Volvo C30 1.6 R-Design (2010)

autoreview

Volvo C30 1.6 R-Design (2010)

Signalement

UitvoeringC30 1.6 R-Design
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf33.500 km
KM-stand laatst70.800 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

C30 nummer 2

  • 34.250 km

Zo, daar gaan we dan, m'n 1e review hier.
Afgelopen tijd 4 auto's op m'n naam gehad, en alle 4 een eigen verhaal! Maar aangezien het hier om een C30 gaat, zal ik niet te veel uitwijken.

Wel wil ik eerst vertellen hoe ik aan deze 2e C30 in korte tijd kom.
September 2015 kocht ik mijn eerste echte Volvo, goed gespaard, dus ik kon eindelijk een Volvo rijden!
Helaas werd deze na precies 4 maand in bezit te hebben gehad van de weg gereden.
Kort samengevat, ik was niet zo heel blij... Daar ging mijn trots en passie. Na 3 weken eindelijk het geld terug van m'n inmiddels total loss verklaarde C30.
Natuurlijk was ik al druk aan het zoeken naar de geschikte vervanger. Dat valt nog niet mee, want de C30 die ik in bezit had was één van de mooiste die ik ooit gezien had. Uiteindelijk toch een hele knappe witte C30 gevonden die aan al mijn eisen voldeed!
Proefritje gemaakt, want ja, ik wist al hoe zo'n C30 reed.

Eind januari 2016 kwam ze dan, m'n knappe C30 R-Design in de kleur Solid Ice White.
Mijn 1e C30 was een Kinetic die opgeleukt was met R-Design bumpers en spoilers, maar dit was een echte R-Design mét opties, inclusief dakraam!

Eenmaal thuis gekomen met de C30, de 17" velgen er onder weggehaald, en vervangen door mijn 18" Atreus velgen, want die lagen nog in de schuur van mijn vorige.
Ik moet zeggen, ondanks dat het weer een C30 is, deze toch anders rijdt dan mijn C30 uit 2008 (88.000 km). De facelift stuurt toch iets lichter dan de pre-facelift. Het is echt een heerlijke auto, ligt als een steen op de weg. Zit wel een leuk geluidje in, maakt op de snelweg misschien wat te veel toeren, maar ik vind het niet storend.

De vorige eigenaresse is er erg zuinig op geweest. Eén van de sleutels is nog helemaal nieuw, en er is geen krasje of deukje te bekennen. Maar wat wil je na 33.000 km...

Zoals bekend staat de C30 bekend om zijn aparte uiterlijk.
Hate it or love it. Er is geen tussenweg.
Ook lees ik regelmatig wat minder positieve verhalen over de facelift, maar met de R-Design bodykit ziet ook de facelift er knap uit. Daar waar de pre-facelift erg stoer oogde, ziet de facelift er juist wat moderner uit.

Door de, naar mijn idee, knappe kont heb je niet veel bagageruimte. Maar 't oog wil ook wat. Als je een C30 R-Design koopt, doe je het sowieso al niet om het praktische, maar om het design. De ruimte in de C30 is voor mij meer dan zat. Wel heb ik het "kofferbaktentje" er direct uitgehaald, en de ramen voorzien van de zo geheten "Sunblinds".

In de C30 zat bij aanschaf al een Parrot ingebouwd, eentje zonder scherm, maar werkt prima. Ik heb van Brodit een houder gekocht voor aan de middenconsole (ook wel "Waterfall"), hierdoor kun je alsnog goed zien wie er belt.

Een C30 voelt gewoon heel degelijk aan door de lekker grote deuren, goed zittende lederen stoelen die goed verstelbaar zijn. Ik hoor wel eens verhalen over dat de zitting te kort is, maar voor mijn 1.74 zijn de stoelen prima geschikt. Het bedienen van de auto is heel simpel met 4 écht belangrijke knoppen op de middenconsole. Volume, Tune, aanjager en temperatuur. Lekker duidelijk en overzichtelijk.

Ik heb de auto inmiddels een kleine 800 km, dus veel meer heb ik er nog niet over te zeggen... Update volgt!

Bijna 3 jaar later

  • 70.800 km

Bijna 3 jaar later weer een update; best laat, maar eigenlijk ook weinig te vertellen gehad in de tussentijd.

November 2018 helaas wel voor het eerst grote kosten gehad aan de auto: de auto startte niet meer. Ik ben afgesleept (stond gelukkig voor mijn huis) naar de dealer. Daar zeiden ze mij dat mijn contactslot kapot was, en dus vervangen moest worden. Prima.
Echter kreeg ik s middags een telefoontje dat het niet het contactslot was, maar de CEM-module. Laten die nou behoorlijk prijzig zijn. Enfin, hij moest even goed gemaakt worden, dus dat deden we dan maar.

Verder nog wat kleine dingetjes gehad in de afgelopen 3 jaar; ik heb de voorruit opnieuw laten lijmen, want die liet los (kwaaltje), en ik heb onder garantie bij Webasto een nieuw dakraam laten monteren, want ook hier liet de lijm los.

Maar op bovenstaande probleempjes na is (was moet ik inmiddels zeggen, want hij staat nu te koop bij de dealer) het gewoon echt een fijne auto die prima rijdt en mee komt met het verkeer. Auto is niet zuinig, maar dat vind ik persoonlijk niet belangrijk. Belangrijker vind ik rijcomfort, wat bij mij een redelijk stug afgeveerde auto betekend.

De C30 is mij op het lijf geschreven, vandaar dat we ieder jaar ook probeerde om minimaal 3 á 4 met andere C30's bij elkaar probeerde te komen om gezellig wat te drinken of rond te rijden.

Het enige minpuntje is in mijn ogen toch wel het dashboard dat uit 2004 (S40) stamt.

Het heeft mij ook heel veel moeite gekost om de C30 te willen inruilen/wegdoen, maar soms wil je gewoon weer even een stap maken, dus dat heb ik maar gedaan; tegenwoordig rijdt ik een Volvo V40 T5 Carbon Edition.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.