Volvo C30 2.0 R-Design (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 2.0 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 16.700 km |
KM-stand laatst | 20.800 km |
Aanschaf
- 16.700 km
Na 3 jaar zeer tevreden rijden in een S40 2.4 Summum, was het moment daar om naar een andere auto op zoek te gaan. Uitgangspunten voor die keuze:
- Goede mix van comfort en sportiviteit (mocht iets meer richting sportiviteit t.o.v. de S40)
- Maandelijkse kosten (verzekering, wegenbelasting en benzine) bij voorkeur wat omlaag.
- Luxe uitvoering en sportieve looks.
- Jonge occassion waar de 'kop' af is (dus 1 of 2 jaar oud).
- Praktische zaken van ondergschikt belang (we zijn met z'n twee-tjes en 95% van de tijd rijd ik alleen in de auto)
Vervolgens lang getwijfeld tussen BMW 1 (3-deurs) en Volvo C30, waarbij een proefrit in beide auto's uitwees dat de 1-serie echt wel een stukje strakker stuurde, en dat de C30 qua instap en zit achterin net was praktischer was. Daarbij opgeteld mijn zeer goede ervaringen met Volvo, dus een lastige keuze.
Totdat ik bij een dealer in het midden van het land een C30 2.0 R-Design zag staan, precies in de uitvoering zoals ik hem (bij wijze van spreken) nieuw zou bestellen; Titanium Grey metallic, bekleding zwart stof + creme leer, Volvo-navigatie, en de nodige opties. En dat gevoel werd positiever na de proefrit, want de R-Design heeft een licht verlaagd onderstel en een iets sportiever stuurgevoel, waardoor deze qua rij-eigenschappen al aardig richting BMW 1 gaat. Na wat onderhandelen was de knoop dus snel doorgehakt en ben ik dus wederom een tevreden Volvo-bezitter. Komende twee weken gaat ik met de auto op vakantie naar Oostenrijk en Italië. Ik zal wat extra fijne stuurmanswegen opzoeken en na de vakantie een review schrijven en wat foto's plaatsen.
Eerste ervaringen
- 20.800 km
Zo’n 3 weken na de aanschaf van de C30 hebben we hem goed kunnen uitproberen tijdens onze vakantie naar Oostenrijk en Italië (Dolomieten). Een overzicht van plus- en minpunten:
Positief:
* Uiterlijk: de kleur Titanium Grey in combinatie met het R-Design pakket maakt de C30 tot een sportieve maar ook chique auto. Ik vind vooral de heuplijn en het front erg fraai. Bovendien rijd je in iets exclusiefs; zeker in het buitenland kom je nauwelijks C30’s tegen, laat staan in deze uitvoering.
* Interieur: de R-Design heeft standaard de interieurdelen (portieren, middenconsole, rondom armsteun) in een soort carbon-achtig materiaal; erg fraai! Verder hebben wij de stoelen in een combinatie van crème leder met zwart t-tec, wat het interieur een extra sportieve en frisse uitstraling geeft.
* Sturen: de R-Design heeft niet alleen een ander stuur (wat dikker en met erg fijn bekledingsmateriaal) maar ook een directere stuurinrichting, en dat maakt hem tot een zeer fijn te besturen en goed te plaatsen auto.
* Wegligging: de R-Design heeft een net iets scherpere wegligging dan de ‘normale’ C30. Zowel op bochtige bergweggetjes als op de Duitse autobahn geeft dit erg veel zekerheid. In combinatie met de 17inch velgen is het qua comfort prima te doen. Ik wilde aanvankelijk nog overwegen om er 18inch Midir-velgen op te leggen, maar denk dat de balans dan net te veel ten koste van het comfort gaat.
* Stoelen: ik kende ze al van mijn vorige auto (S40) en ook in de C30 zijn ze weer subliem; de stoelen. Ongeacht hoe lang je erin zit (vakantierit van bijna 10 uur bijvoorbeeld), je stapt er fris en zonder klachten uit!
* Audio: in mijn S40 had ik Premium Sound met een Volvo-subwoofer, wat echt subliem geluid gaf. In de C30 heb ik de High Performance Audio (het middelste pakket van Volvo), waarbij ik had verwacht dat ik wel e.e.a. zou gaan laten inbouwen aan audio (ik heb nu eenmaal graag erg goed geluid in de auto). Maar het High Performance pakket voldoet eigenlijk best goed. Oke, het kan niet tippen aan de Premium Sound, maar met de juiste instellingen voor equalizer, bass en treble heb je gewoon een bovengemiddeld goed geluid, met voldoende laag en een fris hoog. Fijne bijkomstigheid is dat je een USB-stick binnen in de middenarmsteun kunt inpluggen, die je gewoon als bron in de radio kunt selecteren. Werkt perfect (evenals de Bluetooth voor mobiele telefoon overigens).
* Bagageruimte: wellicht vreemd als positief punt, want de C30 is echt geen ruimtewonder, maar het valt me erg mee, dus vandaar dat ik het hier toch noem. Ik heb de hardcover in de bagageruimte laten monteren en dat is een aanrader. Het standaard ‘zeiltje’ vind ik erg rommelig en de hardcover sluit mooi aan bij de achterstoelen. De ingang van de bagageruimte wordt weliswaar iets kleiner, maar voor de normale zaken meer dan toereikend. Wij namen op zomervakantie mee: 2 grote weekendtassen, 1 volle wandelrugzak, 2 tassen met wandelschoenen en een laptoptas, en dat paste prima in de bagageruimte. Kortom, twee weken op vakantie met 2 personen gaat prima. En dan heb je de achterbank nog helemaal vrij.
Negatief:
- Motor: de 2-liter motor is ruim toereikend voor dagelijks gebruik en als je zorgt dat je boven de 2500 toeren zit ook zeker sportief. Echter, vooral onderin mist de motor wat trekkracht. Een keer extra terugschakelen is dus soms noodzakelijk.
- Versnellingsbak: hoewel de auto opvallend stil is en vrij soepel schakelt, twee kritiekpuntjes aangaande de versnellingsbak. De 2-liter motor is standaard gekoppeld aan een 5-bak, en dat is jammer. Zeker op de snelweg betekent dat behoorlijk hoge toeren (140 km/h betekent al bijna 4000 tpm). Verder vind ik de koppeling wat laat aangrijpen, waardoor de auto zich wat minder leent voor sportief schakelen.
- Interieurdelen: de carbon-achtige delen zijn erg mooi, maar eerlijk gezegd ook wel stof- en krasgevoelig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren