoel dat ze bij een Volvo dealer net dat beetje meer doen dan bij veel andere merken.


Na deze lofzang dan ook wat minpunten:

1) Comfort
Qua comfort heeft de C30 twee gezichten. Voor de berijder is een C30 een super comfortabele auto. Super stoelen, heel goede ergonomie en goede geluidsisolatie. Maar daartegenover zijn er helaas ook minpunten waar je echt rekening mee moet houden. Zo is het stuur echt te groot, en dat gaat soms irriteren. Ben je met meer dan 2 personen, dan moet je hopen dat je achter passagiers geen last van hun spieren of gewrichten hebben. Instappen is al een kunst, en er weer uit komen is een nog grotere uitdaging. Als je eenmaal zit, dan zit je wel weer verrassend comfortabel achterin. De bagageruimte is echt onpraktisch, zeker wanneer je dat rare afdekzeil er overheen hebt zitten. 1 flinke reistas en het zit vol. Laat je het zeil weg, en klap je de achterste stoelen naar voren dan is het wel weer ruim genoeg om met zijn tweeën te gaan kamperen. Mijn conclusie is dan ook: De C30 is comfortabel en praktisch, zolang je maar niet met meer dan twee personen bent. En die conclusie is voor mij niet, maar voor een auto in het C segment helaas wel degelijk een minpunt.

2) Prestaties
Hoe heerlijk ze ook stuurt, en hoe mooi sportief zo'n R-design uitvoering er ook uitziet: Het kan niet verhullen dat de prestaties van de D2 motor daar ernstig bij achterblijven. Ultra sloom is het niet: In het dagelijkse verkeer kom je gewoon mee. Maar vooral onder de 1800 toeren houdt het qua vermogen en vooral qua koppel niet over. En dat is met name bij wegrijden gewoon vervelend. En je moet ook tijdens het rijden gewoon wat vaker terugschakelen dan je zou willen. Nu snap ik wel dat deze motor natuurlijk vooral voor zuinig rijden in de markt is gezet, maar ook daar doet de motor gewoon niet wat Volvo belooft. Nu had ik ook nooit verwacht onder de 4 l/100km te komen, maar 5,6 l/100km gemiddeld waar Volvo 3,8 belooft vind ik wel heel erg veel verschil.

Tot slot nog een aandachtspuntje: Mocht je zo'n mooie C30 met R-Design exterieur willen kopen 2e hands, let dan even op. De D2 R-Edition bouwjaar 2012 had standaard niet meer het R-Design exterieur. Dat had alles te maken met de CO2 uitstoot af fabriek. Ik heb de bodykit er als accessoire op laten zetten, maar dat heeft wellicht niet elke koper gedaan. Even checken dus (voor zover je dat niet zelf al ziet) mocht je er een op het oog hebben.

En ik? Ik ga nog een paar weken genieten van mijn exemplaar. Daarna gaat ze terug naar de leasemaatschappij en kan ik van de volgende voiture gaan genieten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.