Volvo C30 1.8 Sport (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C30 1.8 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 9.000 km |
C30 veilig maar zeer teleurstellend
- 9.000 km
Betreft Volvo C30 1.8 Sport met Business Line pakket, bouwjaar juli 2009.
Vanwege een snel te nemen beslissing de fout gemaakt deze auto afgelopen juni te bestellen zonder eerst een proefrit te maken. Op papier en internet ziet alles er prachtig uit maar mijn praktijk heeft anders uitgewezen.
Eerst de positieve kanten. Het redelijk gewaagde uiterlijk (met name de achterkant) levert meer complimenten op dan verwacht, met name bij de dames valt deze auto in de smaak. Het sportpakket met subtiel spoilertje en de 17 inch wielen maken de wagen af.
Het remsysteem is top, goed doseerbaar en het ABS komt precies op tijd inzetten. Van een drijfnat wegdek is deze auto niet onder de indruk, mede dankzij de uitstekende Continental banden. Dit draagt zeker bij aan het toch al aanwezige veiligheidsgevoel dat je van een Volvo verwacht (of waarom je een Volvo koopt). Idem de zeer dikke deuren en airbags ten overvloede. Bediening en werking van de cruise control is perfect. Stereo systeem (Performance Sound) klinkt super. De (met leer beklede) stoelen zien er prachtig uit en zitten ook bij lange afstanden comfortabel, minpuntje is wel dat de hoofdsteunen niet versteld kunnen worden en daardoor niet je nek ondersteunen.
Dan de negatieve punten waarom ik deze auto zeer teleurstellend vind en nooit nogmaals zou aanschaffen.
- Restwaarde: Nog geen drie maanden na levering van de auto besluit Volvo de C30 duizenden Euro's goedkoper te maken (http://www.nu.nl/auto/2087012/volvo-c30-duizenden-euros-godkoper.html).
- Prestaties: De 1.8 16V op benzine is niet vooruit te branden ondanks de korte overbrenging van de versnellingsbak. Het hoge gewicht van deze relatief kleine auto (1230 kg!) maakt het de 125 PK sterke, van Ford afkomstige, motor erg moeilijk. De fabrieksopgaven van 0-100 in 11 seconden en een top van 200 zijn absoluut onhaalbaar. Boven de 160 is het kruipen naar de 175, max 180 en dan houd het echt op, al is het maar omdat de toerenteller dan al richting het rood wijst.
- Comfort: Door de korte overbrenging en het ontbreken van een 6e versnelling maakt deze auto veel te veel toeren bij snelweg gebruik, 3500 bij 120 km/h en 4000 bij 140 km/h. Hierdoor maakt de motor onnodig veel (en een niet erg aantrekkelijk) geluid.
- Verbruik: Navenent aan de korte overbrenging en de hoge toeren is het absurd hoge verbruik voor een 1.8 motor. Na 9000 vooral snelweg kilometers (met cruise control) staat er op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 10,7 liter/km over het totaal aan kilometers (1:9,3!)
- Praktisch gebruik: Voor een auto van deze prijsklasse is het onvoorstelbaar dat de nihile kofferruimte niet bruikbaar is zonder een knullige plastic lap los te maken en opzij te schuiven. In geval van een tas met boodschappen dient het hele ding eerst te worden ontkoppellend dan wel er uit te worden gehaald. Wie denkt de achterbak dan maar niet te gebruiken en bagage in de auto mee te nemen komt ook hier bedrogen uit. Een tas op de voorstoel doet het 'geen gordel om' alarm afgaan (bij Volvo is dit boven de 40 km/h radio automatisch uit en keihard gepiep). Bagage op de achterbank kan wel maar dan moet je daarna wel de daarvoor omgeklapte voorstoel opnieuw instellen, deze hebben namelijk geen geheugen om terug te keren in de oorspronkelijke stand(!). Tevens dien je de gordels eerst weg te duwen voordat je de achterbank kunt bereiken want ook hier is niet aan gedacht.
- Kwaliteit: Ondanks dat dit een nieuwe auto betreft is deze niet kraak en piepvrij. Het voelt aan alsof de koets niet stijf genoeg is. Deze auto is qua marketing gepositioneerd in de Audi A3 en BMW 1 serie niveau maar kan dit niveau na lange niet benaderen. Ik durf dit zeker te stellen op basis van ervaren verschil door testritten te hebben gemaakt met bovengenoemde auto's.
- Betrouwbaarheid: Bij ca. 1500 km op de teller liet er onder hevig gebonk een schroef los uit het motorblok. Dit gebeurde tijdens een stadsrit en na een speurtocht heb ik deze, nog in gloeiend hete staat, terugevonden. De Volvo dealer ging lakoniek om met dit, voor mij zeer serieuze, voorval.
Dan nog een aantal kleinere irritaties:
- Sleutel: Ouderwets groot, niet inklapbaar, niet handzaam.
- Climate control: De airco voelt niet erg koud, het duurt ook minimaal 15 minuten voordat deze van de hoogste blaasstand (met herrie) naar een lager niveau gaat bij warm weer.
- Bergruimte: Het dashboardkastje is van nihil formaat en ook de bergruimte in de enorme deuren is vrij klein. Tussen de voorstoelen zitten nog drie afzonderlijke bakjes waar wel wat in past maar een simpele bekerhouder zit niet bij de prijs in. Een telefoon neerleggen kan niet in het zichtsveld. Er is geen goede plek te vinden voor het veilig opbergen van een zonnebril.
- Bleutooth: De telefoonvoorbereiding ziet er mooi uit met knopjes op het stuur en de middenconsole maar werkt voor geen meter hetgeen de Volvo dealer erkent. Telefoongegevens zoals het adresboek kunnen maar in zeer beperkte mate worden gesyncroniseerd (waardoor je toch weer de gsm moet vasthouden om te kiezen) en de verbinding valt herhaaldelijk weg, met name bij regenachtig weer.
- Vergrendeling: Goed dat beide deuren zich bij het wegrijden automatisch vergrendelen. Slecht dat de passagiersdeur en achterklap daarna niet ontgrendelden zodra de bestuurdersdeur dat ook doet. Is in de praktijk absoluut onhandig want je denkt daar niet aan en moet steeds weer de sleutel pakken.
- Kledinghaakje: Colbert of overhemd ophangen in een C30? No way, er zijn nul kledinghaakjes aanwezig.
- Parking distance control (alleen achter): Werkt niet bij regen. Systeem ziet waterdruppels als object, blijft dan continue piepen.
- Navigatie: Betreft hier de Garmin Nuvi af fabriek 'opbouw' versie. Volvo had bij aanschaf auto een oud model geinstalleerd. Dit niet gepikt en zonder kosten het nieuwste model gekregen. Het apparaat moet worden geplaatst op een lelijk en onnodig groot voetstuk dat is gemonteerd bovenop het dashboard. Hoewel dit qua prijs een redelijk 'top of the line' product van Garmin schijnt te zijn zit er geen TMC functionaliteit op hetgeen tegenwoordig toch standaard zou moeten zijn. Het opstarten duurt erg lang in vergelijking met bv. een TomTom en in grote steden heeft deze Amerikaanse pathfinder soms dusdanig moeite (vooral bij werkzaamheden) dat hij er spontaan van reboot. Geen aanrader.
- Gemis: Naast een zesde versnelling, bekerhouder, kledinghaakje en fatsoenlijke achterbak aankleding zou een auto van ruim 26.000 Euro uit 2009 miniaal een regen- en lichtsensor standaard dienen te hebben (paar tientjes bij de Halfords, laat staan af fabriek). Een simpel lampje naast de make-up spiegels in de zonnekleppen idem.
Samengevat:
De Volvo C30 is een zgn 'lifestyle' auto die je een veilig gevoel weet te geven. Het ontwerp is volgens sommigen controversieel maar weet de meesten toch qua smaak positief te enthousiasmeren. In het dagelijks gebruik kent deze auto echter, met name in combinatie met de 1.8 benzine aandrijflijn, vele missers. De praktische bruikbaarheid is zeer klein, de prestaties vallen byzonder tegen almede het comfort en het verbruik. Kortom, nette auto om te zien, niet om te hebben en dagelijks te gebruiken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.