Volvo C30 2.0D Momentum (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 2.0D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Wat een heerlijke auto
- 75.000 km
Als opvolger van de Mini werd in het begin van 2007 onze nieuwe C30 geleverd. De stap naar de C30 hebben we vooral gemaakt omdat we nogal veel kilometers maken in de auto en omdat de C30 daar net iets geschikter voor leek. Hoe goed de Volvo bevalt beschrijf ik hieronder.
Design:
Het design van de C30 was een belangrijke factor in de keuze voor deze auto. Ik vind het een schitterende auto met een heel eigen gezicht. Er is eigenlijk geen enkele auto in de klasse waarmee je de C30 kunt vergelijken. Het is ook leuk dat eigenlijk iedereen wel een mening heeft over het design van de C30. Een simpele ‘wel ok’ hoor je eigenlijk nooit. Het interieur is echt Volvo, weinig tierelantijnen en erg goed afgewerkt. Het wordt nergens echt spannend, maar de zwevende middenconsole (bij ons in het wit afgewerkt) zorgt ervoor dat het interieur zeker niet saai is. Het grote voordeel van deze aanpak is dat het interieur een rust uitstraalt die het autorijden in de C30 erg comfortabel maakt.
Het enige nadeel aan de designkeuzes is dat de auto niet erg praktisch is. De kofferbak is vrij klein en is door de hoge laaddrempel en de absurd kleine opening (alleen het raampje gaat open) ook niet bijzonder goed bereikbaar. Wel is de laadvloer groot en vlak als je de achterstoelen voorover klapt, dus met zijn tweeën op reis gaat prima. Voor ons voldeed de auto prima, al ergerde ik me af en toe wel aan de laadruimte (probeer maar eens een IKEA kastje mee te nemen).
Comfort:
Hier blinkt de C30 uit. Hoewel het directe veercomfort bij andere auto’s misschien (nog) beter is scoort de C30 erg hoog op de overige comfortgerelateerde zaken. De stoelen zitten prima en de rijpositie is goed instelbaar. Neem daarbij de heerlijke rust in het interieur, de ijzersterke airco en verwarming en de uitstekende radio (de basisradio is echt al top) en je hebt een auto waar je vele kilometers kunt rijden zonder ook maar een moment vermoeid te raken. De auto betrekt je niet teveel bij wat er om je heen gebeurt en doet zijn werk zonder veel tumult, echt een fantastische auto om mee op reis te gaan.
Prestaties:
De 2 liter dieselmotor is een heerlijke motor in de C30. Door het grote koppel (320Nm) blijft de auto onverstoord doortrekken tot snelheden ver boven de ‘geeft u ons dat roze papiertje maar’ lijn en het koppel is vroeg (2.100 tpm) genoeg beschikbaar om het aantal schakelmomenten tot een minimum te beperken. Neem daarbij de rustige manier waarop de motor zijn werk doet en uitstekende stoelen en je hebt een auto waarmee je zonder problemen lange afstanden kunt rijden.
Bij het kopje prestaties is natuurlijk ook van belang of je een beetje mee kunt komen op de weg. Welnu, vanuit stilstand is de auto vrij rap (9,4s. tot de 100km/u) en, door het hoge koppel, zijn de tussensprints zijn zelfs snel te noemen. Ook op het gebied van de wegligging scoort de C30, ze kan behoorlijk hard de bocht door en is prima te beheersen als je toch te hard gaat. De C30 blijft zo stabiel en kalm, dat je wellicht kunt stellen dat het allemaal niet spannend genoeg is. Maar wat mij betreft rijdt de C30 fantastisch in deze configuratie.
Betrouwbaarheid:
Ik zou een uur kunnen praten over de betrouwbaarheid van de C30, maar ik kan er misschien beter kort en duidelijk over zijn. Het is eigenlijk heel simpel, er is nog nooit iets stuk gegaan aan de C30 (hoewel, 1 koplampje dan), de auto start altijd en er rammelt of trilt nooit iets. Als je bedenkt dat we al 75.000km hebben gereden kan je gerust stellen dat je met de C30 de hele wereld rond kunt reizen en dat je dan alleen maar hoeft te tanken en af en toe je banden hoeft te wisselen. Betrouwbaar? Ik dacht het wel!
Kosten:
Onderhoudskosten zijn voor mij moeilijk in te schatten aangezien de C30 een leaseauto is, maar ik kan wel het een en ander zeggen over de mij bekende kosten. De cataloguswaarde van deze auto is ongeveer €34.000,- en daarover dient 25% belasting betaald te worden. Er zijn goedkopere auto’s in deze klasse, maar extreem duur is de C30 ook niet. Het verbruik van 5,7 liter per 100km is zeker te halen, maar dan moet je het wel rustig aan doen. Ons verbruik ligt rond de 6,5 liter per 100km, maar wij spreken regelmatig het vermogen van de auto aan. Een verbruik ergens tussen deze twee waardes is lijkt me realistisch voor de gemiddelde gebruiker. Prima waardes voor een dergelijke auto. Qua kosten voor onderhoud durf ik niets te zeggen, maar ik kan wel stellen dat er erg weinig onderhoud nodig is geweest. De auto staat alleen bij de garage heeft voor standaard controle. Ik vermoed dus niet dat de C30 erg duur in gebruik is.
Conclusie:
De C30 is een heerlijke auto die alles wat je van haar vraagt doet met veel zelfvertrouwen en zonder een moment te klagen. De motor is heerlijk, het comfort erg goed en het design is uitgesproken. Het enige nadeel is eigenlijk dat de auto niet voor iedereen even bruikbaar is, gezinnen met kinderen doen er goed aan om aan ander model te kiezen. Sinds kort behoren wij ook tot die categorie en hebben wij toch echt vijf deuren en een ruimere kofferbak nodig. Heel vervelend allemaal, zeker als je bedenkt hoe goed de C30 bevalt. Het afscheid in februari wordt in ieder geval zwaar. We zullen haar missen deze heerlijke Volvo C30.
Op naar de volgende Volvo
- 92.000 km
Afgelopen donderdag hebben we de auto ingeleverd. Wat een plezier hebben we van de C30 gehad! Afgezien van het feit dat de auto wat onpraktisch is, hebben wij werkelijk niets aan te merken. Afscheid nemen doet wel een beetje pijn, maar een V50 is toch net even praktischer. Hieronder kort een overzicht van de belangrijkste punten van de C30:
+ Ergonomie
+ Heerlijke motor
+ Er gaat nooit wat stuk
+ Design is lekker anders (lees: mooi)
- Niet praktisch voor gezinnen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.