Volvo C30 1.6D Momentum (2007)

autoreview

Volvo C30 1.6D Momentum (2007)

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Momentum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf189.891 km
KM-stand laatst227.000 km
Lezerswaardering: 29%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede eerste indruk!

  • 190.400 km

Sinds 3 weken in het bezit van een Volvo C30. Inmiddels dik 500 km verder en tijd mijn eerste ervaringen te delen.

Vanwege dik 25000 km per jaar was ik op zoek naar een tweedehands diesel die niet te duur was maar toch behoorlijk wat luxe te bieden had. Na lang twijfelen tussen een BMW 118d en een Volvo C30 1.6D uiteindelijk toch gegaan voor de Volvo. Na in allebei de auto's een proefrit te hebben gemaakt vond ik de Volvo toch net wat fijner rijden. Het betreft een Volvo C30 1.6D Momentum met de volgende opties en accessoires:

- 17 inch lichtmetalen velgen
- Halflederen bekleding
- Regensensor
- Bluetooth
- Climate Control
- Cruise Control
- Automatisch dimmende binnenspiegel

De auto heeft me erg verrast wat betreft comfort. Bij 120 km/h in de vijfde versnelling draait de motor ongeveer 2500 toeren en is alles behalve rumoerig. Ondanks de grotere 17 inch velgen is de vering goed te noemen. Het is niet zo dat de auto echt stuitert als je over een hobbel rijdt. De cruise control werkt ook erg fijn. Zo fijn dat ik op de snelweg en op provinciale wegen als het kan altijd op cruise control rijdt. De stoelen zitten fijn en bieden goede zijdelingse steun. De bluetooth laat zich erg gemakkelijk bedienen.

De prestaties vallen mij zeker niet tegen voor een 1.6-litermotor. Optrekken gaat vlot en pas bij 140 km/h begint de fut eruit te gaan. Als je eens een keer sportiever wilt rijden kan dat ook prima met deze auto.

Het verbruik ligt gemiddeld - met veel provinciale weg rijden en hoofdzakelijk op cruise control - op 5,9 liter op 100 km (1:16,9).

Zijn er dan ook nog mindere punten? Jazeker:

- De instap naar achteren is vrij krap
- Middenarmsteun is niet in hoogte te verstellen (zit eigenlijk wat te laag)
- Erg klein dashboardkastje

Om een goed oordeel te geven over de betrouwbaarheid heb ik nog niet genoeg kilometers gemaakt, maar tot op heden geen problemen!

Nog steeds erg tevreden

  • 194.800 km

Inmiddels 2 maanden en ruim 4000 kilometer verder. Tot nu toe nog steeds een probleemloze auto. Elke keer stap ik met plezier in de auto. Elke rit geniet ik van het comfort wat deze auto je biedt.

Ook het verbruik is inmiddels een stuk omlaag gegaan. Nu ik wat beter weet hoe de auto precies op alles reageert heb ik mijn rijstijl hier op aangepast en nu kom ik op een verbruik van 4,8L/100KM (1:20,8). Toch erg netjes voor een auto van 6 jaar oud (wel hoofdzakelijk snelwegkilometers en op cruise control).

Het enige waar ik me nog elke keer aan stoor is de middenarmsteun. Dat die niet in hoogte te verstellen is is toch wel een gemis, want die zit toch echt wat te laag.

Tot nu toe dus gelukkig geen problemen gehad en hopen dat ik, op de APK en onderhoudsbeurten na, ook nooit naar de dealer hoef voor onderhoud en reparatie. Maar zoals het er nu uitziet blijf ik deze auto nog enkele jaren rijden.

Het eerste probleem!

  • 200.150 km

Nog steeds rijd ik met veel plezier rond in m'n C30, echter is reeds het eerste probleem opgetreden.

Toen ik naar de dealer ging voor de wintercheck kwam naar voren dat een remklauw achter lekte en dus mocht ik niet meer met de auto rijden voordat dit gerepareerd was. Gelukkig viel dit wel nog onder de Bovag-garantie.

Voor de rest nog steeds tevreden over m'n C30. Als het bij die ene remklauw blijft dan hoor je mij niet meer klagen!

Valse storing. Voor de rest nog steeds tevreden.

  • 208.000 km

Inmiddels weer 8000 km verder. Tijd om mijn review nog eens te updaten.

Een maand geleden schrok ik me kapot toen er van het een op het ander moment tientallen storingen vlak na mekaar kwamen. Storing defecte stuurbekrachtiging, ABS-lampje ging branden, Traction Control-lampje ging branden, radio viel uit, snelheidsmeter viel terug naar 0 terwijl de auto wel op snelheid bleef en ik ook gewoon gas kon geven, zet de motor zo snel mogelijk uit etc. Volgens mij had ik toen het merendeel van alle storingen die je maar kunt krijgen in een minuut tijd voorbij zien komen. Vervolgens de auto even aan de kant gezet en de motor uitgeschakeld. Na een minuut weer doorgereden en ik merkte helemaal geen problemen. Toch diezelfde dag nog even naar de dealer geweest en de auto even uit laten lezen. Uiteindelijk bleek dat de accupolen vuil waren en dat daardoor een te hoge accuspanning was ontstaan waardoor de elektronica van slag was geraakt. Vals alarm dus. Er was dus eigenlijk helemaal niks aan de hand. Maar je schrikt je wel rot als je dit op een 80 km-weg, waar je niet zo direct je auto aan de kant kunt zetten, meemaakt.

Verder niks raars te melden. In feite dus weer 8000 probleemloze kilometers verder (behalve een kapot lampje). Nog steeds rijd ik met plezier rond in mijn C30. Over 2000 km de eerste onderhoudsbeurt sinds ik deze auto in bezit heb. Ik verwacht geen rare dingen aangezien de auto de wintercheck heeft gehad en een keer is uitgelezen. Ik houd jullie zeker op de hoogte!

Eerste beurt

  • 210.500 km

Vandaag voor de eerste reguliere onderhoudsbeurt geweest sinds ik deze auto in mijn bezit heb. Geen rare dingen naar voren gekomen. Gewoon de normale kleine beurt was voldoende. Het enige aparte wat ze gevonden hadden was dat één van de 4 bouten van de katalysator ontbrak. Blijkbaar is die bout onder het rijden losgerammeld en ben ik hem onderweg ergens verloren.

Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik met deze auto veel geluk heb wat betreft betrouwbaarheid. Toch al 6 jaar oud toen ik hem kocht en al best veel op te teller (nu is dat voor een diesel nog niet zo heel erg). Op die remklauw na nog geen rare dingen meegemaakt. Maar ja, het voordeel van een ex-leaseauto (deze C30 is een ex-leaseauto) is dat je zo goed als zeker weet dat hij altijd goed onderhouden is.

Op naar de volgende 20000 km.

Weer 10000 km verder

  • 220.500 km

Inmiddels al weer 10000 km verder en nog steeds geen slecht woord over deze auto te melden.

In maart werd ik op een parkeerplaats door een andere auto in de zijkant gereden, met als gevolg een dikke deuk en lakschade. Gelukkig niet zelf schuld, dus volledig vergoed door de verzekering. Ook is er vorige week een nieuwe voorruit ingezet (steenslag). Voor de rest waren het weer 10000 probleemloze kilometers. In juni heeft hij de APK gehad en zonder problemen er doorheen gekomen.

Wat ik na de aankoop van deze auto wel weet is dat de volgende tweedehands auto (als het tenminste een tweedehands wordt) weer een ex-leaseauto wordt. Bij de aankoop de volledige onderhoudshistorie in kunnen zien en daaruit al de conclusie kunnen trekken dat dit een betrouwbare auto moest zijn. Toch wel fijn dat je de volledige onderhoudshistorie in kunt zien bij een ex-leaseauto. Na 220000 km 1 keer de waterpomp vervangen (voordat wij hem kochten) en 1 keer een lekke remklauw gehad. Voor de rest alleen maar normaal onderhoud.

Aan alles komt een einde. Het ga je goed Volvo

  • 227.000 km

De teller stond bijna op 227000 km en er kwamen nu toch wat te grote onkosten aan. Over 3000 km moest de auto een grote beurt krijgen, inclusief distributieriem en roetfilter. De 17 inch banden waren bijna versleten (nog +/- 3 mm profiel), er was een gloeibougie kapot, de remmen begonnen te piepen (waarschijnlijk ook aan vervanging toe) en de versnellingsbak begon lichte slijtage te vertonen (versnellingsbaklager was niet goed meer). Alles bij mekaar zo'n €4000,- aan onkosten.

Dit heeft ons doen besluiten om de auto te verkopen en iets anders te kopen. Tot mijn grote verbazing kregen we nog een bijzonder goed handelsbod voor de Volvo. Als vervanger van de Volvo hebben we een Fiat Punto 1.3 Multijet van november 2010 gekocht.

Waarom een Fiat?: eigenlijk is het een puur rationele beslissing geweest. We gaan er wat betreft status en comfort op achteruit, maar de kosten liggen behoorlijk lager, de Fiat had maar 57000 km gereden, we kregen anderhalf jaar garantie en nog een voordeel is dat de Fiat een 5-deurs is.

Ik heb anderhalf jaar lang met veel plezier in de Volvo gereden, maar aan alles komt een einde. Voor de Volvo was het einde in december 2014. Het ga je goed Volvo.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.