Volvo C30 1.6D DRIVe StartStop Sport (2009)

autoreview

Volvo C30
Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30

Signalement

UitvoeringC30 1.6D DRIVe StartStop Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en ervaringen

Toendertijd waren er 2 20% auto's in het C-segment welke op Diesel reden. De Ford Focus en de C30. Het werd uiteindelijk de C30 omdat ik dat kwa looks net even wat leuker vond. Onderhuids verschillen de auto's natuurlijk niet veel.

Het interieur van de C30 is strak en zakelijk maar dat bevalt me wel. Het typische zwevende middenconsole van Volvo laat nog steeds mensen verrassen.

Het sport stuur is wat aan de grote kant maar voelt prima aan door de dikke, met leder beklede, omvang.

De knoppen zijn degelijk en nu, na 150k op de teller, voelen ze nog net zo goed aan. Het high performance upgrade pakket is een aanrader; voldoende herrie zonder vervorming en ook voldoende bas. Ook de usb afspeelmogelijkheden zijn erg prettig.

De stoelen zijn prima, maar je moet wel flink sleutelen om je positie te vinden. Ikzelf ben 1m93 en ik mis net wat lengte in de stuurverstelling om écht lekker te zitten.

De bagageruimte is echt kansloos; een boodschappenkratje en een klein kratje bier en de koek is op. Ook het afdekzeiltje is karig, maar goed dat is bekend.

Het zicht rondom is middelmatig, maar voldoende.

Het 1.6 Turbodieselblok uit de PSA stal presteert voldoende voor alledaags gebruik, maar onder de 1800rpm is hij domweg traag te noemen. Hij is wel lekker schakellui te rijden overigens in files etc, maar voor echt accelereren moet je hem boven de 1800rpm houden. Tot aan de 4000rpm geeft het blokje dan aardig thuis.
In Duitsland even 200 aangetikt op de teller wat niet slecht is gezien zijn toch niet geringe gewicht.

Met een normale rijstijl kun je prima 1:20 halen met dit blok; Let je een beetje op met accelereren en uitrollen dan is 1:23 haalbaar; lange stukken snelweg met 110 cruisen (route du soleil) haal je dan ook 1200km op een tank voordat t lampje gaat branden. Not bad.

De versnellingsbak is lekker en precies. Geen vreemde speling waardoor je als een blinde in de pot aan 't roeren bent dus.

De wegligging is prima; in de stad wellicht wat stug, maar op de snelweg is het een heerlijk stabiel cruisertje icm de 17" 205 bandjes en het 10mm verlaagde DrivE onderstel.

Voor n echt sportieve rijstijl kom je wat vermogen te kort, maar hij gaat prima de hoek om. Onderstuur komt er heel voorspelbaar in en het wordt nergens gevaarlijk mits je geen onmogelijke snelheid neemt bij het inkomen natuurlijk. ESP/ABS doet altijd wat het moet doen voordat het gevaarlijk wordt en met ESP uit glijdt hij net wat over de bandjes weg voordat ie zich herpakt. Zou hem wel eens met de T5 willen proberen om te zien wat het chassis aankan :)

Kwa looks is het hate it or love it. Voornamelijk de achterkant is reden tot discussie. De "oude" neus vind ik nog steeds een stoer voorkomen maar begint anno 2013 wel wat gedateerd te worden.

De lange deuren zorgen nog wel eens voor wat wringwerk tijdens het uitstappen, maar dat is coupe-eigen natuurlijk.

Problemen:
- Meerdere malen elektronische storingen (anti-skid service vereist) en in noodloop terecht gekomen.
- Aircoverdamper stuk
- gierhoeksensor stuk (nodig voor ESP)
- complete kabelboom vervangen
- Start/Stop systeem werkt al een jaar niet meer, maar sindsdien weinig storingen meer gehad
- AFM stuk (2x)

Al met al dus nogal wat problemen gehad wat ik niet verwachtte bij deze "premium" auto. Desalniettemin heb ik er inmiddels 150k opzitten met dit kleine coupeetje en de opvolger kán zomaar eens de V40 worden.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.