Volvo C30 2.0D (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 2.0D |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
Dit wordt de opvolger van de Golf...
- 20.000 km
Na eindeloze km’s in huur Volvo’s gereden te hebben wist ik het: ‘ik moet en zal een Volvo hebben’. Na nu ruim een jaar in een voorloop Golf V gereden te hebben is het dan eindelijk zover. Mijn C30 wordt eind deze week rijklaar afgeleverd. Het is geen nieuwe auto, exact een jaar oud en nu 20.000km op de teller. Aangezien een echte review nog niet mogelijk is zal ik eerst het aankooptraject uitleggen en mijn voorkeur voor het merk Volvo nader verklaren.
Ik rijd veelal snelweg km’s, eigenlijk 95% van de tijd. Ik draai de snelweg op, rijd 150km richting het noorden van het land, ga de snelweg af en ben waar ik zijn moet. Kortom, een cruiser met een fijne motor, relaxt interieur en goede geluidsinstallatie waren een pre. Wat dat betreft trof ik het minder met mn voorlopertje. Motor (1.9tdi) was nog oke, maar het interieur en de kwaliteit van het geluid uit de speakers waren niet van de gewenste kwaliteit. In mijn zoektocht naar de Volvo werd ik al snel in de hoek van de D2 motor geduwd. Met R-design een leuk smoelend karretje maar het gebrek aan vermogen is wat mij betreft echt een afknapper. Ik betaal geen bijtelling, ga de auto kopen, dus wat dat betreft zit ik niet aan 14/20 of 25% bijtelling vast. Volvo’s zijn geen goedkope auto’s. Natuurlijk wilde ik ook wel een V70 of een XC60, op mijn leeftijd en op dit moment natuurlijk niet te betalen. Daarom dus op zoek naar een C30. De D2 werd te licht bevonden en de D3 was eigenlijk nog nergens in een occasion te vinden. Verder is de D3 dan alweer snel te prijzig, dus leek ik in de Duitse (VW) /Spaanse (Seat) hoek geduwd te worden. Verder ben ik uitermate tevreden over het interieur van Volvo. De stoelen zitten werkelijk als gegoten en dat is een zeer belangrijk issue voor de ritten van 1.5 uur die meer regelmaat als uitzondering zijn.
Ik had de hoop bijna opgegeven totdat ik op een C30 stuitte met de ‘oude’ 2.0d motor. Deze 136pk sterke motor, gekoppeld aan een 6-handbak voldeed prima aan mijn eisen. Verder was de Volvo rijkelijk uitgerust met onder andere onderstaande opties:
-17” licht metaal
-Titan grey pearl metallic
-Buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar
-Buitenspiegels in carrosseriekleur
-Bumpers in carrosseriekleur
-Glas getint
-High performance audio met usb poort
-Bluetooth handsfree systeem Volvo
-Navigatie
-Verder zijn zaken als cruise control en multifunctioneel stuurwiel aan boord.
Het is een ex-demo auto welke dus altijd goed onderhouden is geweest bij de dealer.
Afgelopen zaterdag wezen kijken, flink stuk gereden en uiteindelijk tot een deal gekomen. De auto was in prima staat, alleen de velg rechtsvoor had een zware overduidelijke beschadiging. Daarom bij de uiteindelijk verkoopprijs uit onderhandeld dat er een nieuwe velg gemonteerd zal worden. Verder zal de eerste grote onderhoudsbeurt free of charge zijn. Kortom, tot op heden prima service bij de Volvo dealer van Friesland: Schaaf & Mellema.
Ik kan niet wachten om hem vrijdag op te halen. Ik ben me verder wat aan het verdiepen geweest om hem te chippen en zodoende nog wat meer pk’s en koppel voorhanden te krijgen. Tot op heden kom ik niet verder als: www.heico-sportiv.nl/webshop/e-motion-motortuning waar vermeld staat dat ze geen deal hebben kunnen sluiten met de Nederlandse importeur waardoor behoud van Volvo garantie niet gegeven kan worden. Dus een no go wat mij betreft. Zijn er mensen die ervaringen hebben op dit gebied?
Updates zullen gegarandeerd volgen!
Op naar een nieuwe service beurt
- 62.000 km
Deze week gaan we de 62.000km in dus wat mij betreft een mooie tijd voor een update. De C30 en ik zijn nog steeds goede vrienden. Hij doet precies waarvoor ik hem gekocht heb: mij relaxt, comfortabel en als het moet snel ;) brengen naar waar ik wil zijn. We zijn nu bijna 40.000km samen en ik moet zeggen dat de km's voorbij vliegen. De motor bevalt nog steeds prima. Genoeg snelheid wanneer gevraagd en comfortabel/stil wanneer er met 130/140 'gecruised' wordt over de A7. Aansluitend hierbij zitten de stoelen perfect, wordt het high performance audio systeem volop gebruikt en is het bluetooth handsfree systeem een welkome optie.
Het verbruik komt bij aan de snelheid houden, 90% snelweg met 130km/h, niet verder als tussen de 1 op 15/16km. Ik vind het persoonlijk wat tegenvallen, maar goed je rijd een C30 van zo'n 1300kg. Bovendien was van tevoren bekend dat Volvo niet heel zuinig scoort. Het comfort en de auto scoren goed dus ik moet eigenlijk niet klagen.
Tot op heden nog geen kwaaltje niks gehad..of het moet het dimlicht rechtsvoor geweest zijn wat er mee ophield, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dat niet als tegenvaller kan beschouwen.
We gaan deze- of volgende week naar de dealer en ik ga er eigenlijk van uit dat ik hem twee uurtjes later weer op kan halen. We gaan er weer vrolijk tegen aan...op naar een ton!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren